KLAR: Kystverket har montert HIB (hurtigbåtmerke med indirekte belysing) på toppen av første sjømerke. I Bakgrunnen utbedres seilingsleden med mudring. (Bilde: Olav Helge Matvik/Kystverket)
TUNG: Fundamentet til de nye sjømerkene er på 10x10 meter. De ble støpt i Søvika og hentet med Uglen for utplassering. (Bilde: Olav Helge Matvik/Kystverket)
SENKES: Fartøyet Uglen senker 430 tonns betongfundament med søyle for sjømerke på 11 meters dyp. (Bilde: Olav Helge Matvik/Kystverket)

SJØMERKER VED LEPSØYREVET

430 tonn betong holder sjømerke stødig

Landets tyngste sjømerkefundamenter i Møre og Romsdal.

Betongfundamenter på 430 tonn sørger for at åtte sjømerker står støtt ved Lepsøyrevet i Møre og Romsdal.

Bunnforholdene med morene og langt ned til fjell gjorde store betongsåler med søyler den enkleste måten å merke farleden.

Fundamentene er 10 x 10 meter i grunnflate, og 1,25 meter høye. Søylene er på 17 meter.

Betongkolossene er bygget i Søvika på Sunnmøre, der kranfartøyet Uglen hentet dem og plasserte dem på 11 meters dyp langs seilingsrenna.

Les også: Skal sikre kysten med sensorer

Nytt i Norge

– Dette er første gangen slike merker blir brukt i Norge, og det er de desidert tyngste vi har sett ut, sier prosjektleder Thommy Dahl Olsen i Kystverket til egne nettsider.

Kystverket har utdypet leden over Lepsøyrevet til 11 meters dybde i 100 meters bredde og cirka 2 kilometers lengde.

Les også: Færre ulykker på havet

Hurtigbåtmerking

Hver av de åtte søylene, som plasseres i ytterkant av renna, får nå påmontert hurtigbåtmerke med indirekte belysing (HIB) på toppen.

Secora AS er entreprenør for utdypingen av leden. Sjøentreprenøren AS er entreprenør for bygging og utsetting av de åtte betongfundamentene. Kystverket montere selv HIB-ene.

Total kostnad for prosjektet er ca. 90 millioner kroner. Offisiell åpning er 20. september.

Les også:

Øyner håp for skipstunnel

Flytter farlige skip fra kysten

Sjekker havnesikkerhet på ny