Honda CR-V Hybrid Prototype. (Bilde: Honda)

HONDA CR-V

Honda dropper diesel i ny suv

Akkurat som i 1997 for nye CR-V.

20 år etter at det Honda selv beskriver som verdens mestselgende suv kom på markedet, er nye CR-V snart klar for Europa.

Akkurat som at den første versjonen kun ble levert med bensinmotor fra 1997, blir også femte generasjon CR-V kun tilgjengelig med to bensinalternativer: 

Enten med en 1,6-liters turbo eller som en ladbar bensinhybrid. Honda har bestemt seg for å droppe diesel.

CR-V hybrid-prototypen vises fram i Frankfurt i neste uke, mens den femte generasjonen CR-V kommer i salg i Europa i 2018.

Kun elektrifisering

Hondas hybridsystem, som de kaller «Intelligent Multi Mode Drive» (i-MMD) består av en 2,0-liters bensinmotor i selskap med en elmotor til framdrift og en separat generator.

Det er en del tekniske detaljer som Honda fortsatt holder for seg selv om den nye høyreiste hybriden. For eksempel om systemeffekt, batteri og elektrisk rekkevidde.  

– Dette kommer når den europeiske produksjonsversjonen blir avduket tidlig neste år, skriver Honda.

Ingen priser er heller offentliggjort. Men den modellen som er desidert lavest priset i dag, 1,6 diesel 2WD til cirka 350.000 kroner her til lands, forsvinner altså fra utvalget.

På spørsmål om dieselstandpunktet skriver Honda i en kommentar til Autocar at de prioriterer forsknings- og utviklingsressursene på teknologi knyttet til elektrifisering. Nye CR-V er første eksempel på at alle europeiske hondamodeller fra nå av vil ha en eller annen form for elektrisk drivlinje.

Hydrogensatsing

Som Teknisk Ukeblad omtalte fredag, har den tyske organisasjonen ADAC nettopp kommet med en ny rapport om NOsom evaluering er basert på tester av 188 dieselmodeller som tilfredstiller Euro-6-kravene, siden 2013. Konklusjonen er at nesten alle bilprodusentene har store utslippsproblemer knyttet til sine dieselmotorer.

Honda er imidlertid blant bilprodusentene som har troen på brenselceller. I fjor annonserte de en ny fellessatsing med General Motors og å utvikle neste generasjon brenselceller de planlegger å sette i masseproduksjon innen 2020

I fjor startet Honda produksjon av nye Clarity Fuel Cell som har tredje generasjon brenselcelle under panseret. Men det er et ytterst beskjedent produksjonsvolum der de få bilene i Europa har gått inn i Hyfive-prosjektet i Danmark, Storbritannia og Tyskland - ingen biler til Norge.

Ditto beskjeden er rekkevidden på batteriversjonen av Clarity - kun 89 miles (143 km):

Kommentarer (0)

Kommentarer (0)