GIGANT: De 10 nye containerskipene til APL blir blant de største i verden. Kapasitet på 13.800 containere. Skipene blir 368 meter lange og 51 meter brede. (Bilde: DNV/HHI)
BREDE SMIL: Direktør Shaj U. Thayil, leder for teknisk service og skipsdrift i APL er såre fornøyd med at Tor Svensen (t.v) og DNV sammen med Hyundai Heavy Industries klarte å optimalisere deres nye containerskip. (Bilde: Tore Stensvold)
TEAMJOBB: Olav Rognebakke, leder for seksjon hydrodynamikk og stabilitet i DNV, roser sine 23 kolleger for arbeidet med å forbedre skrogdesign i digitale modeller (CDF). (Bilde: Tore Stensvold)

DIGITAL TESTTANK HOS DNV

Sparer 30 millioner dollar årlig med nytt skrog

Rederiet sparer millioner på hvert eneste containerskip med nytt skrogdesign, takket være DNV og Hyundai.

FAKTA

  • APL har bestilt en serie på 10 containerskip fra Hyundai Heavy Industries.
  • Ny design: Samarbeid mellom APL, Hyundai Heavy Industries og DNV
  • Lengde: 368 meter
  • Bredde: 51 meter
  • Containerkapasitet: 13.800
  • Designendring: Ny baug, lavere bulb. Lager lite bølger. Endret akterende, bedre propelleffekt. Optimalisert for fartsområdet 15-19,5 knop  (Opprinnelig optimalt for  25 knop)
  • 36 % mer energieffektivt sammenliknet med Hyundais opprinnelige design.
  • Første skip leveres i 2013.
  • APL er et av verdens største containerskipsselskap med 80 ukentlige ruter til 140 havner over hele verden

APL og DNV er enige om at tallene er ikke tatt ut av løse luften. Sammenlikningsgrunnlaget er reelt. Skipene blir heller ikke dyrere.

APL var for et par år siden i kontakt med Hyundai Heavy Industries for å bestille 10 skip med 13.8000 container-kapasitet, med HHIs design.

– Det er et veldig godt design for denne skipstypen, sier Olav Rognebakke, leder for skipshydrodynamikk og stabilitet i Det Norske Veritas. 

APL var imidlertid opptatt av å få ned drivstofforbruk og kostnader.

Inspirert av konsept

APL-direktør Shaj U. Thayil var i kontakt med DNV og kjente til deres konseptskip Quantum.

– Vi hentet inspirasjon og ideer fra Quantum. Sammen med DNV og Hyundai analyserte vi hvilken trafikk og operasjonsmønster vi skulle bruke skipene til. Vi satte opp ni kriterier de skulle legge vekt på. Målet var 30 prosent bedre energieffektivitet. Resultatet er blitt 36 prosent, sier Thayil til Teknisk Ukeblad.

Les også: Dette er fremtidens skipsbro

Tunge beregninger

DNV har over lang tid bygget opp regnekapasiteten internt. I tillegg er det investert i eksperter innen flere fagfelt.

Ifølge Olav Rognebakke er det kombinasjonen av datakraft til CFD (computerized fluid dynamics)  og menneskelige ressurser som har gjort det mulig å forbedre Hyundais allerede gode skrog.

– Det ligger tunge CFD-regnestykker bak, sier Rognebakke. DNV kunne ikke tidligere gjøre så tunge operasjoner så raskt og til en overkommelig pris.

Digital modelltank

– Det er som en virtuell modelltank, sier direktør Tor Svensen i DNV, som i likhet med Rognebakke har doktorgrad i hydrodynamikk.

– Vi kan gjøre mange endringer og justeringer og umiddelbart se hvilke følger og effekter det får på andre områder, sier Rognebakke.

Etter at tegningene til de nye skrogene var ferdige, fikk Hyundai testet dem i modelltank.

– Den virtuelle tanken vil ikke erstatte tester i basseng, men vi kan få mye bedre modeller til testing, sier Rognebakke.

Les også: Dette skipet kan løfte 3000 tonn i tandem

Studerte driftsmønster

Containerskipsserien til APL er under bygging i Korea. Første skip skal leveres i 2013. I stedet for å designe skipene optimalt for 25 knop, er de nye fartøyene optimalisert for lavere hastigheter, med toppfart 23 knop.

– Det er små endringer, vi taper eller ofrer svært lite, sier Thayil.

– Skipene kan ta like mange containere, men er likevel 36 prosent mer energieffektive, gjentar Thayil fornøyd. I tillegg til sparte drivstoffkostnader, er det et positivt miljøbudskap, påpeker han.

Nitide analyser av trafikken de 10 skipene med all sannsynlighet skal inn på, koblet med forventet driftsmønster og andra data, ligger til grunn for endring av skrogform.

– Skroget er optimalisert for det fartsområdet skipet i større grad vil operere i, det vil si mellom 15 og 19,5 knop, sier Tor Svensen.

Les også:

Norske forskere gjør skipsfarten renere  

Fikk designe skip i sommerpraksis  

ENDRINGER: Et trenet øye vil se at bulben ligger lavere i sjøen og at akterpartiets form mot propellen er endret. APL vil spare 3 millioner dollar i året i reduserte drivstoff på hvert av de 10 containerskipene.
ENDRINGER: Et trenet øye vil se at bulben ligger lavere i sjøen og at akterpartiets form mot propellen er endret. APL vil spare 3 millioner dollar i året i reduserte drivstoff på hvert av de 10 containerskipene. DNV/HHI

Senket bulb

Rognebakke tilføyer:

– Som DNV har påpekt  i lange tider er det svært mye å hente på optimalisering av drift.

De største designendringer er gjort i baugpartiet, med en bulb som er senket, samt i akterenden for bedre vannstrøm som øker propellens effektivitet.

Samarbeidet med Hyundai som både designer og skipsbygger, er viktig for å få et godt resultat, påpeker Rognebakke.

– Skrogene skal også bygges, ikke bare tegnes. Vi jobbet veldig godt sammen med Hyundai med flere møter og videokonferanser. Det har vært til gjensidig nytte, sier han.

DNV, som er en selveiende stiftelse, har overlatt alle kommersielle rettigheter til Hyundai Heavy Industries.

Les også:

150 millioner til skipsinnovasjoner  

Kjøper seg opp i design  

Gir fisk og fiskere bedre forhold

Priset for neste skipsgenerasjon

430 tonn betong holder sjømerke stødig