ELBIL

Stor oversikt: Leveringstid, pris og rekkevidde på de nye elbilene som kan kjøre langt

Hvor lang er ventetiden, og hvilke kommer med tilhengerfeste?

Det kommer mange nye elbiler på markedet i 2019.
Det kommer mange nye elbiler på markedet i 2019. Kollasje: Marius Valle/Kia/Mercedes-Benz
Marius ValleMarius ValleJournalist
1. sep. 2018 - 04:15 | Endret 13. mai 2019 - 10:26

Nå begynner utvalget av elbiler med rekkevidde som egner seg til mer enn begrenset dagligkjøring, å bli større.

Tidligere har du i praksis vært nødt til å velge en Tesla eller en ladbar hybrid dersom du vil ha en bil som både er elektrisk og som kan kjøre langt.

Selv om det har kommet flere biler med oppgraderte batterier, har kapasiteten som regel vært slik at en tur fra Østlandet til Vestlandet krever tre eller flere ladestopp.

Ikke at disse bilene er dårlige valg. Kjører du lange turer en gang eller to i året, kan en elbil med 20 mil praktisk rekkevidde være mer enn godt nok. Du kan tross alt spare en del penger på å godta at disse turene tar litt lengre tid de få ganger du kjører dem, fremfor å kjøpe en bil med mye større batteri enn du trenger mesteparten av tiden.

Men kjører du ofte lengre turer, eller mye og langt i det daglige, kan en bil med lang rekkevidde på 30 mil eller mer være det beste valget.

Peugeot e-208

Vis mer
Peugeot e-208. <i>Foto:  PSA</i>
Peugeot e-208. Foto:  PSA

Franskmennene begynner å røre på seg, og kommer med en småbil med stort batteri.

Peugeot e-208 har en rekkevidde på 340 kilometer, takket være et batteri på 50 kilowattimer.

Med motor på 100 kilowatt gjør den 100 fra stillestående på rett over 8 sekunder.

Denne bilen kommer også som hybrid og som bensinutgave. 

Så langt er verken pris eller leveringstidspunkt bekreftet.

– Det ser ut til å bli levering til Norge tidlig i 2020, mens prisen selvsagt vil være konkurransedyktig, sa Stian Gihle, informasjonssjef for Peugeot hos Bertel O. Steen, til TU Elektrisk i forbindelse med lanseringen.

kan den også reserveres for 2208 kroner

Nissan Leaf 3.Zero e+

Vis mer

Det har lenge vært ventet, men etter utsettelser ble endelig Leaf med stort batteri lansert under CES-messen i januar 2019.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Trer frem med omstilling som innstilling
Trer frem med omstilling som innstilling

Bilen er i det store og hele den samme som Leaf som går på veiene i dag, med unntak av større batteri og en ny infotainment-skjerm.

Under panseret sitter det dessuten en større motor på 160 kilowatt og 340 newtonmeter. Det gir bilen ytelser som står bedre i stil med nye elbiler som Hyundai Kona, Kia e-Niro og Opel Ampera-e.

Bilen kan dessuten lades raskere enn før, og kommer nå med inntil 100 kilowatt lading over CHAdeMO-kontakt.

Nissan LEAF 3.Zero e+. <i>Foto:  Nissan</i>
Nissan LEAF 3.Zero e+. Foto:  Nissan

Det skal sies at så raske CHAdeMO-ladere ikke er tilgjengelig i Norge enda, men det vil antakeligvis bygges.

Det skal bygges 5000 eksemplarer av lanseringsmodellen. Deretter kan den bestilles som normalt i foretrukket utstyrsnivå.

Bilen koster fra 382.900 kroner uten metallic lakk og parkeringsassistent.

BIlen kommer for øvrig også med 40 kilowattimer batteri som før, om du ikke har behov for det store batteriet.

Kia e-Soul

Vis mer

Under bilmessen i Los Angeles lanserte Kia en ny utgave av den etter hvert gamle elektriske traveren Soul.

