To milliarder til batteribytte

350 millioner dollar (cirka 2,1 milliarder kroner) har Better Place sikret seg i frisk kapital, melder selskapet i en pressemelding.

HSBC eier ti prosent

En av de nye aksjonærene er den britiske gigantbanken HSBC som åpenbart har tro på det amerikanske selskapet som jobber med løsninger for batteribytte og annen infrastruktur for elbiler.

– Vi er sikre på at Better Place har både de teknologiske og kommersielle løsningene for en massiv overgang til elbiler i nærmeste framtid. Konseptet med batteribytte vil fjerne rekkeviddebegrensningene dagens elbiler har og dermed bidra til at de blir et reelt alternativ til dagens biler med forbrenningsmotorer.

– Vi tror Better Place kommer til å etableres i mange land og byer, spesielt i de markedene der myndighetene sørger for gode elbilinsentiver, sier Kevin Adeson som er HSBCs nye styrerepresentant i selskapet.

Banken går inn med 125 millioner dollar og nå eier ti prosent av Better Place.

Renault-Nissan

Ifølge Better Place er emisjonen med på å sikre tidsplanen for en lansering av elbilinfrastruktur i Danmark og Israel i slutten av 2011. I Danmark har selskapet alliert seg med Dong.

Renault Fluence ZE blir den første elbilen som er kompatibel med Better Place-infastrukturen. Foto: Per Erlien Dalløkken

På bil- og batterisiden samarbeider Better Place med Renault-Nissan og Nissan/NECs felles selskap Automotive Energy Supply Corporation (AESC, stiftet i 2007).

På bilmessen i Frankfurt i fjor høst, kunngjorde Better Place at de i første omgang skal kjøpe hele 100.000 eksemplarer av Renault Fluence ZE – et elbilkonsept som ble vist fram for første gang på samme messe.

Les saken: Kjøper 100.000 elbiler

Dette er bare én av til sammen åtte planlagte elbiler den fransk-japanske alliansen har vist fram det siste året. Den mest kjente er kanskje Nissan Leaf.

Les: Skal lage 350.000 Leaf i året

Atomkraftpenger til batterifabrikk

Kan lage en halv million<br/> batterier i året

Taxi i Tokyo

Better Place har allerede demonstrert hvordan de automatiserte batteribyttestasjonene kan fungere i praksis (se videoklippet på toppen av artikkelen), der en Nissan Qashqai fungerer som testplattform og får byttet batteripakken på et drøyt minutt.

I april starter Better Place et pilotprosjekt i Tokyo der Japans største drosjeselskap, Nihon Kotsu, skal teste ut elektriske drosjer i kombinasjon med Better Places ladestasjoner og en batteribyttestasjon.

I Norge har Energi Norge-bedrifter nylig gått sammen og etablert selskapet Grønne Punkter AS som skal jobbe fram mulige forretningsmuligheter knyttet til ladeinfrastruktur og salg av strøm – avregning og fakturering. Ett av motivene er å komme aktører som Better Place i forkjøpet.

Les: Skal tjene penger på elbil-lading

Tror ikke på batteribytte