KARRIERE

Fikk designe skip i sommerpraksis

Studentene hos Wärtsilä på Stord.

5. aug. 2012 - 10:46

– Vi fikk i oppgave å designe et industrielt skipsfartøy som skulle operere over hele verden, sier Jon Andreas Folgerø-Holm.

Han studerer marin teknikk på NTNU, og har sammen med ni andre studenter med lignende bakgrunn jobbet med prosjektet.

Samarbeid med avdelinger

I løpet av 6 uker måtte studentene samarbeide med ulike avdelinger i Wärtsilä for å planlegge og designe skipet.

– Vi var for eksempel innom avdelinger for maskin, struktur og prosjektutvikling. Det har vært veldig utfordrende, men vi har fått god oppfølging og fått brukt mye av det vi lærte på skolen, sier Folgerø-Holm.

Les også: Nå kan du starte ingeniørstudiet på Bali

Her kan du fortsatt bli ingeniør  

Kundemøter

En av de ansatte opptrådte som kunde. Studenter møtte "kunden" jevnlig og diskuterte designløsninger for skipet.

– På slutten av sommerpraksisen måtte vi presentere det endelige resultatet til "kunden". Presentasjonen var organisert på samme måte som enhver kundepresentasjon i selskapet. Vi gikk blant annet gjennom designet og hva det kunne yte i forskjellige tilstander.

Har du gjort deg noen tanker om ingeniøryrket og jobbhverdagen?

– Jeg er veldig fornøyd med valg av yrke og utdanning. Det er veldig spennende og man får mye internasjonal erfaring, sier Folgerø-Holm.

Studentene utviklet et rørleggingsfartøy, altså både skip med kran og muligheten for å legge rør.
Studentene utviklet et rørleggingsfartøy, altså både skip med kran og muligheten for å legge rør.

Kjempesuksess

– Fra bedriftens side har dette prosjektet vært veldig vellykket. Studentene har fått med seg veldig mye på kort tid. De lærte ikke bare om selve designprosessen, men også om hvordan man jobber sammen og hvilke utfordringer man møter på i et prosjekt, sier Inge Skaar, en av de ansatte i Wärtsilä.

Han og en annen fra selskapet tok på seg rollen som kunder og samarbeidet med studentene om skipet.

– De har utviklet et veldig spennende rørleggingsfartøy med både kran- og rørleggingsfunksjon. Skipet hører til det øverste laget av skipsstørrelser på verdensbasis, sier Skaar.

Les også: Norske elever forstår ikke mattebegrepene

Her kjemper de om noen av landets mest ettertraktede studieplasser  

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Schneider Electric
Forenkler bærekraftsrapportering i datasentre
Forenkler bærekraftsrapportering i datasentre

Lært av hverandre

Har deres skip potensial til å bli utviklet videre?

– Det er absolutt en båt vi kunne bygge videre på hvis det er behov for det.

Skaar sier at det var ikke bare studentene som lærte mye i løpet av prosjektet, men at også selskapet har fått nye perspektiver på skipsdesign gjennom samarbeidet med studentene.

Les også: Her er Norges beste studentbedrifter

Aker Solutions ansetter 1300 ingeniører

Drysser millioner over teknologer

Ingeniørmangel kan dempe subseaveksten

De vil hjelpe norsk teknologi ut i verden  

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.