Vinnerskipet vil normalt ligge plassert ved en terminal og produsere strøm direkte inn på det norske nettet. (Bilde: Privat)
I en beredskapssituasjon, ved bortfall av strøm i deler av det norske nettet, vil skipet kunne forflytte seg raskt og koble seg opp mot lokale knutepunkter i nettet. (Bilde: Privat)

EMERGENCY POWER PLANT SHIP

Dette skipet kan forsyne Norge med strøm

NTNU-studenter vant pris for sitt skipsdesign.

– Vi designet Emergency Power Plant skip (EPPV). Skipet skal kunne produsere 20-150 MW effekt fra gassturbiner som står på dekk, og levere strøm til land, sier Torleif Ø. Bertelsen.

Han er en av fire studenter som vant førsteplassen i den prestisjetunge internasjonale prisen Lisnyks Student Ship Design.

Studentene går i fjerde klasse på marin teknikk på NTNU. Det er syvende gang NTNU vinner konkurransen.

Les også:

Hele kysten på 48 timer

– Vi designet skipet med tanke på at det skal kunne brukes langs norskekysten når det har blitt utsatt for stormer. Eller i forbindelse med slike naturkatastrofer som jordskjelv i Japan og orkanen i New Orleans. Skipet kan raskt komme til unnsetning og produsere strøm inn mot land, sier Bertelsen.

Ifølge sivilingeniørstudentene er det en bedre løsning enn mobile kraftverk som allerede finnes på land. Det vil også være et miljøvennlig alternativ.

– Vi fokuserte også på å designe et skip som kunne bevege seg raskt i en nødssituasjon. Skipet kan i praksis dekke hele norskekysten innen 60 timer, sier Bertelsen.

Les også:

Planlegger flytende kraftverk til Bergen

Slik kan hackere mørklegge Norge  

Aktuelt mobilitet

Studentene satte i gang i forbindelse med faget Fartøysprosjektering på NTNU, hvor hovedmålet er å designe et hvilket som helst skip.

Deres veileder og professor Stein Ove Erikstad ved Institutt for marin teknikk mener at vinnerkonseptet er interessant i lys av debatten om mobile gasskraftverk.

– Her kombineres beredskapsfunksjonen med en kontinuerlig kraftproduksjon, slik at man ikke trenger en stor investering i et anlegg som bare kanskje blir tatt i bruk. Likeledes øker mobiliteten betydelig, noe som er relevant for debatten rundt samfunnssikkerhet og sårbarhet, sier Erikstad.

Les også:

Skal skipe Europas CO2-fangst

NTNU-studenter vant i år både første og andreplass i Lisnyks Ships design konkurranse. Professorene Stein Ove Erikstad og Anders Endal har engasjert seg mye i skipsplanleggingen. Fra venstre: Marius Fekene, Yngvild Slettevold, professor Anders Endal og Torleif Ø.Berntsen. Privat

Tett dialog vinner

Erikstad sier at godt samarbeid er grunnen til at norske NTNU-studenter gjentatte ganger har kommet både på første-, andre- og tredjeplass i konkurransen om beste skipsdesign.

– Studentene er i tett dialog med, og henter mange impulser fra aktører i norsk maritim industri. I den industrien er innovasjon og teknologiutvikling avgjørende for å lykkes i et globalt marked, sier Erikstad.

Han sier at de ser stor læringsverdi i slike fag, og vurderer kanskje å gjøre det obligatorisk for studenter som velger studieretningen Marine systemer.

– Vi rekrutterer veldig dyktige studenter. Gjennom studiet klarer vi å kombinere grundige teoretiske kunnskaper med evner til innovasjon, helhetsforståelse og kommunikasjon, sier Erikstad.

Les også:

Nå skal færre studenter få toppkarakter

Dette prosjektet resulterte i jobbtilbud  

Deltar globalt

I år deltok hele ni prosjekter og av dem var to fra Norge, NTNU. Resten var fra USA. Juryen består av erfarne mariningeniører og marinarkitekter.

– Begge gruppene fra NTNU fikk veldig høye poengsummer for sine skip. De var veldig nøye, og demonstrerte veldig god forståelse av maritim navigasjon og ingeniørfaget. Deres presentasjoner var også svært gode, sier William Rogalski, koordinator for skipskonkurransen Lisnyk.

Design-teamet består av fire studenter, hvor Marius Kongsfjell Fekene og Torleif Ølund Bertelsen fremdeles holder til i Trondheim, mens Mads Fredrik Heiervang og Espen Tufte er i henholdsvis Brasil og Portugal på utveksling.

I slutten av oktober drar vinnerne til USA og mottar premien. De får mulighet til å presentere prosjektet på Society of Naval Architects and Marine Engineers årsmøte og expo på Rhode Island.

Studentene som kom på andreplass var Andreas Krossholm, Yngvild Slettevold, Kristina Kyllingstad, Kristian Odland og Eirik Simonsen.

Les også:

Denne dråpen er et kraftverk

Disse satser mest på unge talenter

Sivilingeniør-studentene får i snitt 1,67 jobbtilbud

Fikk designe skip i sommerpraksis