Finansminister Sigbjørn Johnsen (Ap) ville ikke røpe hvordan og når regjeringen har tenkt å endre på dagens avgiftsfritak for elbiler. (Bilde: Sigurdsøn, Bjørn)

Ingen elbilgaranti

Det kom fram i Stortingets spørretime i dag.

Finansminister Sigbjørn Johnsen ble utfordret av Ketil Solvik-Olsen (Frp) til å fortelle hvor lenge regjeringen har tenkt å opprettholde dagens avgiftsfritak for elbiler.

Det ville ikke finansministeren:

Ett år om gangen

– Skatter og avgifter vedtas for ett år om gangen. Nå har vi nettopp vedtatt statsbudsjettet for 2010. Jeg kan ikke si noe om avgiftsopplegg i budsjetter som ennå verken er diskutert eller lagt fram, sa Johnsen.

Solvik-Olsen repliserte at regjeringen har lagt fram mer langsiktige visjoner på andre områder.

– Da må det være mulig å si noe om hvor lenge dere har tenkt å opprettholde dagens ordning? Er det tre år, fem år, sju år? Det er viktig å i hvert fall komme med en viss tidshorisont, slik at investorer og forbrukere slipper å bli lurt, påpekte Solvik-Olsen som er energi- og miljøpolitisk talsmann i Frp.

Forurenser betaler

Spørsmålet ble tatt opp i forbindelse med at «forurenseren betaler»-prinsippet ble brukt av regjeringen brått bestemte seg for å nå fase ut avgiftsfritaket på biodiesel. Nemlig at disse bilene også bidrar til kostnader knyttet til ulykker, kø, veislitasje og så videre.

Johnsen viste igjen til at avgiftsspørsmål avgjøres i årlige budsjetter, men sa samtidig at det i øyeblikket ikke er aktuelt å innføre noen veibruksavgift for elbil.

I dag er elbiler fritatt for både engangsavgift, moms og det meste av årsavgiften og har i tillegg til en rekke andre insentiver som for eksempel gratis bompassering og offentlig parkering.

Solvik-Olsen har overfor Teknisk Ukeblad tidligere antydet at regjeringens logikk kan tyde på at det er planer om å stramme inn på elbilavgiftene relativt raskt:

– Elbilavgifter om ett år

Ketil Solvik-Olsen (Frp) mener regjeringen bør annonsere når de har tenkt å stramme inn på elbilavgiftene.