Seismic Avant: Seismikkskip med bru, lugarer og kommandosenter akter. Kan taue 12–14 streamere i 92 meter lang og 25 meter bred versjon. Økes lengde til 104 og bredde til 29, kan den taue 16–18 streamere. (Bilde: Wärtsilä Ship Design )
SLANK: Seismikkfartøyet til Wärtsilä med overbygg akter gir mulighet for slankere skrog og lavere skrogmotstand. Den 92 meter lange varianten er 25 meter bred akter. 104-meters varianten er 29 meter bred og kan taue opp til 16-18 streamere. (Bilde: Wärtsilä Ship Design )
Serie: Tre ulike seismikkskip. Seismic Avant til venstre har høy isklasse og egnet for Arktis. (Bilde: Wärtsilä Ship Design )
STØTTEFARTØY: Seismic Support Vessel (SSV) skal kunne fylle drivstoff på seismikkfartøyet under fart. Det er aktuelt når operasjonene foregår langt fra baser og sesongen er kort, som i Arktis. Ill: Wärtsilä Ship Design (Bilde: Wärtsilä Ship Design )

WÄRTSILÄ SEISMIC AVANT

Lanserer nye seismikkskip for Arktis

Wärtsiläs nye skip utvider seismikksesongen.

Tre seismikkfartøy

  • Wärtsilä presenterer en serie nye seismikkskip. Seismic Avant er tegnet i to varianter, en på 92 meter og en på 104 meter. Bredden er henholdsvis 25 og 29 meter og kapasitet til å taue henholdsvis 12–14 og 16–18 streamere (lyttekabler).
  • To typer med mer tradisjonell design er også klare fra tegnebrettet: En med styrehus og lugarer forut – også denne i de samme lengder – samt et fartøy for seismikkskyting i grunne farvann. Dette skipet har en dypgang på bare 3,8 meter.
  • Seismikkserien kompletteres med tre støttefartøy, Seismic Support Vessels (SSV), som er 53, 64 og 69 meter lange. Disse følgebåtene kan frakte mannskaper, drivstoff, proviant og reservedeler til og fra land, og sikrer dermed kontinuerlig operasjon av seismikkskipene.
  • Støttefartøyene er designet så små og kompakte som mulig, samtidig som de oppfyller kravene for passasjersertifikat, har god lastekapasitet og nok trekkraft til å taue moderskipet i nødssituasjoner.
  • Fartøyene skal også kunne overføre drivstoff til moderskipet i fart. SSV-en må da ligge forut for ikke å forstyrre de seismiske operasjonene.
  • Den 64 meter lange SSV-utgaven er i tillegg utstyrt med et stort helikopterdekk og mulighet for drivstoffylling til sjøs. Dermed kan skipet fungere som mellomlanding for helikopter i trafikk mellom land og seismikkskip langt til havs, noe som er spesielt viktig i arktiske strøk der avstandene kan være store og værforholdene svært skiftende.

 

Tre nye seismikkfartøy og støttefartøy er nå klar fra tegnebrettet hos Wärtsilä Ship Design.

Serien består av tre seismikkfartøy og tre spesialutviklede støttefartøy. Det nye designet til Wärtsilä er kalt Seismic Avant.

Ett av fartøyene skiller seg ut og er spesielt beregnet på arktiske strøk. Høy isklasse sørger for lengre sesong for seismisk kartlegging i nordlige farvann.

Uvanlig syn

Ved første øyekast er den store forskjellen at overbygget med bru, lugarer og arbeidsrom er plassert i akterenden av skipet.

Helikopterdekket er plassert midtskips og lenger ned enn vanlig. Det gir lavere tyngdepunkt og bedre stabilitet.

Skrogformen skal sørge for lavere drivstofforbruk og jevn glid gjennom vannet. Skipene får dieselelektrisk framdrift.

Les også:

Bygger 12 X-Bow-skip i Kina

Dette skipet kan forsyne Norge med strøm  

Serie: Tre ulike seismikkskip. Seismic Avant til venstre har høy isklasse og egnet for Arktis. Wärtsilä Ship Design

Erfaring

– Komforten for mannskapet er bedre når lugarene er akterut, sier Kaare Ask i Wärtsilä Ship Design til Teknisk Ukeblad.

Wärtsilä bygger på tilbakemeldinger fra mannskap på to forsyningsskip med tilsvarende overbygg, PSV-en Viking Avant og LNG-hybridskipet Viking Lady.

Mannskap på Viking Lady, som Teknisk Ukeblad har snakket med, er ikke i tvil om at det er langt å foretrekke å ha bru og lugarer akter.

– Skal skipet gå i islagte farvann, vil støt mot is høres og føles ubehagelig dersom kabinene ligger foran i skipet, sier Ask.

Han har arbeidet som maskinist på ulike seismikkskip i flere år og har erfart hvordan kraftig sjøgang påvirker hverdagen om bord.

– Vi vet at et uthvilt mannskap har positiv effekt både på sikkerheten og effektiviteten om bord, sier Ask, som er idéutvikler og leder for ombyggingsavdelingen i Wärtsilä Ship Design Norway.

Les også:

Brasil bygger 14 'norske' boreskip

Bestiller forskningsskip til 500 millioner  

Usikker om kontrakt

Wärtsilä har hatt tett dialog og utviklet fartøyene sammen med seismikkselskaper. Ask vil ikke si hvilke, og heller ikke når han regner med første kontrakt.

– Det er litt urolige tider. Finansiering er en utfordring for de aktuelle selskapene. Det gjør at investeringsbeslutningene drøyer. Derfor er det vanskelig å spå når første skip vil bli kontrahert, sier han.

Seismic Avant er basert på et velprøvd skrog som er videreutviklet og optimalisert. Den fremre del av skroget er slankere enn på et tradisjonelt seismikkskip, ettersom vekten av styrehuset er flyttet akter.

Det skal gi Seismic Avant bedre fartsressurser og drivstofføkonomi.

Det betyr også mer plass under dekk, en enklere byggeprosess samt bedre siktforhold på brua. Det siste er gunstig både under seismikkoperasjoner og når helikopter skal lande og ta av.

I løpet av de senere år har Wärtsilä Ship Design­ (tidligere Vik-Sandvik) designet åtte nye seismikkfartøy for kunder verden over, i tillegg til å ha levert tegninger og beregninger for ombygging av 20 av denne skipstypen.

Les også:

Far Solitaire kåret til Årets skip

Sparer 30 millioner dollar årlig med nytt skrog

30 % mindre utslipp i 2020

Dette skipet kan løfte 3000 tonn i tandem

Dette er fremtidens skipsbro