Nykommeren er bygget på samme plattform som den populære Hyundai Ioniq, og er ikke en oppdatering, men helt ny versjon av Soul.

Vi testet den i mai.

Kia har imidlertid beholdt bilens karakteristiske form. 

Kia Soul i ny utgave. <i>Foto:  Kia</i>
Kia Soul i ny utgave. Foto:  Kia

Nye Soul kommer til å være i salg i Norge fra andre kvartal, altså en gang i sommer. 

Noen pris er foreløpig ikke offentliggjort. Dagens Soul koster fra 235.000 kroner. 

Som med Kia e-Niro, har Kia kommunisert vagt om tilhengerfeste. På sine nettsider skriver den norske importøren at de «har indikasjoner om at tilhengerfeste kan bli mulig etter hvert». Når det eventuelt blir en realitet tipper vi engang ikke importøren vet.

Men leveres bilen uten hengerfeste, blir det neppe mulig å ettermontere.

Nye Soul får et batteri på hele 64 kilowattimer, og våre tester viser at bilen kan komme opp i en praktisk rekkevidde på nærmere 440 kilometer

Motoren er kraftigere enn før, med 204 hestekrefter, og et dreiemoment på 395 newtonmeter. Hurtiglading skjer med den vanlig CCS-standarden, og ikke CHAdeMO som gamle Soul brukte.

En versjon med mindre batterikapasitet og motoreffekt blir også tilgjengelig.

Vis mer

Hyundai Kona

Kona markedsføres som en crossover med lang rekkevidde. Den har kommet i salg, og de første kundene har fått sine biler.

Hyundai Kona utstilt på bilmessen i Geneve. <i>Foto:  Marius Valle</i>
Hyundai Kona utstilt på bilmessen i Geneve. Foto:  Marius Valle

Bilen eksisterer allerede med mer tradisjonelle drivlinjer. Den kommer også med et mindre batteri, men denne utgaven selges ikke i Norge.

Hyundai selger allerede elbilen Ioniq, og selv om Kona er i et annet segment, er førermiljøet i de to bilene ganske like.

Kona vil av mange oppleves som mer praktisk, takket være et større bagasjerom på 331 liter. Det er ikke enormt mye, men det har praktisk utforming.

Hyundai oppga en rekkevidde på over 48 mil på en lading ifølge den nye WLTP-kjøresyklusen. Etter at det ble kjent at Kia e-Niro hadde fått for høy rekkevidde etter testfeil, viste det samme seg å stemme om Kona.

Den oppgitte rekkevidden ble derfor i desember 2018 redusert fra 482 til 449 kilometer.

Tester indikerer at 40 mil ikke er urealistisk om sommeren. Da kan bilen mest trolig kjøres mellom de største byene i Sør-Norge på én opplading.

Om du ønsker deg en Kona Electric er det bare å bestille med en gang. Ifølge Hyundai er forventet leveringstid på biler bestilt etter sommeren 2018 en gang i løpet av andre halvår 2020. To år, med andre ord.

Kia e-Niro (Niro Electric)

Vis mer

Kia e-Niro het opprinnelig Niro Electric, men skal markedsføres som det første navnet i Europa.

E-Niro er Hyundai Konas litt kraftigere søster. For bilene er bygget på samme plattform, og har etter alt å dømme samme motor og batteri.

E-Niro leveres dermed med 64 kilowattimer batteri, og 204 hesters motor, og forhjulsdrift.

Kia Niro vist frem i Busan. <i>Foto:  Kia</i>
Kia Niro vist frem i Busan. Foto:  Kia

Bilen er imidlertid noe større. Den er 4,37 meter lang, mens Kona er 4,18 meter lang. De er imidlertid like brede (1,8 m) og høye (1,57 m). Akselavstanden er 2,7 meter på E-Niro, og 2,6 meter på Kona.

Bagasjerommet er på 451 liter, altså en del større enn i Kona. 

