Mercedes EQC er en av mange elbiler som kommer på markedet i 2019.
Mercedes EQC er en av mange elbiler som kommer på markedet i 2019. (Foto: Marius Valle)

Mercedes-Benz EQC

Nå er prisen på Mercedes-elbilen klar

Fra 617.000 kroner, men uklart når bilen egentlig kan leveres.

Mercedes-Benz har sluppet den norske prisen på den kommende elbilen EQC. Nykommeren skal koste fra 616.900 kroner.

Den prisen inkluderer en hel del utstyr. Her får du både tilhengerfeste, delvis elektriske forseter, parkeringsassistent og automatisk brems for å nevne noe. Levering er også inkludert.

Mercedes legger seg under både Audi e-tron og Tesla Model X, som begynner på henholdsvis 651.900 og 784.800 kroner.

Bilens tilhengervekt er 1800 kg. Du kan dermed trekke relativt mye med denne bilen, selv om den ikke når helt opp til for eksempel Tesla Model X.

Ifølge importør Bertel O. Steen inkluderer standardkonfigurasjonen av bilen ekstrautstyr for nærmere 70.000 kroner. De kaller dette den viktigste Mercedes-Benz-lanseringen i 2019.

Mercedes-Benz EQC

Rekkevidde: Inntil 417 km
Batteri: 80 kWh
Forbruk: 23-25 kWh/100 km
Effekt: 300 kW
Ladeeffekt: Inntil 110 kW
Ombordlader: 7,2 kW
Drivaksler: 2 (4wd)
0-100 km/t: 5,1 s

L/B/H: 4761/1884/1623 mm (B:2096 mm ink. speil)
Bagasjerom: 500 liter
Tilhenger: Ja, 1800 kg
Egenvekt: 2495 kg

Pris: Fra 616.900 kr
Leveringstid: Fra fjerde kvartal

Inntil 417 kilometer

Bilen kommer med en rekkevidde oppgitt til mellom 374 og 417 kilometer etter WLTP-målesyklusen. Batteriet har en kapasitet på 80 kilowattimer. Det ser dermed ut til at bilen har en forholdsvis beskjeden forbruksprofil med tanke på størrelsen.

EQC i sort.
EQC i sort. Foto: Marius Valle

Men ikke når vi ser på forbrukstallene produsenten selv lister opp. Mercedes-Benz oppgir selv et forbruk på 2,3 til 2,5 kilowattimer per mil. I den høye enden av dette forbruket skulle det bety en maksimal rekkevidde på 320 kilometer til 347 kilometer.

Det gjenstår selvsagt å se hvordan forbruket er i praksis, for det kan sprike en del mellom oppgitt og faktisk forbruk. Det kan gå begge veier.

Bilen har firehjulstrekk og en effekt på inntil 300 kilowatt. Du  kan lade med en effekt på inntil 110 kilowatt, altså er ikke EQC blant de heftigste i ladekøen. Ombordladeren lar deg lade med inntil 7,2 kilowatt.

500 liter og takstativ

Bilen kommer ellers med et bagasjerom på 500 liter, og du kan ha takstativ på toppen. Altså skulle det ligge til rette for at denne kan være en praktisk nummer en-bil for mange norske familier.

Det skal ellers nevnes at bilen alene veier 2495 kg. Da er det ikke all verden du kan ha med deg av tilhenger om du bare har førerkort klasse B.

Leveransene av bilen er for øvrig i rute, ifølge Bertel O. Steen, og tilgangen til biler hevdes å bli «svært god» etter en opptrappingsperiode.

I fjerde kvartal, altså de siste tre månedene før nyttår, forventer de å kunne levere «et par hundre biler». Hver enkelt kunde vil få mer nøyaktige estimater etter hvert.

Vanskelig å si når nye bestillinger leveres

Vi spurte informasjonssjef for Mercedes-Benz i Norge, Audun Hermansen, om de kan si noe om når en ny kunde som ikke står på reservasjonslisten og bestiller bil i dag kan forvente å få bil.

EQC.
EQC har 500 liters bagasjerom. Foto: Marius Valle

Det er er et vanskelig spørsmål å svare på, forklarer han. Det avhenger av hvor mange av de 2300 personene som står på reservasjonslisten som tegner kontrakt. Han sier imidlertid at planene ser veldig bra ut.

– Men vi er avventende fordi vi ønsker å få oversikt over hvor mange av de som står på listen som ender med å tegne kontrakt, sier han.

Et leveringsestimat kan endre seg dersom få bestiller, eller om alle bestiller. Om alle 2300 bestiller, og en som ikke står på listen tegner kontrakt i dag, sier han at man vil få bil neste år.

Importøren nevner for øvrig at det er mulig å utstyre bilene med mer ekstrautstyr enn det som kommer som standard. De forventer derfor at de fleste bilene vil koste et sted fra 680.000 til 720.000 kroner.

På listen over standardutstyr lister de opp følgende:

  • 4MATIC firehjulsdrift
  • Multimediesystemet MBUX med stemmestyringen «Hey, Mercedes»
  • MULITIBEAM LED med 84 individuelt justerbare dioder
  • Heldigital cockpit med 2 x 10,25″ display
  • Delelektriske forseter inkl. korsryggstøtte
  • EASY-PACK elektrisk bakluke
  • Aktiv parkeringsassistent
  • Ryggekamera
  • Akustiske ruter med ekstra isolering og lyddemping
  • Varmeseter foran
  • Automatisk nødbrems

 

Kommentarer (49)

Kommentarer (49)

Eksklusivt for digitale abonnenter

På forsiden nå