(Bilde: Tore Stensvold)

KOSTNADSNIVÅET I NORGE

– Norge er ikke dyrere enn Dubai

Sluttprisen på avanserte seismikkskip er temmelig lik, enten de bygges i Dubai eller på Sunnmøre.

Polarcus Amani og Polarcus Adira

  • Seismikkskip, designet av Ulstein Design. SX 134. Kan taue opp til 14 streamere samtidig. Forberedt på seismikkoppgaver i arktiske strøk. Polarcus valget X-bow fordi skrogformen gir roligere gange.
  • SX134. Seismikkskip for 12 streamer 3D seismikk (maks 14).
  • Diesel-elektrisk framdrift.
  • Lengde: 92,2 meter.
  • Bredde: 21 meter.
  • Hovedmotorer/generatorer: 4x1800 kW + 2x2900 kW.
  • Hovedpropeller, diesel-elektrisk: 4 x 2200 kW.
  • Fart: 15 knop.
  • Trekkraft (bollard pull): 135 tonn.
  • Bruttotonn: 7420.
  • Dødvekttonn: 4300.
  • Sengeplass: 60.
  • Store utstyrsleverandører: Wärtsilä, Scana Volda, ABB, LMF, Brunvoll, Kongsberg, UPC, Rolls-Royce, Høglund, West Davit, Vestplast, Norsafe, Maritime møbler.

Polarcus

  • Rederi etablert i 2008.
  • Har nå en flåte på seks moderne seismikkskip med Ulstein-design. Får skip sju og åtte i mars/juni i år. Blir da 5. største seismikk­operatør i verden.
  • Spesialisert seg på seismikkinnhenting i arktiske farvann.
  • Hovedkontor i Dubai. Delvis norsk toppledelse. Ca. 500 ansatte.
  • Står selv for maritim drift og seismikkoperasjoner.

Ulstein Group

  • Skipsbygging, skipsutstyr, skipsautomasjon og design.
  • Om lag 600 ansatte i Norge, 200 utenfor landet.
  • Blant annet kjent for den prisbelønnete designen X-Bow.
  • Ulstein har designet og bygget 25 seismikkskip de siste årene.

Rederiet Polarcus har kommet til en erkjennelse: Norge er ikke et dyrere sted å bygge avanserte offshoreskip enn Dubai. Polarcus har prøvd begge deler.

– En ting er prisen du får i tilbudet, en annen er hva du faktisk har betalt den dagen skipet settes i drift, sier inspektør Svein Johnny Naley i Polarcus.

Stor bestiller

Rederiet ble etablert i 2008, dels på restene av Eastern Echo. Rederiet bygger seg opp ved å bestille nye seismikkskip på løpende bånd.

Seks er bygget i Dubai, og to bygges nå ved Ulstein Verft i Ulsteinvik. De to siste som ble bygget ved Drydock World i Dubai og de to som nå snart skal leveres fra Ulstein er alle med design Ulstein SX134.

Rederiet har dermed relevant grunnlag for sammenligning.

Article638_Image1073.jpg

Fordyrende elementer

Yme-skandalen er ikke helt sammenlignbar, mener Naley. Yme-plattformen ble bygget i Abu Dhabi og har slitt med store kvalitetsproblemer.

Polarcus har ikke sett eksempler på dårlig sveising eller svært kritikkverdig kvalitet.

– De kan absolutt bygge skip i Dubai også. Men med forsinkelser, ekstraarbeid, ekstra oppfølging og flere folk fra oss i arbeid, underleverandører, lengre løpetid på byggelån, høyere renter og mulig tap på kontrakter fordi vi ikke kommer i gang, blir prisen ikke høyere enn ved å bygge i Norge, sier Naley.

29. mars overleveres Polarcus Alima. I juni skal Polarcus Adira forlate Ulsteinvik og gå rett i kontrakt og samle seismikk utenfor Abeerdeen.

Les også: Kleven flytter stålproduksjonen hjem

Elbilingeniørene gikk over til olje 

Kjapt kvalitetsarbeid

– Vi ligger helt i rute og på budsjett. Disse seismikkskipene er svært avanserte, spekket med utstyr og veldig kompakte. De er derfor svært krevende å bygge. Byggetiden her er svært kort, sier Naley.

Prosjektleder ved Ulstein Verft, Runar Muren, er ikke overrasket over at Ulstein kan bygge raskere og med høy kvalitet.

– Vi har svært dyktige skipsbyggere. Oppstår det problemer, er det kort vei til nærmeste overordnede og en løsning på problemet, sier Muren.

Naley kan bekrefte at det ikke alltid letes etter løsninger når det oppstår problemer ved utenlandske verft.

Tegninger følges slavisk. Dersom en elektromotor står i veien for et rør, legges det fram til hindringen og stanser der.

– I Norge ville fagarbeideren sett det og kommet med forslag til løsning, uten at det ville bli forsinkelser, sier Muren.

Article638_Image1072.jpg

Kort vei

Han ser også en annen fordel. Polarcus-skipene, som er utviklet og tegnet av Ulstein Design med X-bow, er spekket med norsk utstyr.

– Det tar ikke lang tid å få hjelp fra leverandører om det oppstår problemer. De er her på dagen, sier Muren.

Rederier tar veldig mye for gitt når de bestiller skip. Er de vant til norske verft, behøver de ikke følge opp hver minste detalj.

Konsernsjef Gunvor Ulstein tror den komplette maritime klyngen i Norge og den høye kompetansen i alle ledd gjør at vi kan konkurrere med «billige verft».

– Rederiene har en klar formening om hvilke kvalitet de vil ha når de bestiller et skip. Gjennom 40 års erfaring og utvikling av kunnskap fra bygging av avanserte offshorefartøy har norske verft et godt utgangspunkt for å levere det kunden ønsker og forventer, sier Ulstein.Article638_Image1070.jpg

Flat organisasjon

Hun er blitt mer og mer klar over hvor betydningsfullt det er at vi har en flat organisasjon.

– Det er kort vei fra en operatør til en ingeniør og direktør. Ingen her er redd for å bruke sin kunnskap og erfaring og løse problemer raskt og enkelt. Det er en egen dynamikk som ikke kommer over natta, sier Ulstein.

Les også: Tester ny karbonpropell

Wärtsilä bygger nytt på Stord 

Deler Veritas i tre

Regjeringen lover nærskipsstrategi

Hogger opp unge supertankere