Nissan Leaf kommer med litiumionebatterier på 24 kWh som skal gi den en rekkevidde på 160 km. Elmotoren leverer en effekt på 80 kW og et dreiemoment på 280Nm og skal gi Leaf en toppfart på over 140 km/t. (Bilde: Nissan)
Thomas Smith er markedsdirektør i Europa for Nissans elbiler, firehjulstrekkere og sportsbiler. (Bilde: Per Erlien Dalløkken)

Skal lage 350.000 Leaf i året

Nissan går offensivt ut i kampen om å bli først med den masseproduserte elbilen.

Går det som den japanske bilprodusenten vil, blir det Nissan Leaf, som ble vist fram første gang i august.

Les mer om Leaf i denne saken: All you need is løv

– Den kommer til Norge tidlig i 2011. Allerede i 2012/2013 skal vi produsere 350.000 biler i året. Det gjelder kun denne modellen. I tillegg vil det komme andre elbiler, forteller Thomas Smith som er markedsdirektør for blant annet elbiler i Nissan International.

– Den kommer til Norge tidlig i 2011. Allerede i 2012/2013 skal vi produsere 350.000 biler i året. Det gjelder kun denne modellen. I tillegg vil det komme andre elbiler, forteller Thomas Smith som er markedsdirektør for blant annet elbiler i Nissan International. Thomas Smith er Nissans markedsdirektør for elbiler, firehjulstrekkere og sportsbiler i Europa Foto: per Erlien Dalløkken

Smith deltok på årets Zero-konferanse på Gardermoen for å fortelle om elbilsatsingen generelt og Leaf spesielt. Det er det behov for:

– Vi har faktisk opp til flere henvendelser daglig fra nordmenn som lurer på når Leaf kommer for salg. Responsen har vært over all forventning, opplyser Taina Erkkilä som er kommunikasjonsdirektør i Nissan Nordic Europe.

Nye partnere

I første omgang arbeider Nissan nå med å knytte til seg partnere i Skandinavia.

– Det dreier seg i første omgang om myndigheter og energiselskaper. Fra før har vi 27 tilsvarende partnerskap over hele verden, og ambisjonen er å stifte flere, sier Smith.

Nissan håper å kunne sende noen elbiler til testing i Norge neste år.

Samtidig med at Nissan lanserer Leaf på markedet, kommer partneren Renault med Fluence ZE. Den skal i første omgang lanseres i samarbeid med batteribytte-selskapet Better Place.

Les også: Flesket til med fire nye elbiler

Kjøper 100.000 elbiler

I tillegg kjører Nissan et stort flåteprosjekt i USA der blant annet hurtiglading testes ut. Slik sett kan man si at Renault-Nissan-alliansen rir to hester.

Et ok startsted

– Ja, men dette er ny teknologi og vi evaluerer fortløpende både hurtiglading og batteribytte.

– Batteribytte er både spennende og innovativt, samtidig som vi vet at mange forbrukere vil klare seg med å lade selv. Leafs rekkevidde på 160 km er et greit sted å starte første utrulling, når vi vet at 60 prosent av de europeiske bilistene kjører under 15 mil i uka, helga inkludert, og 80 prosent kjører under ti mil om dagen, påpeker Smith.

Selv om det er Nissan/NECs felles selskap Automotive Energy Supply Corporation (AESC) som skal bidra med batteriene både til Nissan Leaf og batteribyttebilen Renault Fluence ZE, er det bare cellene og modulene som er identiske. Selve batteripakken er ulik. Smith utelukker likevel ikke at også Leaf kan bli konfigurert for batteribytte etter hvert.

Spenning

Thomas Smith har jobbet 23 år i bilindustrien. Lengst i Toyota, men også i Volkswagen og Kia. De siste fire årene har han jobbet hos Nissan.

Likevel har han ikke opplevd mer spennende tider enn det vi har nå. Han påpeker at elektrifiseringen representerer et paradigmeskifte uten sidestykke.

– For oss er Norge og Skandinavia et marked hvor det er viktig å få aksept for Leaf. Det har blant annet med landenes tradisjon for miljøsatsing å gjøre, sier han.

Likevel er han ikke veldig informert om insentivordningene som finnes for kjøp av elbil i Norge før han får dem fortalt.

– Oj, det spørs om jeg må justere opp salgstallene mine med en gang.

Nissan Leaf kan bli en attraktiv elbil for mange. Blant annet fordi den er romslig nok til å frakte fem personer med bagasje. Foto: Nissan