Den norske importøren har sagt at bilen trolig får tilhengerfeste, men har ikke kunnet endelig bekrefte dette. Det er nok rimelig å anta at disse signalene peker mot at bilen får hengerfeste.

Prisen for lanseringsmodellen, som har alt utstyr unntatt soltak og metallisk lakk, ender på 377.400 kroner levert Drammen. Det er de første 100 kundene på venteliste som får biler først, og disse utleveres i januar.

Bilen fikk sin Europa-premiere under bilmessen i Paris i begynnelsen av oktober.

De gjorde det også klart at bilen ikke har maskinvare som trengs for å kunne tilby app. Dette kommer først senere i 2019. Tilhengerfeste er heller ikke avgjort, men det avhenger av vintertesting og hvorvidt kundene vil akseptere redusert rekkevidde med dette.

Bilen ble opprinnelig lansert med rekkevidde på 485 kilometer. Dette ble nedgradert til 455 kilometer i desember, da det viste seg at det var gjort feil under typegodkjenningstester.

Vis mer

Jaguar I-Pace

Jaguars første elbil ble lansert tidligere i år, og er en direkte konkurrent til Tesla.

Dette er første gang noen andre masseproduserer en elbil for premiumbilmarkedet. 

Jaguar I-Pace. <i>Foto:  Marius Valle</i>
Jaguar I-Pace. Foto:  Marius Valle

Takket være norske fordeler betyr ikke det at prisen er direkte avskrekkende. Innstegsmodellen koster fra 600.000 kroner, mens den fullt utstyrt koster 830.000 kroner.

Den summen skaffer deg en liten SUV med 530 liters bagasjerom, rekkevidde på 48 mil, firehjulstrekk og rask akselerasjon. 

Det er også mulig å montere tilhengerfeste på denne bilen. Dette lar bilen trekke tilhengere med totalvekt inntil 750 kilo.

Bilen kan bestilles via Jaguar-forhandlere i dag. Nye kunder kan forvente levering i løpet av andre kvartal neste år, ifølge Jaguar.

Audi E-tron

Vis mer
Audi E-tron vist frem i San Francisco. <i>Foto:  Marius Valle</i>
Audi E-tron vist frem i San Francisco. Foto:  Marius Valle
Prorotypen av Audi e-Tron Quattro ble offisielt presentert i Geneve. <i>Foto:  Marius Valle</i>
Prorotypen av Audi e-Tron Quattro ble offisielt presentert i Geneve. Foto:  Marius Valle

E-Tron ble offisielt avduket i ferdig produksjonsutgave i San Francisco i midten av september 2018. 

Audi har tatt imot forhåndsbestillinger en god stund allerede, og antyder at kundene i hovedsak vil få bilene sine i 2019. 

Hvor mange biler de planlegger å produsere i 2019 vil de ikke si, men så vidt vi forstår er det grunn til å anta at ventetiden ikke vil bli veldig lang for kunder som reserverer bil nå. 

Hvor mange av de rundt 5500 norske reservasjonsholderne som ender opp med å tegne kontrakt er fremdeles ukjent.

Audi har tidligere fortalt oss oss at de har som mål å levere flere enn alle som står på venteliste per i dag i løpet av neste år.

Bilen kan leveres med tilhengerfeste, firehjultrekk, stort bagasjerom på til sammen 660 liter, kan hurtiglades med 150 kilowatt, og kommer med virtuelle speil hvor kameraer erstatter sidespeilene.

Norge er et prioritert marked, forteller selskapets norske talsperson Morten Moum. Det var ved lansering over 10.000 reservasjoner totalt når andre markeder enn Norge ble tatt med.

Leveringstiden vil påvirkes av hvilket tilleggsutstyr du velger. Bilen leveres i en førsteutgave, en såkalt «Fast Track»-modell med standardutstyr som navigasjonspakke, regulerbare luftfjæringer foran og bak, forberedelse for trådløs lading, parkeringssensorer foran og bak, 19 tommers felger, elektrisk oppvarming av batteri og kupé, elektrisk bakluke, og LED-lykter.

