Dersom alle nye biler i Norge skal være fossilfrie innen 2025, er det en rekke tiltak som blir viktige. Flere elbilmodeller, og spesielt større modeller, kan være helt sentralt for å få alle til å ville velge elbil. (Bilde: Fredrik Varfjell / NTB scanpix)

Arendalsuka 2017 – Fossilfrie biler i 2025

Dette skal til for at alle nye biler i 2025 er fossilfrie

Her er oppskriften politikerne må ta stilling til.

Arendal: Det er politisk enighet i Norge om å jobbe mot et utslippsfritt nybilsalg fra 2025.

Det store spørsmålet er om det vil være mulig å oppnå dette ambisiøse og svært konkrete målet. 

Med incentivordninger for elbiler som stadig er oppe til diskusjon, mangel på hurtigladere utenfor de mest trafikkerte stedene og et fortsatt begrenset utvalg i elbilmodeller er det fortsatt en stor andel av befolkningen som ikke vurderer å kjøpe elbil. 

Dette var utgangspunktet for en diskusjon under Arendalsuka, i regi av blant andre Zero. 

– Kan ikke bare spille på miljøkortet

Her var også bilanalytiker Anders Hovde i Kantar TNS. Tall som Kantar TNS har innhentet, viser at bilen vår er svært viktig for nordmenn, og det fortsatt en stor andel som ikke er interessert i å kjøpe elbil. Samtidig er bilen noe av det viktigste vi eier. 

– Hvert år gjennomfører vi en stor undersøkelse blant nybilkjøpere, hvor vi spør dem om kjøpet de har gjort. Det som kommer frem her er at behovet for bil er godt forankret, forklarer bilanalytikeren, og viser til at 80 prosent av de spurte er enige i påstanden at bilen er helt nødvendig for å kunne gjøre det de har lyst til. 

– Bilen betyr mye for folk, det er noe de viser frem, noe som representerer dem, legger han til. 

Svært mange av oss bruker dessuten bilen i reiser til jobb eller skole, og tallene til Kantar viser dessuten at folk tror de vil bruke bilen like mye i 2025. 

Samtidig viser statistikken at det for svært mange ikke er veldig viktig at bilen de kjøper er miljøvennlig. 

– Dette viser jo at miljøkortet ikke kan være det eneste vi må spille på, konstaterer Hovde. 

Folk må velge elbil fordi det er bilen de vil ha, og ikke fordi det er noe som tvinges på dem, mener bilanalytikeren.  

– Det som er viktig da, er at det føres en politikk som skaper et mangfold i biler. Nå begynner elbilen å stå på egne ben, det er flere valg i modeller. Det er faktisk viktig. Da skaper vi en markedsplass med produkter som folk vil ha, snarere enn å presse på folk elbiler gjennom avgifter og incentiver.

Alle skal med

Zero's oppskrift

  • Elbilgaranti: Momsfritak og avgiftsfritak for elbiler
  • Økt avgift på forbrenningsmotor: Årlig økning
  • Nullutslippssoner: Innført i alle større byer 2020-2025
  • Varig bompengefordel: Halv sats for alltid for nullutslipssbiler
  • Forskriftskrav om lading: Krav om økende andel ladeplasser på parkeringsplasser, krav til nybygg
  • Støtte til borettslagslading: Nasjonalt støtteprogram for å fremme  lading i fellesgarasjer
  • Økt satsing på infrastruktur: Raskere utbygging/dekke hele Norge
  • Forsterket elvarebilstøtte: Dedikert støtteprogram
  • Nullutslippskrav ved offentlige innkjøp: Absolutt krav om nullutslipp i egen flåte
  • Lovfesting av 2025-målet: Forbud mot nyregistrering av fossilbiler

– Målet om utslippsfritt nybilsalg fra 2025 er ambisiøst, men det er fullt mulig å nå. Men vi når det ikke kun med dagens virkemidler, vi må utvide dagens pakke – samtidig som vi holder på de gode virkemidlene, sier Kari Asheim i Zero.

Zero har definert en rekke barrierer som må overkommes dersom vi skal ha en sjanse om å nå målet. Den første handler om nettopp det Hovde snakker om – større utvalg av elbiler.

– Den siste andelen av norske bilister, som i dag ikke vil ha elbil – de skal også være med for at vi skal nå målet. Da må vi ha et utvalg av modeller, slik at folk flest kan finne en bil som passer sin bruk og sine preferanser, sier hun.

Asheim understreker at det bilprodusentene har lansert så langt virker lovende, for eksempel at det nå ser ut til å komme flere modeller i litt større bilklasser. For mange familier vil plass være avgjørende.

– Dersom alle skal kunne velge en utslippsfri personbil eller varebil, så må disse modellene være konkurransedyktige. At vi nå har dette målet er med på å påvirke ambisjonsnivået i elbilindustrien, sier hun.

– Må ligge i forkant

Infrastruktur er det neste punktet Asheim trekker frem. 

– Infrastrukturen må ligge i forkant, vi må ha hurtigladere i hele landet. I tillegg må vi sørge for at folk kan lade elbilen hjemme. Dette går greit for del fleste med enebolig, men det er verre for dem som bor i leilighet i et borettslag. I dag er det ingen incentiver eller støtteordninger for å få lading i fellesgarasjer. Det må vi gjøre noe med. 

