I god tid før Toyota ruller ut ladbare priuser på veiene, skal norske energiselskaper ha på plass forretningsmodeller for elbillading. (Bilde: Per Erlien Dalløkken)

Skal tjene penger på elbil-lading

  • Kraft

Og verktøyet energiselskapene skal bruke heter Grønne Punkter AS som ble lansert i dag.

– Dette blir et spleiselag for energibedriftene, sa direktør Steinar Bysveen i Energi Norge under en seanse onsdag da organisasjonen skiftet navn fra EBL.

Minst fem år fram

Formålet med selskapet er å posisjonere Energi Norges medlemsbedrifter for framtidige forretningsmuligheter knyttet til ladeinfrastruktur og salg av strøm – avregning og fakturering.

Energiselskapene får nå tilbud om å delta på eiersida.

– Det vil gå flere år før vi får en bilpark som gjør dette lønnsomt. Når dette blir butikk er umulig å si, men det er i hvert fall fem år fram i tid, sier Bysveen til Teknisk Ukeblad.

200.000 elbiler

Energi Norge er fra før prosjekteier i det ikke-kommersielle prosjektet Grønn Bil Norge som har sitt utspring i ”Handlingsplan for elektrifisering av veitransport” og Energy Camp og som jobber med det ambisiøse målet om å få 200.000 ladbare biler på norske veier i 2020.

I et dokument før etableringen av Grønne Punkter advarer Energi Norge mot at andre aktører kan komme inn og kapre andeler av dette framtidige markedet. En konkurrent som blinkes ut er det amerikanske selskapet Better Place som alt er etablert i Norge.

Les om selskapet her: Kjøper 100.000 elbiler

Lite volum

Når det gjelder kraftsalg påpeker selskapet at det er et lite volum selv om hele personbilparken elektrifiseres. Kun om lag fem TWh.

Grønne Punkter ser imidlertid mulighet for en høyere margin ved hurtiglading.

Kjører på med hurtiglading

Steinar Bysveen i Energibedriftenes landsforening har gitt regjeringen noen innspill om hva han og EBL mener den bør gjøre i krisepakken.
Direktør Steinar Bysveen i Energi Norge. Foto. Trond Gram Trond Gram