Adaptiv cruise control er tilleggsutstyr, det samme er tilhengerfeste.

I desember 2018 slapp Audi spesifkasjoner, inkludert rekkevidde. Den billigste varianten har en blandet rekkevidde på 415 kilometer, mellomversjonen 383 km, og topputgaven 377 km.

Rekkevidde er basert på tysk standardkonfigurasjon, og den kan bli forskjellig når bilen har fått endelig typegodkjenning.

Mercedes-Benz EQC

Vis mer

Mercedes-Benz har allerede vist frem prototypen av sine første rene elbiler, og lanserte produksjonsutgaven av den bilen som kommer først 4. september.

Det er snakk om SUV-en EQC, en bil Mercedes har åpnet for reservasjon av, og som trolig kommer på veien i løpet av andre kvartal 2019.

  <i>Foto:  Daimler</i>
  Foto:  Daimler

Bilen leveres med tilhengerfeste om man ønsker det, og har i tillegg et forholdsvis romslig bagasjerom på 500 liter.

Bilen gjør 0-100 kilomter i timen på 5,1 sekuinder, og har firehjulstrekk.

Audun Hermansen, informasjonssjef for Mercedes-Benz Norge sier at over 2000 personer har betalt depositumet på 20.019 kroner for å stå i kø. Det er ikke åpnet for dette i andre land.

Han kan ikke si noe om hvorvidt alle som har bestilt vil få bilen neste år, men han understreker at Daimler vet hvor viktig elbil er i Norge.

De norske prisene ble sluppet i begynnelsen av mai. Bilen koster fra 619.900 kroner, og importøren forventer å kunne levere de fleste av bilene i 2020. Et lite antall er ventet å komme til landet før jul.

DS 3 Crossback E-tense

Vis mer

Franske DS lanserte i september sin DS 3 Crossback i elbilutgave, etter at dette hadde vært varslet en stund.

Den nye bilen får etternavnet E-tense, og blir en liten SUV i samme størrelsesklasse som Kia e-Niro og Hyundai Kona Electric.

DS3 er en kompakt SUV.  <i>Foto:  PSA</i>
DS3 er en kompakt SUV.  Foto:  PSA

Den har for eksempel 350 liter bagasjerom, som er i klasse med de to, og rundt halvparten av det du får i biler som Audi E-tron.

DS 3 Crossback E-tense er en bil som henvender seg til kunder i premiumsegmentet, så her skal det ikke være spart på så altfor mye, skal vi tro DS.

Det koster 3333 kroner å stille seg i køen for denne bilen, og reservasjonene åpnet 2. oktober da bilen offisielt ble  presentert under bilmessen i Paris.

Denne bilen skal komme med rekkevidde på 340 kilometer, har en del førerstøttesystmer, og skal kunne hurtiglades med 100 kilowatt. 

Hvorvidt den kommer med tilhengerfeste som tilleggsutstyr er foreløpig ikke kjent.

Norsk importør ga bilen pris på 312.000 kroner i mars, men det er mulig å utstyre bilen opp mot 400.000 kroner om du vil det.

De første 100 kundene vil få bil høsten 2019. Deretter vil resten av dem som har reservert få bil i løpet av første halvår 2020 om de signerer kontrakt i 2019. Andre vil kunne få bil fra andre halvår 2020.

Tesla Model 3

Vis mer
Model 3 hevdes å bli levert tidlig neste år. <i>Skjermbilde:  Tesla.com</i>
Model 3 hevdes å bli levert tidlig neste år. Skjermbilde:  Tesla.com

Tesla Model 3 kommer antakeligvis til Norge tdilig i 2019. Bilen er Teslas første massemarkedsbil, og den skal bli relativt billig.

Det har vært kjent klart at pris og spesifikasjoner for europeisk modell kommer før nyttår.

Og i begynnelsen av desember var Tesla klare til å melde at bilen først kommer i to utgaver:

Long Range-modellen har 560 kilometer rekkevidde, og en pris på 450.600 kroner.