I tillegg vises det til at bompengefordelen for elbiler må beholdes. Her er det ikke nødvendigvis snakk om at det skal være gratis for elbiler, men at det skal være en klar fordel å kjøre nullutslippsbil sammenlignet med å kjøre en fossilbil. 

– Det bør aldri være mer enn halv takst for elbiler. Da kan man øke og senke takstene som man vil, bare mindre for nullutsluppsbiler. Så lenge folk vet at elbiler alltid vil ha en stor fordel her, så er det et kjøpsincentiv for mange, så dette er et veldig viktig virkemiddel, sier hun.  

Zero har laget en oppskrift på hva de mener må til for å nå 2025-målet (se faktaboks over). I tillegg har de gått gjennom de ulike partiprogrammene, for å se hvilke partier som sier noe om de ulike virkemidlene. 

Ser tydelige virkninger på kjøpsmønster

Elbilincentivene kan vise seg å være viktige. I Danmark fikk det dramatiske utslag for elbilsalget, da registreringsavgiften, som ligner på norsk engangsavgift, ble gjeninnført fordi det ble solgt så mange elbiler. Resultatet er at det til juli i år kun ble solgt 17 elbiler i hele Danmark

Også Ulf Tore Hekneby i bilforhandleren Harald A. Møller AS ser endringer i kjøpsmønsteret på biler, ettersom incentivordningene endrer seg.

– Vi ser at miksen påvirkes for eksempel av avgifter, i 2007 så vi en klar økning i dieselbiler. Nå går igjen bensinbiler foran diesel i miksen. Og nå ser vi også at rene elbiler og ladbare hybrider stjeler andeler fra biler med konvensjonelle bensin- og dieselmotorer.

Derfor advarer også han mot å stanse incentivene for tidlig.

– Den veksten vi har hatt utrolig, men vi kan ikke la den stoppe opp. Vi mener fremtiden er elektrisk, og bilprodusentene er helt klare på at Norge ligger fem til ti år foran resten av Europa. Og det gjør oss viktige, sier Hekneby.

– Vil ha en vanvittig påvirkning

Også Elbilforeningen har gjort seg en del tanker om hva som skal til for at nybilsalget i Norge skal være helt fossilfritt i 2025. Og leder Christina Bu er overbevist om at det å klare målet vil påvirke andre land til å følge etter. 

– Da målet ble lansert, var det en sjokknyhet verden over. Siden er det flere som har fulgt etter, så det viser at det har betydning internasjonalt. Det er viktig med en politisk retning, det viser folk at dette er veien vi skal gå. Hvis vi lykkes, vil det ha en vanvittig påvirkning på andre land, påpeker hun. 

Foreningen mener dessuten at delmål vil være nyttige redskaper på veien. I 2020 bør det være 400.000 elbiler på norske veier. 

– I tillegg bør Norge blir det første landet i verden med 100 prosent nullutslipp i transport. Det er ambisiøst, så vi har en jobb å gjøre, sier Bu. 

Lademuligheter for alle

Helt konkret trekker også Elbilforeningen frem en storskala utbygging av hurtigladere som et viktig tiltak for å stimulere til salg av nullutslippsbiler. i 2020 vil det være behov for 3000, ifølge foreningen. 

Ikke alle steder vil dette være lønnsomt, på grunn av lavere bruk og høye driftskostnader, derfor må det ordninger til som sikrer utbygging til tross for dette. Andre steder rapporterer foreningens medlemmer om kø for å få lade. 

– Og så må vi sørge for at borettslag, sameier og garasjeanlegg blir tilrettelagt for lading. Det er en grunn til at Oslo blir forbigått på elbilandel. Det er en utfordring å få på plass ladeanlegg til alle her, derfor må vi sørge for at bygg blir ladeklare, sier Bu. 

Hun trekker også frem behovet for flere elbilmodeller å velge mellom. 

– 50 prosent av bilene solgt i fjor er i de større bilklassene. De fleste elbilene på markedet i dag er i de mer kompakte klassene. Familier vil ha større biler og tilhengerfeste, understreker hun. 

– Kan ikke stoppe krana i 2020

Samtidig påpeker hun hvor viktig det er å beholde de incentivene som finnes, disse er en stor grunn til at mange velger å kjøpe elbil. 

– Bompenger er et vanvittig virkningsfullt virkemiddel. I alle de fem byene med høyest elbilandel er det bompenger, sier Bu. 

– Vi er nødt til å bruke de virkemidlene vi har. Vi kan ikke stoppe krana i 2020. Da når vi ikke målet vårt, påpeker hun.

Hun fremhever at Norge så langt er det eneste landet med et massemarked for elbiler, hvor også vanlige folk kjøper elbil - ikke bare de typiske teknologiinteresserte «early adopters». 

– Det er helt vanvittig den posisjonen Norge har fått. Vi har vist at denne teknologien er konkurransedyktig. Derfor er det også helt essensielt at vi lykkes med å nå dette målet. 

Kommentarer (30)

Kommentarer (30)