(Bilde: Kjetil Malkenes Hovland)
Ketil Solvik-Olsen (t.v) og Jan Vidar Hansen i Frp hadde i fjor den eneste elbilen i stortingsgarasjen. Solvik-Olsen tror det kan bli avgifter på den neste elbilen partiet anskaffer. (Bilde: Kjetil Malkenes Hovland)

– Elbilavgifter om ett år

Det mener Ketil Solvik-Olsen som er energi- og miljøpolitisk talsmann i Frp.

– I regjeringens budsjettforslag argumenteres det for avgifter på biodrivstoff fordi biler som kjører på dette drivstoffet også må være med å betale kostnadene knyttet til ulykker, kø og veislitasje. Ut fra denne logikken burde jo også elbilene bidra, påpeker Solvik-Olsen.

Om et år

Det kom brått på for de fleste at regjeringen allerede neste år starter utfasingen av avgiftsfritaket på biodiesel.

Les saken: – Grisete og useriøst

Solvik-Olsen tror det er spørsmål om kort tid før Finansdepartementet kikker i retning elbilene for å sørge for sine provenyer.

I dag er elbiler fritatt for både engangsavgift, moms og det meste av årsavgiften, i tillegg til en rekke andre insentiver.

– Hadde du spurt meg i sommer, ville jeg svart at det ville bli flere år med avgiftsfritak både for biodrivstoff og elbiler. Men etter å ha sett behandlingen i denne saken, tror jeg faktisk vi kan se innstramminger i elbilordningene allerede i budsjettet om ett år, sier Solvik-Olsen.

Langsiktighet

I Danmark har regjeringen i sin regjeringserklæring lovet at elbilene skal ha avgiftsfritak minst fram til 2012. Noen tilsvarende garanti gir ikke de rødgrønne i Soria Moria 2 .

– Det finnes gode argumenter for og mot avgifter på både biodiesel og elbiler. Men det viktigste er langsiktighet, slik at produsenter og forbrukere ikke blir lurt ved at rammebetingelsene endres over natta, sier Solvik-Olsen.

– Ap-arroganse

Borghild Tenden, som er Venstres representant i finanskomiteen, sier hun er svært bekymret for at det nå er elbilenes tur til å avgiftslegges.

– Årsaken er den maktarrogansen vi nå ser fra Ap som presser gjennom biodieselavgift på tross av at stortingsflertallet er imot. Hva skal vi tro når samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa i Vegvesenets blad så sent som 5. november står fram og sier at hun skal jobbe for mer biodiesel? Jeg er skuffet over at Sp og SV ikke protesterer mer høylytt, og er bekymret for hva som blir det neste avgiftsvedtaket, sier Tenden.

Nikolai Astrup, talsperson for miljø- og energipolitikk i Høyre, ser også en parallell mellom biodieselavgift og en kommende avgiftsskjerping på ladbare biler.

– Det tar tid

– Dersom Arbeiderpartiet får viljen sin, tyder det på at regjeringen vil bruke samme logikk på elbiler som for biodiesel, og ser på tilpasninger også på disse avgiftene. Men jeg tror det vil ta ganske lang tid, rett og slett fordi elbilene ikke er nok utbredt ennå og at tilbudet er ganske begrenset. Situasjonen kan endre seg når det kommer ladbare familiebiler. Da risikerer regjeringen å få et problem på inntektssiden med dagens avgiftssystem, sier Astrup.

Han håper i hvert fall at elbilindustrien i motsetning til biodrivstoffindustrien får det han kaller albuerom til å utvikle seg:

– Over tid ville vi sett en mer effektiv biodieselproduksjon som var konkurransedyktig selv med avgift. I dag er ikke det tilfellet, og barnet blir kastet ut med badevannet. Det er gjennomgående utrolig stort sprang mellom ord og handling i miljøpolitikken til denne regjeringen, mener Astrup.

Også Transportøkonomisk institutt (TØI) tror den statlige introduksjonshjelpen til ladbare biler står for fall:

Kjør bil for 2 kroner mila

Les også: 100 ganger dyrere enn klimakvoter

Følg Teknisk Ukeblads klimablogg Teknisk Blogg fram mot klimatoppmøtet i København.