Økonomisk sett mener regjeringen at regningen må belastes borettslaget, men forslaget setter en begrensing på hvor mye hver enkelt andelseier kan pålegges å betale.
Økonomisk sett mener regjeringen at regningen må belastes borettslaget, men forslaget setter en begrensing på hvor mye hver enkelt andelseier kan pålegges å betale. (Foto: Arkiv)

Ladeplasser i borettslag

Nå blir det plikt for borettslag til å montere ladeplasser for elbil

Regjeringen følger opp to år gammelt stortingsvedtak.

Regjeringen foreslår nå å lovbestemme at også elbileiere i borettslag skal ha rett til å lade bilen hjemme. Men det er noen vilkår som må oppfylles. Det kommer fram av høringsforslaget som ble sendt ut fra Kommunaldepartementet fredag.

Forslaget følger opp to vedtak i Stortinget for to år siden, om nasjonal regulering av ladepunkter i sameier og borettslag, samt at nye bygg skal være ladeklare.

Den sterke veksten i antallet elbiler fører til økt etterspørsel etter ladeplasser. Det er utgangspunktet for at Stortinget i 2017 ba regjeringen om å lovbestemme at andelseiere i borettslag skal ha en laderett.

Sikrer at ikke flertall kan blokkere ladeplasser

– Seksjonseiere i eierseksjonssameier har hatt en slik rett siden forrige årsskifte, og jeg ser ingen grunn til at beboere i borettslag ikke skal ha den samme muligheten, sier kommunal- og moderniseringsminister Monica Mæland (H).

Det lå også i Stortingets vedtak at sameiere og borettslag skulle behandles likt.

Med forslaget vil regjeringen sikre at beboere som har eller vurderer å skaffe seg en elbil, kan lade selv om det ikke er et flertall for å investere i ladepunkter på generalforsamlingen.

Men noen vilkår må oppfylles, og det er blant annet at andelseieren allerede må ha rett til å parkere på borettslagets eiendom. I tillegg er det kun aktuelt for arealer som er avsatt til parkeringsformål allerede.

Må dokumentere reell brannfare

Brannsikkerheten er et annet aspekt som blir trukket fram i høringsforslaget. Departementet viser til en rapport fra SP Fire Research AS, hvor det framgår at elbiler har andre brann- og eksplosjonsegenskaper enn fossildrevne biler. Dette er ikke nytt.

«Det er imidlertid ingenting i rapporten som tilsier at lading av elbil medfører økt brannfare sammenlignet med om den samme bilen bare står parkert i en parkeringskjeller.
Departementet mener på denne bakgrunn at økt brannfare bare vil kunne utgjøre en saklig grunn dersom styret kan dokumentere at faren er reell. I dette ligger det at styret må ha gjort nødvendige undersøkelser, og innhentet dokumentasjon fra fagkyndige», heter det i høringsnotatet.

Tilsynelatende skal det dermed ligge ganske mye til grunn for at et styre i et borettslag skal avvise ladeplasser til elbiler.

Kan koste nærmere 50.000 kroner

Økonomisk sett mener regjeringen at regningen må belastes borettslaget, men forslaget setter en begrensing på hvor mye hver enkelt andelseier kan pålegges å betale. Ifølge forlaget skal dette ligge på halvparten av folketrygdens grunnbeløp (cirka 48.400 kroner). Unntaket er hvis ladeplassen settes opp på en parkeringsplass der den enkelte har eksklusiv bruksrett, da må alle utgifter betales av den enkelte.

– Strømforbruket vil selvsagt måtte betales av den enkelte, sier Mæland.

– Velg løsninger med laststyring av strøm

Senior kommunikasjonsrådgiver i NAF, Nils Sødal, ga i fjor høst i et intervju med TU.no råd til styrer i borettslag som skal velge ladeløsning.

 – Vi råder borettslag og sameier til å ta regien og tenke langsiktig. Vi anbefaler dem å velge løsninger med laststyring av strøm, slik at anlegget er skalerbart med tanke på antall plasser, samt at de har en løsning for å fordele strøm og kostnader rettferdig.

Forslaget til endringer i plan- og bygningsloven er sendt ut på høring med frist til 1. september. Her kan du lese høringsnotatet (Word-dokument).

Kommentarer (184)

Kommentarer (184)

Eksklusivt for digitale abonnenter

På forsiden nå