Nissan Leaf skal komme for salg i løpet av neste år. (Bilde: Nissan)
(Bilde: Nissan)
Nissans kommende elbil har plass til både fire passasjerer og noe bagasje. (Bilde: Nissan)
Nissan har i flere år hatt interiør som av mange er definert som "futuristisk". Leaf er intet unntak. (Bilde: Nissan)

All you need is løv

Etter lang tids hemmelighetskremmeri på nettet , avduket endelig Nissan i helga sin første elbil.

Den skal hete Leaf (engelsk for løv eller blad). Navnet spillet på at Nissan mener elbilen skal bidra til bedre luft slik blader og fotosyntese gjør når den kommer på veien mot slutten av 2010.

Romslig

Sammenlignet med dagens elbiler, for eksempel Think City og Mitsubishi i-MiEV, er Nissan Leaf romslig. Den har både fem seter og et brukbart bagasjerom.

Hekken på Nissan Leafs nye chassis hinter mot den europeiske partneren Renaults Megane.
Hekken på Nissan Leaf hinter mot den europeiske partneren Renaults Megane. Nissan
– Vi måtte konstruere den første mellomstørrelse-elbilen som er praktisk i bruk, som folk har råd til og vil bruke daglig. Det har vi gjort, sa sjefdesigner Masato Inoue da Leaf ble presentert.

Og mens den kommende Tesla S også kan varte opp med god plass, sikter Nissan mot et lavere prissjikt uten at prisen er endelig definert ennå. Nissan antyder også at det kan bli aktuelt med batterileasing, slik også Think har praktisert.

16 mil – 140 km/t

200 kilo med litium-ionebatterier, fordelt på 48 moduler og med en kapasitet på 24 kWh, er plassert under setene og gulvet.

Ifølge Nissan skal dette gi Leaf en rekkevidde på 160 kilometer. Dog etter den amerikanske noe "snille" LA4-syklusen.

Elmotoren leverer en effekt på 80 kW og et dreiemoment på 280Nm og skal gi Leaf en toppfart på over 140 km/t.

Leaf og batteriene skal dessuten takle hurtiglading med en effekt på 50 KW fra 0-80 prosent kapasitet. Det vil ta rundt en halvtime.

Ren el framfor plug-in

Ettersom Nissan og den europeiske partneren Renault samarbeider med det amerikanske selskapet Better Place, som planlegger å bygge ut infrastruktur for batteribytte, er det kanskje ikke så overraskende at bilprodusentene satser på rene elbiler, i stedet for ulike hybridvarianter som de største konkurrentene jobber med.

Batteriene til Leaf skal produseres av Automotive Energy Supply Corporation (AESC) i Nissans fabrikk i Zama, Japan.

AESC ble stiftet for to år siden av Nissan og NEC i fellesskap. Samme selskap skal også levere litium-ionebatterier til Better Place.