MERCEDES-BENZ GLC F-CELL

Ny hydrogen-optimisme: Mercedes satser tungt på brenselceller

Kommer til Frankfurt med både batterielektriske og hydrogenelektriske biler.

Hva er det egentlig Daimler mener og tror om hydrogenbiler? Det er det litt vanskelig å få tak på for oss som ikke har adgang til konsernets styrerom.

For det er unektelig litt blandede signaler som sendes. Det er ikke mer enn et halvår siden Daimler-sjef Dieter Zetsche på en pressekonferanse gikk langt i å snakke ned rollen hydrogenbiler vil ha i selskapets fremtidsplaner.

Nå nærmer det seg Frankfurt-messe og tonen er noe annerledes: Brenselcelleteknologi er fortsatt en del av Daimlers strategi for framtidige drivlinjer, fastslår selskapet.

Preproduksjons-eksemplarer av den kommende hydrogen-suven Mercedes-Benz GLC F-cell blir blant bilene som vises fram på messa i neste uke.

Mercedes-Benz GLC F-cell på testing i Schwartzwald.
Mercedes-Benz GLC F-cell på testing i Schwartzwald. Foto: Daimler AG

Først med plug-in

GLC F-Cell blir den første ladbare hydrogenbilen. Lititum-ionbatteriet har en kapasitet på 9 kWh og vil gi en batterirekkevidde på cirka 50 km, tilsvarende eksisterende plug-in-hybrider fra Mercedes-Benz.

Når det gjelder utviklingen av GLC F-cell, har mesteparten av arbeidet foregått på det såkalte Fuel Cell Centre of Competence i Nabern, like sørøst for Stuttgart, der også Daimlers batteriselskap Deutsche Accumotive har sitt utviklingssenter. 

– Her har brenselcelleekspertene brukt om lag 200 tonn hydrogen i test og utvikling siden 2015, skriver Daimler.

I tillegg har testing i vindtunnel, klimakammer og krasjtesting foregått på Mercedes-Benz-teknologisenteret i Sindelfingen, sørvest for Stuttgart, samt på forskjellige testbaner i Spania, Tyskland og Nord-Sverige, der vintertestinga som vanlig har foregått i Arjeplog.

Mercedes-Benz GLC F-cell på vintertesting i Sverige.
Mercedes-Benz GLC F-cell på vintertesting i Sverige. Foto: Daimler AG

Norske tanker

Lagringsteknologien leveres av norske Hexagon Composites. Hexagon Raufoss produserer innerbeholderen i polyamid, mens Hexagon Lincoln i Nebraska i USA produserer resten av komposittankene.

Hver bil skal utstyres med to hydrogentanker med samlet kapasitet på 4 kg H2 og en NEDC-rekkevidde på 500 km. Mens 700 bar-tankene lages i Norge og USA, produserer Daimler resten av hydrogentanksystemet på sin fabrikk i Mannheim i Tyskland.

Når det gjelder øvrige komponenter i den hydrogenelektriske drivlinja, er selve brenselcellestacken utviklet i Canada i samarbeid med Ford (Automotive Fuel Cell Cooperation, AFCC), og produsert av Mercedes-Benz Fuel Cell (MBFC) i Tyskland.

Det er NuCellSys i Nabern som setter dette sammen til et brenselcellesystem som tar om lag 30 prosent mindre plass enn på eksisterende MB F-Cell og får plass i motorrommet. Dessuten har de redusert bruken av platina i cellestabelen med 90 prosent.

Daimler har nesten 30 års erfaring med brenselcellebiler. Fra den første brenselcellebilen Necar 1, via hydrogenversjoner av A- og B-klasse og bussen Citaro til GLC F-cell, er det nå akkumulert over 18 millioner kilometer. Da snakker vi om en testflåte som teller i overkant av 300 kjøretøy. De fleste av dem er B-klasse F-cell, som ble vist fram i Frankfurt allerede i 2005 og kom til Norge i noen få eksemplarer i 2010.

Mer EQ

Vi skal være rettferdige når vi gjengir Zetsche. Det han sa i april, var at Daimler fortsatt vil ha aktivitet på hydrogenfeltet framover, «men neppe mye». Han påpekte at hydrogenproduksjon forblir svært kostbart mens batterikostnadene reduseres hurtig.

Nylig ble det kjent at Daimler har fremskyndet elbilsatsingen sin, fra ti modeller innen 2025, til minst ti modeller innen 2022. Samtidig investerer de ti milliarder euro i en strategi for utslippsfri transport og en milliard euro i batteriproduksjon.

Det finnes foreløpig kun noen hemmelighetsfulle bilder av EQ A.
Det finnes foreløpig kun noen hemmelighetsfulle bilder av EQ A. Foto: Daimler AG
Smart Vision EQ
Smart Vision EQ Foto: Daimler AG

Først ut er en SUV som foreløpig er vist frem som konseptbilen Generation EQ i Paris i år. Den skal på markedet i 2019 til en pris tilsvarende en «velutstyrt GLC». 

GLC F-Cell er selvsagt ikke det eneste Daimler skal vise fram i Frankfurt i neste uke. Den nye elbilfamilien EQ skal få et par nye konseptmedlemmer:

Smart Vision EQ fortwo er en autonom og rattløs versjon av den vesle elbilen, mens konseptet EQ A ventelig er en mindre elbil enn Generation EQ, men det vil neppe være noen produksjonsklar versjon å få tak i før 2020.

Kommentarer (34)

Kommentarer (34)