SAMFERDSEL

Sier ja til å ferdigstille Fornebubanen

– Man bør velge A4-løsninger nå, advarer Høyre-politiker.

I dag er Fornebubanens endestasjon, Fornebu stasjon, en enorm byggegrop. Om gropen er gravd forgjeves, vites først når Viken fylkeskommune stemmer over T-baneprosjektet torsdag.
I dag er Fornebubanens endestasjon, Fornebu stasjon, en enorm byggegrop. Om gropen er gravd forgjeves, vites først når Viken fylkeskommune stemmer over T-baneprosjektet torsdag. Foto: Tuva Strøm Johannessen
Tia KarlsenTia KarlsenJournalist
22. juni 2022 - 16:59

SISTE: Torsdag ettermiddag har også Viken vedtatt å gå videre med Fornebubanen. Det siste mulige politiske hinderet for bygging av banen er dermed ryddet av veien.

– Dette er et viktig vedtak som sikrer finansiering og videreføring av byggingen av Fornebubanen, sier Edvin Søvik (Ap), fylkesråd for finans og administrasjon i Viken fylkeskommune i en pressemelding.

Flertallet i Viken sa samtidig ja til Oslopakke 3-avtalen som betyr en bompengeøkning på i snitt 40 prosent.

Onsdag kom svaret fra Oslo: Etter et flere måneder langt drama sa flertallet ja til å øke kostnadsrammen for Fornebubanen.

Svaret kom etter milliardoverskridelser, ekstraordinær prisvekst og høy temperatur mellom Oslo og Viken.

Kostnadsrammen har nå klatret opp i 27 milliarder, eventuelt 31 milliarder inkludert pris- og lønnsvekst.

Ja-partiene utgjorde byrådspartiene Ap, MDG og SV, samt opposisjonspartiene Høyre, Venstre og KrF.

Mindretallet som vendte tommelen ned, besto av Rødt, Frp, Sp, Chaudrys gruppe og Folkeaksjonen nei til mer bompenger.

To skjebnedager

Med det overlevde Fornebubanen sin første skjebnedag denne uken.

Et solid flertall i Oslo bystyre stemte for økt kostnadsramme for Fornebubanen. <i>Foto:  Tia Karlsen</i>
Et solid flertall i Oslo bystyre stemte for økt kostnadsramme for Fornebubanen. Foto:  Tia Karlsen

Bakteppet er at Oslo Ap sa nei til prosjektet om ikke seks krav ble oppfylt. Kravene gikk i stor grad ut på at Viken måtte betale for en større del av gildet.

Raymond Johansen virket fornøyd da han et par uker senere kunne melde at regnestykket for fordelingen mellom Oslo og Viken hadde blitt snudd på hodet.

Opprinnelig var kostnadene fordelt med 47 prosent på Viken og 53 prosent på Oslo. Men etter å ha gjennomgått kostnadsfordelingen en gang til, kom man fram til at kun 43 prosent av kostnadene tilfaller Oslo, mens kostnadsandelen i Viken utgjør 57 prosent.

Kostnadsfordelingen er imidlertid et estimat og kan endre seg med tiden.

Eivind Trædal (MDG) minner om at Fornebubanen også kan bli billigere enn dagens kostnadsestimat skulle tilsi. <i>Foto:  Tia Karlsen</i>
Eivind Trædal (MDG) minner om at Fornebubanen også kan bli billigere enn dagens kostnadsestimat skulle tilsi. Foto:  Tia Karlsen

Tok ikke med kostnader til stasjoner eller T-banebase

Eivind Trædal (MDG), leder av samferdsels- og miljøutvalget i Oslo bystyre, adresserte i sin innledning på onsdagens møte en stadig tilbakevendende innvending mot Fornebubanen, nemlig at kostnadsrammen for prosjektet lå på beskjedne 4,5 milliarder for noen år tilbake.

– Da man regnet ut kostnadene den gangen, tok man ikke med kostnadene for stasjoner eller base. En del konflikter hadde nok vært spart om man hadde tatt med dette i utgangspunktet, sa han.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Schneider Electric
Forenkler bærekraftsrapportering i datasentre
Forenkler bærekraftsrapportering i datasentre

TU treffer Trædal etter møtet er hevet, på det som viser seg å være byrådets årlige pølsefest.

– Er du bekymret for at kostnadene vil fortsette å stige?

Trædal trekker litt på det.

– Byrådet og Fornebuetaten har jobbet mye med den problematikken allerede, og har blant annet gjort ting som å flytte Skøyen stasjon inn i fjell og funnet muligheter for å kutte kostnadene for basen på Fornebu. Men det er en usikkerhetsavsetning, det her, så regnestykket kan i prinsippet også se bedre ut til slutt, sier han til TU.

– Tenk dere kostnadsmulighetene det kan by på

Fra talerstolen uttrykte Camilla Wilhelmsen (Frp) en viss skepsis til den ferske avtalen som konkluderer med at Viken skal betale mye mer for prosjektet.

– Det er et øyeblikksbilde. Det har blitt bygget mye mer i Viken så langt, sa hun fra talerstolen.

– I Oslo gjenstår byggingen av Skøyen stasjon, Lysaker og Vækerø, og ikke minst tunnelen bort til Majorstuen. Tenk dere de grunnforholdene. Tenk dere de kostnadsmulighetene det kan by på, sa Wilhelmsen og la til:

– Fremskrittspartiet kommer til å stemme imot.

Camilla Wilhelmsen (Frp), medlem av Samferdsels- og miljøutvalget i Oslo bystyre, er blid på bystyrets pølsefest, men lite fornøyd med dagens ja til Fornebubanen. <i>Foto:  Tia Karlsen</i>
Camilla Wilhelmsen (Frp), medlem av Samferdsels- og miljøutvalget i Oslo bystyre, er blid på bystyrets pølsefest, men lite fornøyd med dagens ja til Fornebubanen. Foto:  Tia Karlsen

Høyrisikoprosjektet Fornebubanen

Wilhelmsen forteller til TU at hun helst skulle sett at Sporveien, Oslos kommunale selskap som blant annet drifter T-banen i Oslo, fikk ansvaret for utbyggingen av Fornebubanen. Akershus satte i sin tid en stopper for det. 

Hun minner om at konsulentselskapet Dovre vurderer prosjektledelse til å være en av de store usikkerhetene i Fornebubanen-prosjektet.

– Dovre omtaler det som et høyrisikoprosjekt, sier hun.

Om Wilhelmsen kunne velge, ville hun heller prioritert utbygging av Majorstua stasjon og en ny T-banetunnel gjennom sentrum av byen.

– Bygg Fornebubanen raskere

Anne Haabeth Rygg, gruppeleder i Høyres bystyregruppe, var blant dem som stemte for bygging av Fornebubanen i møtet. Hun har likevel et par tanker om hva byrådet og etaten Fornebubanen kan gjøre annerledes i tiden fremover.

– De kan gjøre to ting, begynner Rygg.

– Det de har sett på så langt, er hvorvidt de kan bygge eller ikke. Det jeg spør om, er om det går an å bygge enkeltelementene billigere.

Rygg sikter blant annet til forslaget om å droppe Vækerø stasjon.

– De bør se på om skinnene kan bli billigere, om stasjonene kan bli billigere. Man bør i størst mulig grad bygge A4-løsninger nå.

Det andre som bør vurderes sporenstreks, er om man kan bygge raskere, sier hun.

– Utsettelsene koster 35 millioner i måneden. Det bør være lavthengende frukt.

Les også

Ruter-sjefen: – Noe av det vanskeligste vi har stått i, fordi konsekvensene for passasjerene blir så store

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.