Norsk maritim industri ligger noen bauglengder foran konkurrentene. Mer FoU skal sørge for at avstanden ikke blir mindre. (Bilde: Tore Stensvold)
GODT EKSEMPEL: Viking Lady bruker LNG til framdrift og for å produsere 320 kW strøm i brenselcelle. Nå skal kaptein Steinar Steinsund ( med ryggen til), styrmann Jøran Edvardsen og resten av mannskapet teste batteripakke om bord for å gjøre skipet enda mer energieffektivt. (Bilde: Tore Stensvold)
KLIMAVENN: Salgsdirektør Odd Magne Horgen med en ny generasjon LNG-motor i fabrikken til Rolls-Royce i Bergen. Ifølge DNV har den 13 prosent lavere klimautslipp enn dieselmotorer. (Bilde: Tore Stensvold)

MAROFF-PROGRAMMET

150 millioner til skipsinnovasjoner

Nå åpnes det for å søke om forskningsmidler fra Maroff.

Forskningsrådets Maroff-program har 150 millioner kroner til disposisjon for miljørelatert, maritim forskning.

Midlene fordeles over tre år, og innebærer den største utlysningen innen Maroff.

God og bedre

Fordelingen av midlene skal være i tråd med innsatsområdene som fokuseres i innovasjonsstrategien Maritim 21.

Der har næringen plukket ut spesielle områder som norsk maritim næring har spesielt gode forutsetninger for å være ledende.

Gasser på

Energieffektivisering og LNG trekkes fram spesielt. Nytt er også at det kan søkes om støtte til demo- og pilotprosjekter, ifølge nettsidene til Maroff.

– Det nye er at vi innenfor miljø legger mer vekt på forskning som bidrar til energieffektivisering. Også bruk og distribusjon av naturgass (LNG – liquefied natural gas) og miljøvennlig transport og operasjoner i nordområdene er mer fremhevet i den nye planen, sier seniorrådgiver Kjell Røang i Forskningsrådet.

Norge er i løpet av 10 år blitt ledende på bruk av LNG og gassmotorer med over 20 ferger og offshorefartøy i drift.

Fra tegnebord til test

Både forskningsmiljøer og bedrifter kan søke om midler. Rederier, verft, og utstyrsleverandører møter ofte veggen når en idé skal overføres fra modell og skal til et fullverdig produkt. De får nå muligheter til å realisere produktene.

– Under innovasjonsprosjekter er det også mulig å søke om såkalte demonstrasjonsprosjekt, for fullskala testing av forsøksteknologi på skip eller anlegg. Dette er beregnet på teknologi som fortsatt er på forskningsstadiet, men som har kommet forbi testing i laboratoriet, opplyser Røang.

Les også: Viking Lady på klima-skryteliste

Norske forskere gjør skipsfarten renere

Gjør seg klare for LNG-gjennombruddet

Megarederi tester LNG-drift