BMW i8 og i3. Sistnevnte kan nå leveres i en mer sportslig utgave, fire år etter at den først kom på markedet. (Bilde: BMW)

FRANKFURT 2017

Europeiske bilgiganter overgår hverandre i elbil-lovnader

Nå er det BMW som øker innsatsen.

Denne uka starter Frankfurt-messa, og allerede nå er det kraftige indikasjoner på at vi blir vitne til et race blant bilprodusentene om å elektrifisere sine modellporteføljer og starte masseproduksjon.

Sist ut med å presentere sin strategi er BMW, som nå skrur til hardere enn før og lover 25 elektrifiserte modeller innen 2025, hvorav 12 skal være helelektriske.

BMW kommer til å produsere 100.000 med hel eller delelektrisk drivlinje i år, slik at det ved slutten av 2017 vil befinne seg over 200.000 elektrifiserte modeller på veien. Tyskernes elbilambisjon, eller såkalt «e-mobilitet», er stor:

– La meg gjøre det helt klart: BMW-gruppen skal være den ledende leverandøren i premiumsegmentet, fastslo BMW-sjef Harald Krüger på en pressekonferanse torsdag.

Harald Krüger og Klaus Fröhlich presenterte BMWs nye elbilstrategi torsdag.
Harald Krüger og Klaus Fröhlich presenterte BMWs nye elbilstrategi torsdag. Foto: BMW

Ny drivlinje i 2021

BMW har tidligere opplyst at X3 skal komme i batterielektrisk utgave i 2020. En annen potensiell volumselger skal også vises fram i konseptform i neste uke:

– Vi skal vise fram en viktig milepæl, nemlig en visjon av hvordan vi ser for oss en firedørs, helelektrisk modell som plasserer seg mellom i3 og i8. Dette er en visjon som skal materialiseres i løpet av nær framtid, opplyste Krüger.

Blant det som er nærmest produksjonsstart av det han har med seg til Frankfurt, er konseptet av en kommende helelektrisk Mini. Den skal være klar i 2019. 

Utviklingssjef Klaus Fröhlich fortalte at alle konsernets modeller i framtida skal tilbys med elektrifiserte drivlinjer, inkludert Rolls-Royce og BMW M-serien.

Femtegenerasjon helelektrisk drivlinje skal lanseres i 2021 i en modell som hittil kun er kjent som Inext, men også modeller som lanseres før dette konstrueres for å passe med den nye teknologien. Ifølge Fröhlich dreier dette seg om batterielektriske biler med inntil 700 kilometer rekkevidde og ladbare hybrider med inntil 100 kilometer batterirekkevidde.

En ny elektrisk Mini kommer i 2019..
En ny elektrisk Mini kommer i 2019.. Foto: BMW

Elektrifiserer alle modeller

Samme dag som BMW presenterte sin nye elbilstrategi, var Jaguar Land Rover (JLR) ute og fortalte om sine ambisjoner. Selskapet tar som kjent imot bestillinger på sin høyreiste I-Pace med 90 kWh-batteri og 500 km rekkevidde (NEDC). Den kommer om et år. Nå er budskapet at alle nye modeller fra 2020 skal være elektrifisert.

Tilsvarende har Volvo nylig offentliggjort at alle nye modeller kommer med elmotor og batteri etter 2019. Også Volvo skiller ut en del av elbilvirksomheten i et eget selskap, Polestar, der målet er å designe, utvikle og bygge verdensledende elektriske høyprestasjonsbiler.

Jaguar har med seg konseptet E-type zero. Her er den sekssylindrede XK-motoren erstattet med en elmotor og et 40 kWh-batteri. Den låner mye av teknologien til den kommende I-pace.
Jaguar har med seg konseptet E-type zero. Her er den sekssylindrede XK-motoren erstattet med en elmotor og et 40 kWh-batteri. Den låner mye av teknologien til den kommende I-pace. Bilde: Jaguar

Honda har med seg nye CR-V til Frankfurt. Den blir ikke levert med dieselmotor i Europa, og selskapet fortalte at dette er første eksempel på at alle modeller fra nå kommer til å tilbys med en eller annen form for elektrisk drivlinje.

