Fornebubanen

Derfor øker milliardsprekken på Fornebubanen

T-baneprosjektet blir trolig utsatt med to år.

Fornebubanen får trolig en kostnadssprekk på 4,7 milliarder, ifølge et nytt anslag. Illustrasjon av Fornebuporten stasjon, tegnet av Zaha Hadid Architects og A-lab.
Fornebubanen får trolig en kostnadssprekk på 4,7 milliarder, ifølge et nytt anslag. Illustrasjon av Fornebuporten stasjon, tegnet av Zaha Hadid Architects og A-lab. (Illustrasjon: Fornebubanen)

T-baneprosjektet blir trolig utsatt med to år.

Etter en ny kvalitetssikring av utbyggingen av Fornebubanen, som skal gå mellom Majorstuen i Oslo og Fornebu i Bærum, er det klart at prosjektet både vil koste mer og ta mer tid enn ventet, opplyser Oslo kommune.

I januar ble det kjent at prosjektet hadde sprukket med 3 milliarder kroner – med en endelig kostnadsramme på 21,5 milliarder kroner. Nå beregnes kostnadsrammen til 23,2 milliarder, opplyser kommunen i en pressemelding.

Det utgjør en økning på 1,7 milliarder kroner, til sammen 4,7 milliarder mer enn anslaget fra 2018. Tallene er oppgitt i 2018-kroner.

– Nå ser vi at selv om vi har kuttet flere steder, har den uvanlig kraftige prisveksten og andre uforutsette forhold gått ut over det vi har spart inn, sier direktør Irene Måsøval i Fornebubanen.

Peker på grunnforhold og markedsusikkerhet

Ferdigstillelsen av Fornebubanen blir dessuten utsatt med ytterligere to år, og dermed må man skrive 2029 før den er ferdig.

– At prosjektet trekkes ut i tid, er også årsak til høyere kostnader, men vi vil se på tiltak for å ta ned byggetiden så mye som mulig, sier Måsøval.

Ifølge Fornebubanen er kostnadsøkningen knyttet til:

  • Forskjøvet byggetid for flere arbeider
  • Økte kostnader for Fornebu stasjon og base
  • Økte kostnader for bygging av Flytårnet og Fornebuporten stasjoner
  • Lengre byggetid for Skøyen stasjon
  • Økte kostnader til prosjektering
  • Kompliserte grunnforhold
  • Markedsusikkerhet, og usikkerhet knyttet til reguleringsprosesser og grunnerverv

Da kostnadsøkningen ble varslet tidligere i år, var det klart at arbeidene knyttet til Skøyen stasjon, som ved ferdigstillelse skal ligge hele 43 meter under bakken, var den største bidragsyteren til forsinkelsene.

I 2020 ble stasjonen vedtatt flyttet vekk fra krevende grunn- og overflateforhold. Den skulle i stedet bygges i fjell.

– Vi vil se flere prosjekter med kostnadsutfordringer

Da TU intervjuet seniorforsker Morten Welde ved Institutt for bygg og miljøteknikk på NTNU i februar, sporet han prisøkningen tilbake til den blågrønne regjeringen.

– Den forrige regjeringen ga gass på alle områder samtidig som økonomien var veldig god, så de førte nær sagt en omvendt motkonjunktur-politikk. Naturlovene skulle da tilsi at det blir kostnadsvekst, sa han.

– Resultatet er et presset marked og ekstraordinær vekst i kostnadene i årene fremover. Jeg tror at vi vil se flere prosjekter med kostnadsutfordringer.

Les også

Kommentarer (19)

Kommentarer (19)

Eksklusivt for digitale abonnenter

På forsiden nå