Klima bremser elbilsatsing i Norge

Renault Fluence ZE

  • Motor: 70 kW ved 11 000 omdreininger, 226 Nm, 160 kg
  • Litiumionebatteri: 22 kWh, 250 kg plassert bak baksetene. Skal også komme i en versjon for hurtig batteriskifte med Better Places QuickDrop-system
  • Rekkevidde: 160 km (NEDC-syklus)
  • Toppfart: 135 km/t (elektronisk begrenset)
  • Lengde: 4 748 mm
  • Bredde: 1 813 mm
  • Høyde: 1 458 mm
  • Akselavstand: 2 701 mm
  • Bagasjerom: 300 l
  • Vekt: 1 543 kg
  • Seter: 5
  • Dekkdimensjon: 205/55 R16
  • Produksjon: Starter første halvår 2011 på OYAK-Renault-fabrikken i Bursa, Tyrkia – der også versjonen med forbrenningsmotor bygges
  • Pris: Fortsatt ukjent. «ZE-versjonen skal selges til en pris som er like attraktiv som bensin- og dieselversjonene», heter det fra Renault

Renault Kangoo Express ZE

  • Motor: 44 kW ved 10 500 omdreininger, 226 Nm
  • Litiumionebatteri: 22 kWh
  • Rekkevidde: 160 km (NEDC-syklus)
  • Toppfart: 130 km/t (elektronisk begrenset)
  • Lengde: 4 213 mm
  • Bredde: 1 829 mm
  • Høyde: 1 818 mm
  • Akselavstand: 2 697 mm
  • Lastevolum: 3-3,5 m 3
  • Lasteevne: 650 kg
  • Vekt: 1 410 kg
  • Seter: 2
  • Produksjon: Starter første halvår 2011 på MCA-fabrikken i Maubeuge, helt nord i Frankrike på grensa til Belgia, på samme produksjonslinje som forbrenningsmotorversjonen

Stort sett i hele Europa er det nå mulig å reservere én av de nye elbilene som Renault lanserer neste år: Familiebilen Fluence ZE og varebilen Kangoo Express ZE.

Norge er imidlertid ett av få land som foreløpig holdes utenfor.

Kaldt klima

– Renault sentralt har definert Norge i kategorien «kaldt klima», og dette har medført at vi foreløpig ikke er ett av tidligmarkedene som er blinket ut, sier Tom Arne Melbostad som er sjef for Renault i Norge.

Han sier at bilene fortsatt skal gjennom noen utviklingstrinn med blant annet tekniske løsninger knyttet til lading og klimatilpasninger. Slik det ser ut nå, er det ikke usannsynlig at den første elbilmodellen som kommer på det norske markedet er Zoé ZE, en mellomklassebil som plasserer seg mellom B- og C-segmentet og som er designet som elbil fra bunnen av. Produksjonen starter i Flins i 2012.

Konseptversjonen av Zoé ZE. Foto: Per Erlien Dalløkken

– Det er fortsatt ikke besluttet om Norge skal være med på dette prebookingsløpet. Det får vi svar på nærmere sommeren. Men jeg kan si at vi kjemper med nebb og klør, og Renault anerkjenner de gode elbilinsentivene som finnes her i landet, understreker Melbostad.

Danmark først

Også Finland holdes foreløpig utenfor. I Sverige derimot, er det mulig å reservere elbilene.

Aller først i løypa i hele verden ligger Danmark, sammen med Israel, der både Fluence og Kangoo blir lansert i mindre skala allerede i midten av 2011.

Dette skyldes samarbeidet Renault har med Better Place. Sistnevnte skal i samarbeid med Dong bygge elbilinfrastruktur i Danmark og har planer om å kjøpe hele 100.000 Fluence ZE i første omgang. Dette er også modellen som skal konfigureres for batteribytte.

Les sakene: To milliarder til batteribytte

Kjøper 100.000 elbiler

Måler elbilinteressen

Som tu.no har omtalt tidligere, presenterte Renault i fjor høst ikke mindre enn fire elbilkonsepter som skal ferdigdesignes og lanseres fra midten av 2011 og utover.

Flesket til med fire nye elbiler

Nå har produsenten valgt en prebookingstrategien som tilsvarer den alliansepartner Nissan har startet for sin elbil Leaf.

Melbostad betegner dette som en temperaturmåler i markedet for å se hvor reell interessen er for elbiler.

– Dette er et helt nytt kundesegment, og det finnes lite datamateriale. Derfor er det lagt opp at kundene uten å forplikte seg kan signalisere at de er interessert. Deretter kommer en preordrefase hvor kundene får vite den endelige prisen og blir avkrevd et mindre beløp for å bli plassert tidlig inn i køen, sier han.

475 000 batterier i året

Renault regner med at ti prosent av bilene de selger i 2020 er elektriske. Til sammen investerer nå Renault-Nissan fire milliarder euro i sin ZE-satsing. Tusen ansatte i hvert av selskapene jobber med elbilutvikling i dag.

I første omgang skal batteriene til renaultbilene produseres av Nissan/NECs felles selskap Automotive Energy Supply Corporation (AESC) i Japan.

Men i 2012 skal Renault være oppe med mye egen batteriproduksjon. Bare den planlagte fabrikken i tilknytning til Renaults eksisterende fabrikkanlegg i Flins/Aubergenville like utenfor Paris skal ha kapasitet til 100.000 batteripakker i året.

I tillegg er alliansen i ferd med å sette opp batteriproduksjon i Sunderland (Storbritannia), Cacia (Portugal), Smyrna (Tennessee, USA), og Zama (Japan). Til sammen blir kapasiteten hele 475 000 batteripakker årlig.

Les sakene: Atomkraftpenger til batterifabrikk

Kan lage en halv million<br/> batterier i året

Konseptversjonen av Zoé ZE. Foto: Per Erlien Dalløkken