KRAFT

Vil gjøre det lett å ta betalt for elbil-lading

SAMARBEIDER: Olav Rygvold er divisjonsdirektør i Siemens, og skal samarbeide med programvareaktøren SAP om betalingsteknologi for elbiler.
SAMARBEIDER: Olav Rygvold er divisjonsdirektør i Siemens, og skal samarbeide med programvareaktøren SAP om betalingsteknologi for elbiler. Bilde: Siemens
Jannicke Nilsen
1. nov. 2010 - 06:31

Mens det i dag er gratis å lade elbilen på de rundt 2500 ladestasjonene som finnes rundt i Norge, jobber flere aktører med å finne ut hvordan de kan tjene penger på det kommende elbilmarkedet.

Sist ut er Siemens og programvareselskapet SAP, som nå har inngått et samarbeid om å utvikle en felles standard for teknologisk infrastruktur for framtidens ladesystem.

317 ladestasjoner på 306 elbiler

2000 nye ladestasjoner på vei

Roaming

Målet med samarbeidet er å demonstrere hvordan betalingssystemer, avanserte målesystemer og el-nettet kan virke sammen slik at lading av bilen blir enklere og betalingsmetodene mer fleksible.

Første fase i samarbeidet er å vise hvordan roaming kan fungere i det elektriske nettmarkedet, tilsvarende det man har i dagens mobilnettverk.

Det kan gjøre det mulig å lade batteriet utenfor egen hjemkommune, men enkelt få faktura for strømmen i posten sammen med den vanlige strømregningen.

600 kilometer på en lading

Så langt holder Nissans elbil

Enkel fakturering

– Markedet for elektriske biler og infrastruktur er fortsatt umodent, men mulighetene er enorme. I framtiden har man behov for standardløsninger som gjør det enkelt å fakturere den strømmen du bruker når bilen lades utenfor hjemmet, for eksempel på et kjøpesenter, sier divisjonsdirektør Olav Rygvold i Siemens.

De nye partnerne mener det er et problem at mange aktører sitter på hver sin tue og utvikler ulike typer løsninger.

Aker Brygge blir elbilmekka

Her er bussen som går på strøm

Kan bli billigere

Kostnadene ved bruk av elbil vil falle, dersom det settes en standard for alle ladestasjoner, som kan kommunisere med alle slags biler og alle nett- og strømleverandører, mener aktørene.

– Det er ingen tvil om at elbilene kommer, men markedet er kanske litt navlebeskuende. Alle utvikler egne biler og egne ladeløsninger. Vi tror at man kan gjøre større framskritt og oppnå bedre resultater via tverrindustrielle samarbeid, sier Hanne Schultz Andersen, ansvarlig for Sustainability ved SAP i Danmark.

Volvo C30 med brenselceller

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
NITO
Sagt opp ulovlig i verneperioden
Sagt opp ulovlig i verneperioden

Har passert tre tusen elbiler

Selge batteristrøm

Samarbeidspartnerne ser også for seg at elbileiere kan selge strøm fra bilens batterier i perioder med ekstra behov for kraft.

– Systemer for dette kommer, men vi trenger et samarbeid på tvers av industriene for å få dette til. Det tar vi nå initiativ til, sier Rygvold.

Les også:

Vil frede elbilene i 10 år

Har ventet på elbilavgifter

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.