(Bilde: Commons)

MITSUI OSK LINE PÅ LNG

Megarederi tester LNG-drift

Ett av verdens største ­rederier skal bygge om en saktegående dieselmotor til gassdrift.

 

Japanske Mitsui OSK Line (MOL) samarbeider med skipsbyggings- og motorfabrikanten Mitsui Shipbuilding & Engineering (MES) om å modifisere motorene bestilt til et nybygg.

MOL har en flåte på 861 skip og over 9200 ansatte og er dermed ett av verdens største rederier.

Motivasjon

Selskapet skriver i en pressemelding at LNG peker seg ut som et framtidig drivstoffalternativ for skip. MOL vil derfor begynne å utforske mulighetene for å bruke gass i sin framtidige flåte.

I utgangspunktet vil MOL og MES bygge om en dieselmotor til elektronisk styrt gassinjeksjon.

MES lanserte i fjor et nytt konsept for gasstankskip, Double Ecomax med en motor som underveis kan skifte mellom LNG og tungolje eller eventuelt gå på en blanding.

Les også: – Vær offensive, sats på gass

Lisens

Det er denne motoren MOL nå vil teste sammen med MES.

Motorene bygges på lisens fra tysk-danske Man B&W, som har bygget og testet sine to første prototyper av totakts saktegående LNG-motorer.

Nå følger både Japan og Korea etter.

Korea i hælene

Koreanske Hyundai har annonsert at de i ­november skal teste en ombygget

8S70ME-GI, mens Mitsui bygger om en 6S70ME-GI i andre kvartal 2013.

MOL og MES legger vekt på at de nye gassmotorene kan gå på både gass og marin diesel/tungolje.

Les også: Kina vil ha 20.000 LNG-skip

Verdens første hybridferger i Skottland  

Høytrykk og lavtrykk

Finske Wärtsilä har levert en rekke firetakst dual fuel-motorer til blant annet norske offshorefartøy. Nå har de også utviklet en to-takts saktegående dieselmotor for stor skip.

Konkurransen er dermed i ferd med å bli tøff. Men mens Wärtsilä baserer seg på relativt lavt trykk, maks 10 BAR, baserer MAN B&W seg på høytrykks LNG-system, med opp til 300 BAR.

Article2976_Image4936.jpg

Trykkfølsom

– Jeg tror ikke mannskap og rederier er så lystne på å ha gass under svært høyt trykk om bord, sier Tomas Aminoff, ansvarlig for skipsmotorutviklingen i Wärtsilä.

MAN B&W ser det som interessant at flere vil bygge LNG-motorer.

Salgsdirektør Ole Grøne sier at det er oppmuntrende at flere av deres lisensprodusenter setter i gang protypetesting.

– Vi har gjort store framskritt innen ytelser og lykkes i å redusere innsprøyting av pilotdiesel for tenning, sa Grøne under en demonstrasjon av den andre prototypmotoren tidligere i vår.

Les også: Rådyr norsk gass gir blodrøde tall

Dette bilskipet går på solkraft

Dobler antall LNG-skip i USA

Skal lage bedre skipsmotorer