Daværende samferdelsminister Liv Signe Navarsete brukte 50 millioner kroner av regjeringens krisepakke for et år siden til å bygge ladestasjoner for elbiler. (Bilde: Samferdselsdepartementet)

2000 nye ladestasjoner på vei

For et knapt år siden bevilget regjeringen 50 millioner krisekroner til bygging av nye ladestasjoner for elbiler.

Nå er pengene brukt opp, melder Transnova som administrerer prosjektet.

– Nå må vi dessverre si stopp til alle som hadde tenkt å søke, sier Eva Solvi som er prosjektkoordinator i Transnova.

To tusen

Per i dag har Transnova gitt tilsagn til 1570 ladepunkter. I tillegg ligger søknader for 10-12 millioner kroner på vent. Når alle pengene er tildelt og byggingen er utført, regner Solvi med at resultatet er bortimot to tusen nye ladepunkter.

Søkerne som har fått inntil 30.000 kroner i støtte per ladepunkt har vært typisk borettslag, kommuner, kjøpesentre og oljeselskap.

De to tusen nye ladestasjonene er likevel under halvparten av det daværende samferdselsminister Liv Signe Navarsete regnet med skulle bygges. Hun beregnet 10.000 kroner per stasjon og antok at summen ble fem tusen nye ladestikk.

Les saken: To ladestasjoner per elbil

I forkant

Likevel er det altså nesten én ny ladestasjon per elbil.

– I forhold til dagens elbilpark er det selvsagt altfor mange. Men her har poenget vært å ligge i forkant og etablere en infrastruktur som stimulerer til anskaffelse av elbil, sier Transnova-sjefen til Teknisk Ukeblad.

Samtidig varsler hun at det neppe blir tildelt penger til mange flere slike førstegenerasjons ladestasjoner.

– I denne runden har det vært først til mølla. Dersom politikerne bevilger mer penger til elbilinfrastruktur, vil vi nok gå mer målrettet til verks mot for eksempel terminalområder og parkeringsplasser og med stasjoner med hurtigladingsegenskaper, sier Solvi.

Neppe korridor

Et slikt prosjekt har Transnova allerede bevilget penger til gjennom de ordinære midlene øremerket klimavennlige transportløsninger, nemlig det Zero-initierte prosjektet med å bygge to hurtigladingskorridorer.

Les også: Kjører på med hurtiglading

– Et spennende prosjekt der vi nå er i dialog med de mange aktørene. Imidlertid ligger det an til at det opprettes hurtigladingsregioner, med en viss omkrets, heller enn korridorer. Det er likevel ikke mange som per i dag vil kjøre elbil fra Oslo til Trondheim, påpeker Solvi.

60 millioner

Utover de 50 ekstramillionene i forbindelse med tiltakspakken, har Transnova til sammen 150 millioner kroner å dele ut over tre år til prosjekter som skal redusere klimagassutslippene fra transport.

I løpet av 2009 kom det inn 61 ulike søknader for et samlet beløp på 400 millioner kroner. Før jul var Transnova ferdig med prioriteringen og valgte ut 31 prosjekter som får til sammen 60 millioner kroner.

Neste søknadsrunde er til våren.

Spent på spenningen

KLIMAVENNLIG: I sommer opprettet samferdselsdepartementet prosjektet Transnova. ¿ Formålet er å jobbe for en mer klimavennlig transportsektor, sier prosjektleder Eva Solvi.
Eva Solvi er prosjektkoordinator i Transnova. Foto. Truls Tunmo Truls Tunmo