TEST: Kia e-Soul 64 kWh

Nye Kia e-Soul viser hvor vanskelig det kan være å time kjøp av elbil

Veldig mye har skjedd i løpet av et par år.

Kia e-soul 64 kWh til venstre, Kia Soul EV 30 kWh til høyre. Mye er likt, men bilene oppleves likevel som natt og dag.
Kia e-soul 64 kWh til venstre, Kia Soul EV 30 kWh til høyre. Mye er likt, men bilene oppleves likevel som natt og dag. (Foto: Svein-Erik Hole)

Veldig mye har skjedd i løpet av et par år.

Da Nordisk Elbilbarometer ble presentert under Nordic EV Summit i mars, la Opinion blant annet fram statistikk som forklarte hvorfor mange nordmenn ennå ikke vil kjøpe elbil. Argument nummer 1 og 2 var pris og rekkevidde, på tredjeplass kom et behov for å se an hvordan utviklingen blir.

Etter å ha kjørt en 2018-modell Kia Soul EV mot 2020 e-Soul, er det siste poenget svært enkelt å forstå. Disse to bilene er som natt og dag, og de som kjøpte forrige generasjon kan fort få følelsen av å eie en gammel bil.

I løpet av syv måneder har jeg kjørt 650 mil med 2018-modellen, som har et 30 kWh-batteri. I april fikk jeg teste nye e-Soul 64 kWh over en distanse på 130 mil. Under er de viktigste utviklingstrekkene oppsummert.

Sikkerhet og design

Kia har bevart det boksformede utseendet som folk elsker eller hater. Den steile fronten gir naturlig nok ikke den råeste luftmotstandskoeffisienten (0,34 på nye e-Soul), men samtidig får man følelsen av å kjøre en mini-SUV og kan sette seg rett inn i naturlig høyde.

Kia e-Soul er 55 millimeter lengre enn forgjengeren, noe som skyldes større akselavstand (30 mm) og et nytt overheng foran (+ 25 mm).

Målet er bedre kjøreegenskaper, noe som også skal styrkes gjennom uavhengig hjuloppheng bak, men endringen gir samtidig marginalt bedre innvending plass. Størst forskjell er benplassen for baksetepassasjerer, som nå har 13 mm mer enn i forgjengeren. Takhøyden i baksetet er imidlertid senket med 15 mm, som en følge av ny batteriplassering.

Bagasjerommet er med sine 315 liter fortsatt knøttlite, men likevel mer enn ti prosent større enn forgjengeren.

Utformingen på bilens LED-lys er mye strammere enn før, og mer markerte linjer bidrar til en synlig forskjell på ny og gammel Soul. Fra førersetet oppleves den største endringen gjennom en 10,25 tommer stor berøringsskjerm, og at girspaken er byttet ut med en skive.

Den velutstyrte testmodellen har i tillegg en rekke moderne sikkerhetsinnretninger, som head-up-display med visning av fart, fartsgrense og navigasjon, filskiftevarsler, blindsonevarsler, førervarsel ved tretthet og automatisk nødbremsesystem med fotgjengergjenkjenning.

Dette er teknologi man forventer fra nye biler, men også et vesentlig skille på to generasjoner Soul. e-Soul har også adaptiv cruise-kontroll og Lane Follow Assist (LFA), som tilsvarer autonom kjøring på nivå 2.

Større skjerm, head up-display og nytt gir Kia e-Soul et mer moderne preg enn forgjengeren. Foto: Marius Valle

Rekkevidde og forbruk

Nye Kia e-Soul leveres både med 39,2 og 64 kWh batterikapasitet. Vår testmodell har altså 64. Med en maks ytelse på 150 kW og et dreiemoment på 395 Nm, er den mye sprekere enn 30 kWh-modellen – noe som ikke minst merkes gjennom akselerasjonen som nå er oppgitt til 7,6 sekunder på 0-100 km/t.

Bilen har ulike kjøremoduser og regenerativ bremsing på hendler bak rattet.

