INDUSTRI

Wärtsilä flytter ut produksjonen

 

Tore StensvoldTore StensvoldJournalist
2. nov. 2012 - 12:26

Skipsbyggingsmarkedet for tradisjonell tonnasje stuper.

Wärtsilä skalerer ned i høykostlandet Norge og flytter produksjon av reduksjonsgir til Italia og sammenstilling og testing av vribare propeller (CCP) til Kina.

Forskning og utvikling på de to produktgruppene skal etter planen beholdes på Rubbestadneset i Bømlo i Norge. Produksjonsflyttingen berører 110 av 500 arbeidsplasser på Rubbestadneset.

Nye planer

Fem av seks fra dagens ledelse i produksjonsenheten vil forsøke å overta maskiner og utstyr, såkalt “management buy out”.

Planen er å etablere en produksjonsbedrift som kan levere maskineringstjenester og produkter til blant annet olje- og gassindustrien. Det kan bety at de aller fleste beholder sin jobber.

– Vi blir ikke konkurrenter, men vil få en svært god maskinpark og kompetente mennesker. Vi får i dag en rekke forespørsler fra oljeindustrien om underleveranser som vi i dag ikke kan ta, men som kan være aktuelt i det nye selskapet, sier Tore Kallevåg, som i dag er produksjonssjef.

Les også:

Lanserer “grønn” oljetanker

Lanserer nye seismikkskip for Arktis

Kan bli kunde

Administrerende direktør i Wärtsilä Norway, Sveinung Hansen, er positiv til forslaget, men understreker at det først må forhandles.

Dersom et nytt selskap etableres, kan det bli en underleverandør til både gir- og propellproduksjonen.

– Wärtsilä skal slutte med maskinering og kjøpe det fra underleverandører. Det nye selskapet kan være med og konkurrere, sier Hansen.

I så fall vil Wärtsiläs engineering og FoU-avdeling og det nye selskapet ha korte avstander. Begge vil ligge på industriområdet på Rubbestadneset.

Les også: – Norge er ikke dyrere enn Dubai

Forståelig, men trist

Direktør for bransje- og industripolitikk i Norsk Industri, Knut E. Sunde, synes det er trist at produksjonen legges ned i Norge.

– Dette viser at det er tøft å drive i en konkurranseutsatt næring. Man er ikke beskyttet selv om man tilhører en klynge med tette og gode relasjoner til kundene, sier Sunde til Teknisk Ukeblad.

Han sier at det er lett å glemme at shippingmarkedet er nede i en bølgedal for alle segmenter, med unntak av det som er relatert til olje- og gassvirksomhet, som offshoreskip og rigger.

– En nedleggelse er ikke ønskelig fra norsk ståsted, men forståelig ut fra perspektivet til et internasjonalt konsern som Wärtsilä, sier Sunde.

Les også: Fikk designe skip i sommerpraksis

Elektro-satsing

Wärtsilä har mange produksjonssteder i land med et annet kostnadsbilde enn Norge.

I 2010 flytte Wärtsilä thruster-produksjonen fra Nederland til Trieste i Italia. Det er til dette anlegget girproduksjon og testing nå flyttes. I Kina har Wärtsila et joint venture som overtar produksjon og testing av propeller.

Wärstilä annonserte i mars i år at de bygger et nytt kontorbygg og testanlegg for elektro og automasjon for skip og offshore på Stord.

Elektro og automasjon er et satsingsområde, og Norge er utpekt som konsernets globale kompetansesenter.

Les mer: Wärtsilä bygger nytt på Stord

Tilpassing

Disse planene blir ikke berørt av det Wärtsiläs kaller tilpassing av produksjonskapasitet i et utfordrende nybyggingsmarked.

– Både i Kina og Italia har Wärtsilä multifunksjonsanlegg. Det gir stor fleksibilitet ettersom etterspørselen varier for ulike produkter, sier Hansen til teknisk Ukeblad.

Flyttingen til Kina er også strategisk ut fra landets økende skipsbyggingsaktivitet og dominans på verdensmarkedet.

Les også: Norsk skipsbygging har 40 års forsprang

Skipsservice

Wärtsilä vil også skille ut skipsservice i eget selskap og skaffe en partner på eiersiden. Det omfatter virksomheten relatert til dokking og service på skip ved Rubbestadneset og i Ålesund. 60 ansatte vil få ny arbeidsgiver i første del av 2013.

– Vi har flere aktuelle partnere. Wärtsilä vil fortsatt være en betydelig eier i det nye selskapet, sier Hansen.

Han sier at skipsservice er et voksende område og at det nye selskapet vil øke aktiviteten og investere i den.

Les også:

Dette er fremtidens skipsbro

Utenlandske verft trenger norsk kompetanse

Japan ønsker norsk teknologi

Denne skal seile i over 60 knop

Dette skipet kan forsyne Norge med strøm  

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.