Performance-modellen får 530 kilometer rekkevidde, og en pris på 533.600 kroner.

Den billigste utgaven koster 367.700 kreoner, og har bakhjulstrekk og rekkevidde på 415 kilometer.

De første kundene får sine biler i februar 2019, men alle som reseverer i 2018 vil få bil i løpet av første halvår 2019.

Europa-varianten har samme ladekontakt som andre biler, såkalt CCS-kontakt.

I mai ble det også klart at Model 3 får hengerfeste. Den kan trekke inntil 910 kg, og festet kan leveres med alle utstyrsnivåer unntatt Performance.

Keverubgstudeb er ikke helt spikret. På sine nettsider indikeres leveringstid på under to uke for nye bestillinger (levering i mai). I realiteten er nok leveringstiden nærmere tre måneder, etter det vi forstår.

Tesla Model 3 stilt ut under bilmessen i Paris. <i>Foto:  Marius Valle</i>
Tesla Model 3 stilt ut under bilmessen i Paris. Foto:  Marius Valle
Vis mer
Tesla Model X. <i>Foto:  Marius Valle</i>
Tesla Model X. Foto:  Marius Valle

Tesla Model X og S

Teslas eksisterende modeller leveres ut til kunder jevnt og trutt. Disse bilene er det ingenting ukjent med.

Model S er en stor sedan uten mulighet for tilhengerfeste. Model X er en stor SUV med tilhengerfeste og trekkekapasitet på 2200 kilo.

Bestiller du en Model S i dag koster den fra 739.000 kroner, og kan leveres på et par måneder. Model X koster fra 784.800 kroner, og kan leveres like raskt.

Renault Zoe

Vis mer

Renault Zoe er bil som er på markedet allerede.

Den har 41 kilowattimer batteri, og en oppgitt rekkevidde på 300 kilometer etter WLTP-standarden.

Med minste hjulstørrelse og effektive dekk er rekkevidden 317 kilometer, ifølge Renault.

Renault Zoe kommer med litt mer motorkraft og en ny farge i 2018. <i>Foto:  Marius Valle</i>
Renault Zoe kommer med litt mer motorkraft og en ny farge i 2018. Foto:  Marius Valle

Zoe er en enkel småbil med fem seter og et greit bagasjerom. Her får du mye rekkevidde for pengene, rett og slett. Men bilen er ikke det beste valget for lange turer, siden den ikke kan hurtiglades.

Og tilhengerfeste? Det er mulig, men ikke lovlig.

Bilen finnes på lager hos flere forhandlere, og kan bli din nærmest umiddelbart.

Opel Ampera-e

Vis mer

Ampera-e skulle være den revolusjonerende elbilen fra Opel. Stort batteri og lang rekkevidde gjorde at den lå an til å bli en real vinner.

Men produksjonen har vært holdt lav, ventelistene har vært lange som et vondt år, og Opel Sluttet å ta imot nye bestillinger.

I februar åpnet de imidlertid ordreboka igjen. De har fått tilgang til 1500 til 2000 nye biler, som kan leveres kunder fra september.

Prisen er oppgitt til 367.900 kroner.

Opel Ampera-e. <i>Foto:  Per Erlien Dalløkken</i>
Opel Ampera-e. Foto:  Per Erlien Dalløkken

På bruktmarkedet koster den omtrent 340.000 kroner.

Opel er ikke lenger en versting når det kommer til ventetid. For der hvor Hyundai Kona har to års leveringstid, har Opel ett år for de som står sist på bestillingslisten.

Det er for all del ikke kort ventetid. Og de tar ikke nye bestillinger enda. Men Stein Pettersen, PR-sjef for Opel i Norge, sier at de forløpende vurderer når de skal åpne for bestillinger igjen. 

Bilen er for øvrig en småbil omtrent i Golf-klassen. Den har fem seter, men ikke mulighet for tilhengerfeste.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.