Rekkevidden er etter WLTP-standarden oppgitt til 452 kilometer på Kia e-Soul 64 kWh. Dette er selvfølgelig den mest vesentlige forskjellen fra et forbrukerperspektiv – da Soul EV 30 kWh har estimerte WLTP-tall på rundt 200 kilometer.

Erfaringen med 30 kWh-modellen er at den fungerer ypperlig til nærkjøring og en nummer to-bil i husstanden, men rekkevidden har ellers vært sterkt begrensende. Med rundt 14 mil praktisk rekkevidde på vinterstid, har det for eksempel vært et risikospill å forsøke å kjøre fra Tønsberg til Gardermoen. I tillegg til større batteri, skal en mer effektiv varmepumpe bidra til at forbruket på e-Soul holdes så lavt som mulig året rundt.

Kia e-Soul Exclusive 64 kWh

  • Batterikapasitet: 64 kWh.
  • Hurtiglading: CCS.
  • Rekkevidde (WLTP): 452 kilometer.
  • Lengde: 4,195 meter.
  • Bredde: 1,8 meter.
  • Høyde: 1,6 meter.
  • Bagasjerom: 315 liter (1339 med nedlagte bakseter).
  • Maks ytelse: 150 kW.
  • Maks dreiemoment (Nm/omdr.): 395/0-3600.
  • Maks hastighet: 167 km/t.
  • Akselerasjon 0-100 km/t: 7,6 sekunder.
  • Pris: 365.900 kroner.
  • Garanti hele bilen: 7 år/150.000 kilometer.

Vi er de første til å innrømme at det er vanskelig å måle rekkevidde på vitenskapelig vis, da er det er så mange eksterne forhold som spiller inn på hva man får ut av batteriet, men under testkjøring har vi gjort noen målinger både av nye e-Soul alene, og sammen med 2018-modellen.

Ny bil ble kjørt med 17 tommers vinterdekk (Hakkapeliitta R3 215/55 R17) og gammel på litt smalere 16-tommere (Hakkapeliitta 205/60 R16). Lufttemperaturen varierte mellom 7 og 17 varmegrader, og det var bart på veiene.

Første test:

Kia e-Soul 64 kWh i 464 kilometer blandet kjøring, med to tenåringsjenter i baksetet og lett bagasje for en hyttetur, totalt ca 125 kilo i tillegg til sjåfør. 130 kilometer foregikk på motorvei, resten var blandet kjøring i indre Telemark, med svingete veier, høydeforskjeller og mange fartsjusteringer. Vi holdt fartsgrensen hele veien, og forsøkte å kjøre økonomisk, eco-modus var aktivert hele veien.

Her kom målingen ut med et snitt på 15,3 kWh/100 kilometer, noe som tilsvarer 418 kilometer rekkevidde.

Andre test:

Kia e-Soul 64 kWh i 180 kilometer med 110 km/t-sone gjennom Vestfold. Flatt terreng, og så jevn fart som praktisk mulig.

Her endte vi med et forbruk på 20,4 kWh/100 kilometer. Ved så høyt pådrag synker selvfølgelig rekkevidden drastisk, men fortsatt kommer vi ut med respektable 313 kilometer rekkevidde i Norges høyest tillatte hastighet.

Til sammenligning ga Tesla Model 3 Long Range et forbruk på 19,2 med samme forutsetninger på strekningen.

Tredje test:

Kia e-Soul 64 kWh mot Kia Soul EV 30 kWh. Vi kjørte 234 kilometer med de to bilene etter hverandre, på strekningen Tønsberg – Horten – Lier – Drøbak – Filtvet – Drammen – Tønsberg, med bare en sjåfør i hver bil. Mye av kjøringen foregikk i 50-, 60- og 80-soner og noen mil i 110.

Her var forbruket overraskende likt på de to bilene – 14,2 kWh/100 km på den gamle og 14,6 på den nye.

