F-35

Britisk F-35 styrtet i Middelhavet

Flygeren rakk å skyte seg ut og overlevde.

Britene har operert F-35B fra HMS Queen Elizabeth siden 2018.
Britene har operert F-35B fra HMS Queen Elizabeth siden 2018. (Foto: Royal Air Force)

Flygeren rakk å skyte seg ut og overlevde.

Et F-35B tilhørende Royal Air Force (RAF) har havarert.

Ifølge det britiske forsvarsdepartementet skjedde ulykken under en rutinemessig flygning over Middelhavet onsdag morgen.

Kampflyet opererte fra HMS Queen Elizabeth. Flygeren rakk å skyte seg ut av flyet og ble senere reddet opp av sjøen og fraktet tilbake til hangarskipet.

Britene er så langt sparsomme med hva de deler av informasjon. På Twitter onsdag ettermiddag skrev de at det ikke er passende med ytterligere kommentarer på nåværende tidspunkt, og at at de er i ferd med å starte undersøkelser av ulykken.

 

 

Femte F-35 som går tapt

Dette er det femte eksemplaret av F-35 som havarerer:

Et USMC F-35B havarerte 28. september 2018, et japansk F-35A styrtet i havet 9. april i 2019, et F-35A tilhørende US Air Force havarerte under en landing på flybasen Eglin i Florida 19. mai 2020 og et USMC F-35B havarerte 29. september 2020 etter å ha kommet i kontakt med et tankfly av typen KC-130J i forbindelse med lufttanking over California.

Les også

Ganske raskt etter det første totalhavariet ble det klart at den utløsende årsaken var produksjonsfeil på et drivstoffrør. F-35B-flyet fra US Marine Corps styrtet cirka 50 kilometer sørvest for Charleston i Sør-Carolina. Også da gikk det bra med piloten.

Det gjorde det ikke med den erfarne japanske flygeren som styrtet 135 kilometer øst for flystasjonen Misawa i 2019. Her kom undersøkelsen etterpå fram til at et fenomen som kalles «spatial disorientation», eller sanseillusjoner på norsk, trolig var en medvirkende årsak til at han mistet kontrollen og fløy rett i sjøen. 

Dette er den eneste fatale ulykken med F-35. Flygeren på Eglin i mai 2020 rakk å skyte seg ut. Det samme gjorde flygeren i F-35B-flyet over California i oktober 2020, mens Hercules-besetningen buklandet sitt fly uten at noen av dem kom til skade.

F-35B tar av fra HMS Queen Elizabeth under en øvelse i oktober 2021, her sammen med USS Carl Vinson og JS Kaga. Foto: Petty Officer 3rd Class Russell

Fem brukere

Britene erklærte første operative evne (IOC) med sine F-35B i januar 2019. 11. oktober i år passerte den britiske F-35-flåten ti tusen akkumulerte flytimer. Planen er fortsatt å anskaffe totalt 138 F-35B.

Også det amerikanske marinekorpset har F-35B, tilhørende 211 skvadron, embarkert på HMS Queen Elizabeth for tida sammen med britiske 617 skvadron.

617 gjenoppsto som RAFs første operative F-35-skvadron og er mest kjent for demningsbombinga under andre verdenskrig som ga dem tilnavnet «Dambusters».

HMS Queen Elizabeth er på vei tilbake til England sammen med resten av hangarskipstyrken Carrier Strike Group 21 som har vært deployert siden mai.

F-35B er STOVL-versjonen («short takeoff/vertical landing») av kampflyet. Den er i dag operativ i US Marine Corps og britiske Royal Air Force (RAF) og er i ferd med å fases inn av italienske Marina Militare, der den skal operere fra hangarskipet ITS Cavour.

Også Singapore har bestilt F-35B, dog kun fire fly så langt, mens Japani 2024 skal motta de første av 42 bestilte F-35B som skal operere fra de to ombygde multirollejagerne «Izumu» og «Kaga».

Den sjette brukeren av F-35B kan godt bli Spania den dagen de må fase ut dagens EAV-8B Harrier (VA-2 Matador II), som opererer fra «Juan Carlos I». 

Les også

Kommentarer (2)

Kommentarer (2)

Eksklusivt for digitale abonnenter

På forsiden nå