BMW kommer best ut i testen. Her er tidligere avgasstest av BMW 530d. (Bilde: Jens Küsters/ADAC)

TEST AV NOX-UTSLIPP FRA BILER

Disse bilprodusentene gjør det dårligst i ny utslippsrapport. Volvo havner under middels

Sammenfatter 188 tester.

Den nyeste utslippstesten fra tyske ADAC er ikke moro lesning for de som trodde at alle nye dieselbiler er rene, skriver det svenske motornettstedet mestmotor.se. De viser til en fersk rapport fra det tyske bilforbundet Allgemeiner Deutscher Automobil-Club (ADAC)

Bilfabrikantene som får best resultater i rapporten - er nettopp de tyske.

ADACs evaluering er basert på tester av 188 dieselmodeller som tilfredstiller Euro-6-kravene, siden 2013.

Volvo under middels

Det svenske motornettstedet biter seg merke i at Volvos biler i testen slipper ut omtrent dobbelt så mye NOsom bilfabrikanten som gjør det best i testen.

Volvos modeller slipper i snitt ut 0,364 gram pr kilometer. Best resultat får BMWs modeller. De slipper i snitt ut 0,141 gram pr kilometer.

Renault på bunn 

På bunn i testen havner Renault/Dacia. På nest sisteplass er Fiat/Alfa/Jeep. Over de kommer henholdsvis Ford, Hyundai/KIA og Volvo.

ADAC har rangert bilfabrikantene etter hvor mye NOx pr kilometer bilmodellene deres i snitt slipper ut.
ADAC har rangert bilfabrikantene etter hvor mye NOx pr kilometer bilmodellene deres i snitt slipper ut. Foto: ADAC

På annenplass i testen er VW-gruppen. De er fulgt av Mercedes på tredjeplass og Opel på fjerdeplass. 

ADAC trekker frem forskjellen mellom Renault, som havner på bunn, og BMW, som havner på topp: NOX-utslippene fra Renault-modellene er i snitt fem ganger høyere enn NOX-utslippene fra BMW-modellene.

«En Renault Grand Scénic 160 dCi slipper ut like mye nitrogenoksider som omtrent 240 biler av typen BMW 520d», skriver ADAC og viser til at de har målt at Renault-modellen slipper ut 1,674 milligram pr kilometer.

– Produsentene må ettermontere

ADAC mener rapporten viser at nesten alle bilprodusentene har store utslippsproblemer knyttet til sine dieselmotorer.

Organisasjonens visepresident for teknologi uttaler i en melding at dersom politikere og industri ønsker å forhindre kjøreforbud for dieselbiler, må produsentene forpliktes til å gjennomføre ettermontering av utstyr på bilene.

– De annonserte programvareoppdateringene har hatt liten innvirkning på miljøpåvirkningen, uttaler Thomas Burkhardt som er visepresident for teknologi i ADAC.

Kommentarer (31)

Kommentarer (31)