Ny bil veier 170 kilo mer, mye på grunn av større batteri. Med dette kjøremønsteret kom vi altså ut med et snitt tilsvarende 438 kilometer rekkevidde med Kia e-Soul 64 kWh.

Lading

Hurtiglading på Kia e-Soul 64 kWh skjer med den vanlige CCS-standarden, og ikke CHAdeMO som gamle Soul brukte. 

Batteriet på nyeste modell er for øvrig væskekjølt, noe som bør bety at det effektivt kan holdes på akseptabel temperatur også under hurtiglading med høy effekt. 

Batteriet er bygget på celler med en energitetthet på 250 wattimer per kg. Det er 25 prosent mer enn forgjengerens 200 wattimer per kg.

Kia e-Soul skal teoretisk kunne lade med opp til 80 kW.

Vi har målt inngangseffekt på ulike 50 kW-ladere fra 20-90 prosent av fullt batteri. Typisk tar Kia e-Soul 64 kW imot 45 kW fram til 75 prosent, mens effekten deretter synker til 23 kW, før den faller ytterligere. Høyest inngangseffekt registrerte vi på Fortum-stasjonen på Høvik, med 49 kW. 

På Fortums hurtiglader i Tønsberg har vi brukt drøye 50 minutter på å komme fra 20 til 80 prosent, mens bilen anslår at det vil ta like lang tid å lade de siste 20 prosentene. På samme ladestasjon ble den gamle bilen ladet fra 20 til 80 prosent på 25 minutter.

Pris

Det er dårlig økonomi å bruke en hurtiglader til 2,50 kroner i minuttet etter passerte 80 prosent. Foto: Svein-Erik Hole

Kia e-Soul leveres med et valg på to batteripakker og flere utstyrsnivåer, og prises fra kr. 279.900. For den prisen får man en 39,2 kWh Classic.

64 kWh Exclusive starter på 365.900 kroner.

Rundt 2000 nordmenn har reservert bilen, så det knytter seg en viss spenning til hvor fort Kia kan levere for dem som bestiller nå.

Konklusjon

Rekkevidden på 64 kWh-modellen gir nye bruksområder sammenlignet med gamle Kia Soul EV - nå kan man trygt planlegge en kjøretur på 40 mil uten å tenke på lading underveis. Bedre sikkerhetssystemer og noe bedre bagasjeplass trekker også opp, selv om bagasjerommet fortsatt er for lite for familier som skal på reise med full ferie-oppakning.

I sum er nye Kia e-Soul et såpass stort generasjonssprang at 2018-modellen allerede oppleves som gammel

Foreløpig er ikke fjernstyring via app tilgjengelig, men det kommer. Appen skal kunne brukes til å styre flere funksjoner, som start/stopp av lading, forhåndsinnstille temperatur, sende kjøreruter til bilens navigasjonsanlegg, sjekke batteristatus, hente ut statistikk med mer. 

I sum er nye Kia e-Soul et såpass stort generasjonssprang at 2018-modellen allerede oppleves som gammel. 

Når utviklingen går så fort, blir en kort leasingperiode et godt alternativ til kjøp. Men samtidig er den nye modellen såpass komplett at den høyst trolig vil holde seg relevant lenger enn forgjengeren.

Kia e-Soul. (Foto: Ella Hole)
Kia e-Soul. (Foto: Svein-Erik Hole)
Kia e-Soul (Foto: Marius Valle)
Kia e-Soul. (Foto: Marius Valle)
Større skjerm gir mer informasjon - eller et stort kart om man foretrekker det. (Foto: Svein-Erik Hole)
Kia e-Soul. (Foto: Marius Valle)
Kia e-Soul. (Foto: Marius Valle)
Kia e-Soul. (Foto: Marius Valle)
Kia e-Soul. (Foto: Svein-Erik Hole)
Kia e-Soul. (Foto: Marius Valle)

Kommentarer (53)

Kommentarer (53)

Eksklusivt for digitale abonnenter

På forsiden nå