DESIGNSJEF: Finnen Riku-Pekka Hägg bygger opp Wärtsiläs designselskap. Kjøpet av Vik-Sandvik ga selskapet et solid løft. (Bilde: Tore Stensvold)

Kjøper seg opp i design

  • Industri

Wärtsilä Ship Design

Etablert 2009 som eget forretningsområde under Wärtsilä Marine Solutions for å styrke konsernets spekter av tilbud til skipseiere og skipsbyggere. Bevisst oppbygging via oppkjøp:

  • 2007: Kjøpte opp tyske Schiffko – spesialister på taubåter og andre spesialfartøy.
  • 2008: Vik-Sandvik – spesialister på offshore supplyskip
  • 2008: Conan Wu & Associates (CWA) – mindre skip, offshore serviceskip
  • Tilbyr design og komplett underlag for bygging av en rekke skipstyper for handelsflåten (tankskip, containerskip, bulkskip, ro-ro) samt spesialfartøy (taubåter, offshore supply, offshore konstruksjon og multidisipline fartøy).
  • Mer enn 300 fartøy under design og bygging. Wärtsilä Ship Design har operasjon i 10 land, og har ca. 350 ansatte.
  • Konsernet Wärtsilä har over 18.000 ansatte og operasjon i 70 land.

Wärtsilä Ship Design eksisterte ikke for noen år siden.

Det finskbaserte storkonsernet med skipsmotorer som det mest kjente varemerket, erkjente for noen år siden at nøkkelen til å komme tidligere i dialog med skipsrederne og verftene, lå i å begynne med begynnelsen: Konseptutvikling, design og optimalisering av skipsløsninger.

Dermed startet et oppkjøpsraid, som antakelig ennå ikke er ferdig.

– Skipsdesign er et satsingsområde i Wärtsilä, og vi har øynene åpne for muligheter som byr seg. Vi kjøper ikke hva som helst, sier direktør Riku-Pekka Hägg i Wärtsilä Ship Design til Teknisk Ukeblad.





Merkevare

Wärtsiläs strategiske valg om å satse på skipsdesign ledet til oppkjøp av tre designselskap i ulike segmenter og markedsområder.

Det begynte med oppkjøp av tyske Schiffko i 2007, og fortsatte med norske Vik-Sandvik og Conan Wu & Associates (CWA) i Singapore i 2008. Året etter ble de tre samlet under ett navn: Wärtsilä Ship Design.

Selskapet er i dag verdens største innen sine segmenter, med mer enn 5000 design i operasjon.

Fellesnevner er spesialskip. I Norge er det antakelig flere som kjenner Vik-Sandvik som store på skipsdesign enn Wärtsilä. Skipstypene fra det tidligere Vik-Sandvik-kontoret har fortsatt betegnelsen VS.

– Vi må bygge oss opp for å dekke relevante segmenter i markedet. Innen design betyr rykte og navn alt. Derfor bygger vi videre på allerede veletablerte og anerkjente selskaper, sier Hägg.

Siem Offshore har 10 store AHT-skip under bygging. Alle bygges med Vik-Sandvik 491 CD elelr 490 CD desisgn. Skipene utstyres med motorer som yter 28070 hestekrefter og med en trekkraft på 300 tonn. Skipene bygges ved Kleven Mariitme i Ulsteinvik.
VS: Illustrasjon av 10 ankerhåndteringsfartøy for Siem Offshore med Wärtsilä design, men betegneslen er VS 491 CD og VS 490 CD. VS henger igjen fra Vik-Sandvik. Siem Offshore

Helhet

Selv om skipsdesigndelen av Wärtsilä leverer design uten å spesifisere utstyrsleverandører, har Wärtsilä merket en trend i retning av at rederiene ønsker mer og mer helhetlige og ferdigsydde skipskonsept.

– Rederne er opptatt av sikre og effektive fartøy som er enkle å bygge. Ved å integrere design, teknologi, systemløsninger og global service kan vi få til enda bedre fartøy. Det betyr at de gjerne vil ha en leverandør som kan ta et større ansvar for at båtene er effektive i hele levetiden. Det passer oss bra, sier Hägg med en antydning til et smil.

Denne trenden innebærer at Wärtsilä ser behov for å tenke litt annerledes.

– Vi må styrke oss på noen områder, sier Hägg, men vil ikke avsløre på hvilke. Det kan bli snakk om oppkjøp eller samarbeid i joint venture (50-50 delt eierskap).





Energi og miljø

Kravene til energieffektivitet og miljø blir sterkere og sterkere. Det styrer mye av arbeidet til Wärtsilä.

– Vi jobber kontinuerlig med skrogdesign og hvordan vi skal få systemer og utstyr om bord til å fungere optimalt sammen. Det er mye å hente på alle områder, sier designsjefen.

Wärtsiläs nye designportefølje av supplybåter er signifikant mye mer energieffektiv enn samme type fartøy designet for bare tre-fire år siden, hevder selskapet.

– Vi gjør hele tiden små endringer, basert på egen forskning, egen utvikling, erfaringer fra driftsfase og tilbakemeldinger fra rederiene og brukerne, sier Hägg.

Han ser på et skip som et system der du ved å endre en parameter i en del av skipet, kan få uforutsette effekter på andre områder.

– Det er så mange faktorer som påvirker, og så mye som spiller sammen på ulike måter, sier Hägg, som er fascinert av designprosessen og mulighetene til hele tiden å gjøre ting bedre.





Ikke blåkopier

Globalisering av skipsdesign betyr nye utfordringer. I Asia og andre steder med annet klima og sjøforhold enn Nordsjøen og Barentshavet, betyr at det er lite poeng å kopiere design fra Norge til Singapore, eller omvendt.

– Rederiene har helt andre krav i andre verdensdeler. En norsk reder har et helt annet fokus enn et asiatisk rederi. Samtidig er det mye å lære fra de ulike miljøene, sier designsjefen i Wärtsilä.