Grønn Bils elektriske Fiat 500 er blant bilene som kan bli tilnærmet uselgelig i Norge dersom regjeringen fjerner momsfritaket. (Bilde: Per Erlien Dalløkken)

Har ventet på elbilavgifter

Det sier Ketil Solvik-Olsen som er energi- og miljøpolitisk talsmann i Frp.

Ketil Solvik-Olsen

– Skal Stoltenbergs retorikk rundt biodieselavgiften ha troverdighet, er det en logisk videreføring av politikken å nå fjerne avgiftsfritaket på elbiler, sier Solvik-Olsen til Teknisk Ukeblad.

Som ventet

VG skrev lørdag at regjeringen nå vurderer nye endringer i bilavgiftene for neste års statsbudsjett.

Ifølge avisa vurderer de rødgrønne å innføre en engangsavgift på elbiler, i tillegg til å avgiftslegge bioetanol (E85). Dessuten vil politikerne øke CO2-avgiften på alle typer drivstoff og samtidig redusere bensinavgiften og dieselavgiften tilsvarende eller noe mindre.

I fjor høst, etter at regjeringens kontroversielle utfasing av avgiftsfritaket på biodiesel, spådde Solvik-Olsen at det kun ville gå et år før regjeringen ville gjøre det samme med ladbare biler.

Les saken: – Elbilavgifter om ett år

Nå kan han altså få rett:

– Ut fra regjeringens argumentasjon om at biler som kjører på dette biodrivstoff også må være med å betale kostnadene knyttet til ulykker, kø og veislitasje, er det logisk at også elbiler må bidra. Det er iallfall naivt å tro at disse bilene skal ha avgiftsfritak til evig tid, sier Solvik-Olsen.

– Frykter populære elbiler

Samtidig tror han ikke det er tilfeldig at avgiftsfritaket kommer allerede nå.

Han sier at alle vet at det nå er i ferd med å komme serieproduserte elbiler med potensial til å konkurrere med konvensjonelle forbrenningsmotorbiler om å være familiens nummer én-bil.

– For eksempel Teslas Model S som er en sjuseter. Dersom denne blir avgiftsfri i Norge og selges for 350-400.000 kroner, samme pris som Ford S-Max starter på, blir det en enorm salgssuksess her til lands, og en ditto skattebombe for regjeringen. Derfor må de gjøre dette nå, tror Solvik-Olsen.

Tesla har stilt ut en showversjon av den planlagte Model S i Frankfurt. I motsetning til Roadster, som er en toseter, får Model S hele sju seter og en rekkevidde på opptil 48 mil.
Dette er Tesla Model S, en av de kommende og trolig brukbare elbilene som gjør at regjeringen nå vil skynde seg å fjerne avgiftsfordelen, tror Solvik-Olsen. Foto: Per Erlien Dalløkken Per Erlien Dalløkken

Ville ikke love noe

Frp-politikeren har etterlyst forutsigbarhet fra regjeringen. Derfor utfordret han før jul i fjor finansminister Sigbjørn Johnsen til å fortelle hvor lenge regjeringen har tenkt å opprettholde dagens avgiftsfritak for elbiler.

Svaret var at skatter og avgifter vedtas for ett år om gangen. Finansministeren uttalte at han ikke kunne si noe om avgiftsopplegg i budsjetter som ennå verken er diskutert eller lagt fram.

Les saken: Ingen elbilgaranti

I dag kjøper ikke Solvik-Olsen dette svaret, ettersom den samme finansministeren var villig til å garantere at regjeringen ikke vil ikke innføre noen biogassavgift i denne stortingsperioden.

– Min tilnærming er at alle biler selvsagt bør avgiftslegges etter samme prinsipper, men at regjeringen må sørge for at produsenter, investorer og forbrukere må få vite hvordan verden ser ut noen år fram i tid. Så kan vi unngå en reprise på at Uniol måtte legge ned og flere spedisjonsselskap, som tok en ekstra kapitalkostnad uten å få noen besparelse, på grunn av at spillereglene ble endret underveis, sier Solvik-Olsen og viser til biodieselsaken.

Krever garanti

Bellona fremmer nå samme krav som Frp gjorde for snart et år siden: Nemlig at politikerne kommer med en «elbilgaranti» som sier hvor lenge dagens insentiver vil vare.

I dag er elbiler i Norge fritatt for både engangsavgift, moms og det meste av årsavgiften. I tillegg kommer en rekke andre insentiver som gratis bompassering og offentlig parkering.

– Politikerne må forsikre folk om at disse fordelene vil vare i minst 10 år framover, sier transportrådgiver i Bellona, Kari Asheim.

Hun påpeker svenske og danske forbrukere har fått slike garantier. Da Danmarks statsminister Lars Løkke Rasmussen i februar la fram sin nye regjeringsplan, lovte han fortsatt avgiftsfritak for elbiler fram til 2015. I den forrige regjeringserklæringen hadde danskene lovet avgiftsfritak minst fram til 2012.

Les sakene: Garanterer avgiftsfritak for elbiler

Sverige vil ta elbil-teten

Bellona får mange henvendelser fra folk og bedrifter som ønsker å gå til innkjøp av elbiler, men som sitter på gjerdet fordi de er usikre på om politikerne kan komme til å fjerne noen av fordelene elbilene har i dag.

– Hvis vi vil at flere skal kjøpe elbil er det helt avgjørende at de vet at fordelene videreføres. Veksten i elbilmarkedet må ikke stoppe opp på grunn av usikkerhet om dette, sier Asheim.

Kari Asheim bak rattet på en Tesla Roadster. Foto: Bellona

60 tusen kroner mer

Grønn Bil, Energi Norges datterorganisasjon som jobber for innfasing av elbiler, påpeker at det er en vesensforskjell om regjeringen kun ønsker å fjerne fritaket for engangsavgift, eller om de rødgrønne også vil fjerne momsfritaket.

Minstesats for engangsavgift i 2010 utgjør kun 3.368 kroner. Derimot vil det å fjerne momsfritaket gi en mer dramatisk effekt. En Think City vil bli 64.386 kroner dyrere, mens en Mitsubishi i-MiEV vil bli 63.361 kroner dyrere.

Ole Henrik Hannisdahl. Foto: Grønn Bil

– Store bilmerker som Nissan, Mitsubishi og Renault lanserer elbiler i nær framtid. Disse sitter akkurat nå og prioriterer markeder. Dersom Norge velger å avgiftsbelegge elbiler på samme tidspunkt som mange andre land gir avgiftsletter og subsidier til elbiler, vil dette sende et tydelig signal om at Norge ikke ønsker å satse på elbil i de nærmeste årene. Sett i lys av at man i fjor bevilget 50 millioner til utbygging av ladepunkter, virker det noe underlig dersom man året etter vedtar å avgiftsbelegge de bilene som skal lade på disse punktene, sier prosjektleder Ole Henrik Hannisdahl.

Har passert tre tusen elbiler

Klima bremser elbilsatsing i Norge

PÅ UTSTILLING: Finskbygde, men norskregistrerte, Think City foran en motorkanonbåt i Nuoli-klassen som ligger utstilt ved marinemuseet i Åbo, Forum Marinum.
Think City selges i dag for 244 000 kroner. Dersom momsfritaket fjernes, passerer prisen 300 000 kroner. Foto: Per Erlien Dalløkken Per Erlien Dalløkken