Men det er verdt å merke seg at mange aktører snakker like mye om «elektrifisering» som helelektriske biler. Her vil det også være såkalte milde hybrider i utvalget.

Det for eksempel både Volvo og JLR sier, er at deres nye bilmodeller skal være enten elbiler eller hybrider. Dette betyr ikke at det blir en brå slutt på salget av biler med bensin- eller dieselmotor om et par år, men at ingen nye modeller kommer til å lanseres uten elektrisk motor.

Nytt EQ-familiemedlem

Mercedes-Benz planlegger å lansere ti elbiler innen 2022, den første i 2019. I perioden investerer Daimler ti milliarder euro i den elektriske flåten. I 2025 vil elbiler stå for mellom 15 og 25 prosent av det totale Mercedes-Benz-salget, tror selskapet. 

Til årets Frankfurt-messe har de blant annet med seg andre medlem i den kommende EQ-familien, et konsept som foreløpig heter EQ A og som dermed indikerer at dette blir en mer kompakt elbil enn suv-en som kommer først, i 2019.

Volkswagen mener de skal selge en million elbiler innen 2025. Selskapet presentert tre ulike biler fra I.D.-serien av kommende elbiler. Først ut var I.D. i Paris for et år siden, som Volkswagen selv betegner som det største fra den kanten siden bobla og Golf. Denne skal komme i 2020. Selskapet har varslet at de denne uka skal vise fram en mer utviklet I.D. Crozz.

Volkswagen skal vise fram en mer utviklet I.D. Crozz.
Volkswagen skal vise fram en mer utviklet I.D. Crozz. Foto: VW

For tre uker siden kom det fram at også Hyundai er i ferd med å utvikle en dedikert plattform for elbiler, altså et felles rammeverk for konsernets elbiler, på samme måte som Volkswagen har utviklet plattformen MEB til sine fremtidige elbiler. I 2018 skal de imidlertid lansere en elektrisk utgave av den lille suv-en Kona med en rekkevidde på 390 kilometer. I 2021 skal de lansere en større suv under merkenavnet Genesis med minst 500 km rekkevidde.

  • Les flere saker om elbil

Mer hybridisering

Toyota varsler at de stiller i Frankfurt med hint til framtidig videre hybridisering av sine kjernemodeller, mens også de japanske hybridpionerene i større grad har valgt å fokusere på batterielbiler. De annonserte for et år siden at de jobber med å utvikle en elbil med 300 kilometer rekkevidde. Nylig ble det også kjent at de har inngått en forretningsallianse med Mazda, som skal utvikle blant annet elbilteknologi. 

Det er allerede kjent at Toyota planlegger masseproduksjon av elbiler innen 2020. Innen 2022 skal de angivelig slippe elbiler som har lengre rekkevidde, og som kan lades på minutter. Mazda har en elbil på planen for 2019, og har uttalt at Norge er et aktuelt marked for denne.

I produksjon: Tesla Model 3.
I produksjon: Tesla Model 3. Foto: Tesla

I BMWs tilfelle er det allerede fire år siden i3 kom på markedet og det er fortsatt et par år før det kommer flere batterielektriske ben. Tilsvarende tidsplan ser vi hos de andre bilprodusentene. Det som nå er målestokken, amerikanske Tesla, var klar med den første serieproduserte utgaven av Model 3 i juli, det som skal være volummodellen.

Nøyaktig når de første bilene blir levert til Norge, er ennå ikke kjent. Nå handler mye av jobben om å øke produksjonstakten. Målet er å rulle ut 20.000 Model 3 per måned fra desember, og at selskapet skal kunne produsere 500.000 biler totalt i 2018.

Blant mange konsepter i Frankfurt, skal vi ikke glemme at andre generasjon av verdens mestselgende elbil også er klar for masseproduksjon: Nissan Leaf ble avduket onsdag og kommer til norske veier rundt påske neste år.

Nye Nissan Leaf kan leveres i Norge om cirka et halvt år.
Nye Nissan Leaf kan leveres i Norge om cirka et halvt år. Foto: Nissan

Kommentarer (26)

Kommentarer (26)