Genesis-konseptet New York, som ble presentert i vår. Det er ikke kjent hvordan den kommende elbilen i Genesis-familien skal se ut. (Bilde: Hyundai)

Elbil

Hyundai planlegger Tesla-utfordrer med lang rekkevidde

Og en elbil-utgave av Kona neste år.

Hyundai planlegger en ny strategi, og elbiler er helt sentralt i denne. Den koreanske bilprodusenten har blant annet en elektrisk premiumbil på trappene. Denne skal konkurrere mot Tesla, skriver nyhetsbyrået Reuters.

Bilen skal lanseres under Hyundais Genesis-merkenavn. Dette er Hyundais premiummerke, slik Lexus er for Toyota.

Bilen skal ha en rekkevidde på 500 kilometer pr lading, og skal lanseres i 2021. 

Allerede neste år skal de imidlertid lansere en elektrisk utgave av den lille SUV-en Kona.

Denne skal ha en rekkevidde på 390 kilometer, og og skal vises frem i løpet av første halvår.

At Hyundai har planer om å lansere en rekke elbiler er i og for seg ikke nytt, og de har fortalt om dette tidligere. Denne gangen er de imidlertid mer konkrete.

Lager egen elbilplattform

Reuters melder også at Hyundai er i ferd med å utvikle en dedikert plattform for elbiler, altså et felles rammeverk for konsernets elbiler, på samme måte som Volkswagen har utviklet plattformen MEB til sine fremtidige elbiler.

Hyundai Kona skal komme i elbilutgave.
Hyundai Kona skal komme i elbilutgave. Foto: Hyundai

Hyundais eneste elbil til nå, Ioniq, er ikke utviklet på en dedikert elbilplattform. Den samme plattformen brukes imidlertid på Kia Niro, som angivelig skal presenteres som elbil neste år.

Kia og Hyundai er konsernpartnere, så en tyngre elbilsatsing hos den ene vil gi utslag også hos den andre. At Hyundai har bestemt seg for å gi elbiler fokus i sin produktstrategi markerer et skifte.

De har tidligere vært blant bilprodusentene som har pekt på hydrogenbrenselceller som veien til elektrifisering. Reuters peker på at det kinesiske markedet har gått for batteridrift og at Tesla har skapt blest rundt sine biler som viktige faktorer for strategiendringen.

Toyota ser mot batterier

Også Toyota har i større grad valgt å fokusere på batterielbiler. De annonserte for et år siden at de jobber med å utvikle en elbil med 300 kilometer rekkevidde. Nylig ble det også kjent at de har inngått en forretningsallianse med Mazda, som skal utvikle blant annet elbilteknologi. 

Det er allerede kjent at Toyota planlegger masseproduksjon av elbiler innen 2020. Innen 2022 skal de angivelig slippe elbiler som har lengre rekkevidde, og som kan lades på minutter.

Mazda har en elbil på planen for 2019, og har uttalt at Norge er et aktuelt marked for denne.

Mirai: Taiyo Kawai har ledet Toyotas utvikling av brenselcellen siden 2001. Han har stor tro på at de vil klare å redusere prisen til en fjerdedel i løpet av de neste ti årene og at de vil klare å øke virkningsgraden betydelig i den samme perioden.
Mirai: Taiyo Kawai har ledet Toyotas utvikling av brenselcellen siden 2001. Han har stor tro på at de vil klare å redusere prisen til en fjerdedel i løpet av de neste ti årene og at de vil klare å øke virkningsgraden betydelig i den samme perioden. Foto: Odd Richard Valmot

Hydrogenbrenselcellebilen er imidlertid ikke død, verken hos Hyundai eller Toyota. 

De skal lansere åtte batterielektriske biler innen 2020, men også to hydrogenbrenselcellebiler. De har allerede hydrogenbilen IX35 i salg, og har sin neste serieproduserte hydrogenbil klar. Denne skal klare 800 kilometer pr fylling. Toyota har hydrogenbilen Mirai i salg.

Hydrogenbilen er ikke død

Likevel; hydrogenbrenselceller, som bilindustrien nærmest unisont fremholdt som fremtidens fremdriftsteknologi, får stadig mindre oppmerksomhet. Blant annet uttalte Daimler-sjef Dieter Zetsche tidligere i år at teknologien ikke lenger er noen stor del av konsernets fremtidsplaner.

Hyundai IX35.
Hyundai IX35. Foto: S.J.HONG

For Hyundais del er det tydelig at strategien har endret seg. I 2014 var planen å lansere 22 elektriske biler, hvorav to skulle være batterielektriske. 

Til Reuters sier researcher Lee Hang-koo ved Korea Institute for Industrial Economcis & Trade at Hyundai neppe vil klare å få stordriftsfordeler ved hydrogenbilproduksjon før 2035, og at de før den tid ikke har annet valg enn å produsere batterielbiler.

  • Les flere artikler om elbil.

Kommentarer (32)

Kommentarer (32)