Her kommer de nye ladestasjonene for elbiler på Aker Brygge. Antall ladestasjoner er økt til 50 påTrekanttomta etter at Norstart laget denne illustrasjonen. (Bilde: Norstart)

Aker Brygge blir elbilmekka

Det er iallfall ganske sannsynlig at Aker Brygge kan supplere merittlista med en uoffisiell verdensrekord, når Oslo kommune åpner 50 nye ladestasjoner der mandag.

– Vi er ganske sikker på at dette må være verdens største offentlige ladeplass. I hvert fall holder vi fast på den terminologien inntil noen motbeviser oss, sier Hans Håvard Kvisle som er styreleder i Norstart – Norsk Elbilforening til Teknisk Ukeblad.

700 punkter i Oslo

De 50 parkerings- og ladeplassene befinner seg på Trekanttomta på nordøstsiden av Aker Brygge, altså ved inngangen. Som om ikke det var nok, settes det også opp 27 nye ladestasjoner på andre sida, på Filipstadkaia.

Trafikketaten i Oslo regner med å bli ferdige med 270 reserverte parkerings- og ladeplasser for elbiler i løpet av dette året, og at målet om 400 ladepunkter nås i løpet av 2011. Hvor denne infrastrukturen skal bygges, er ennå ikke avgjort. Det vil blant annet avhenge av en beleggsmåling som etaten skal gjennomføre i høst.

Ifølge Norstart vil Oslo inkludert privat utbygde ladestasjoner i 2011 ha til sammen 700 ladepunkter for elbiler.

På landsbasis er tallet per i dag drøyt 2 500. Hvor mange som vil finnes totalt i Norge om halvannet år, avhenger blant annet av hvor mye Transnova får å rutte med framover, samt hvordan de prioriterer.

Les sakene: Kjører på med hurtiglading

2000 nye ladestasjoner på vei

Se oversikt over fordelingen ellers i landet i bunnen av artikkelen.

Ny ladedatabase

Selv om det i hvert fall i hovedstaden kan synes som om det, satt på spissen, blir en ladestasjon på hvert gatehjørne, er det unektelig kjekt å vite hvor de befinner seg.

Derfor er det passende med at de nye ladestasjonene får følge av en annen nylansering 7. juni, nemlig den nye nasjonale databasen over ladeinfrastruktur i Norge som har fått navnet NOBIL.

Dette er en åpen database med frie data som hvem som helst kan integrere og tilgjengeliggjøre i ulike kartvisninger, enten det er på bilnavigatorer, smarttelefoner eller internett.

Intelligent lading

Arbeidet er utført av Norstart og Ladestasjoner.no på vegne av statlige Transnova. Ladestasjoner.no er en tjeneste som har eksistert noen måneder, og denne integreres nå i den nye databasen.

I første omgang tar NOBIL et brukerperspektiv der de som kjører elbil kan finne alt av nødvendig informasjon om hver enkelt ladestasjon. For eksempel om eventuell parkeringsavgift og tidsbegrensning, ladeeffekt og tilgjengelighet, samt kartfunksjoner og GPS-koordinater.

– Men det vil også være mye nyttig informasjon for planleggere og utbyggere. Dessuten er databasen forberedt for framtidig sanntidsbruk, når ladestasjonene blir smarte nok. Da kan vi for eksempel sjekke om en ladestasjon er ledig eller ikke og reservere plass, sier Hans Håvard Kvisle som er prosjektleder fra Norstart.

Elbilkortesje

NOBIL og den nye ladeparken blir offisielt innviet av byrådsleder Stian Berger Røsland, samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa og byråd for miljø og samferdsel, Jøran Kallmyr.

Og landets desidert mest kortesjekåte forening fornekter seg ikke denne gangen heller: Norstart planlegger å komme paraderende fra Borggården med minst 50 elbiler slik at hele ladeparken kan tas i bruk samtidig på åpningsdagen.

Norsk elbilforening planlegger en kortesje med minst 50 elbiler i forbindelse med lanseringen av NOBIL og ny ladepark på Aker Brygge mandag. Foto: Norstart

Ladbar Prius

Det blir en dag i de ladbare bilers tegn i Oslo denne mandagen.

Tidligere på dagen arrangerer nemlig Toyota Norge, Oslo kommune og Energi Norge et seminar om ladbare hybridbiler i forbindelse med lanseringen av den første ladbare versjonen av hybridbilen Toyota Prius.

I god tid før Toyota ruller ut ladbare priuser på veiene, skal norske energiselskaper ha på plass forretningsmodeller for elbillading.
Tre ladbare Toyota Prius av denne typen skal settes inn i et treårig testprosjekt i Norge som starter nå. Foto: Per Erlien Dalløkken Per Erlien Dalløkken

190 av disse prototypene skal testes i Europa, hvorav tre kommer til Norge i dette samarbeidet der også Transnova og Transportøkonomisk institutt (TØI) er involvert med henholdsvis pengesekk og forskningsinnsats.

Denne prototypen har en litiumionebatteripakke på 5,2 kWh. Når batteriet er fulladet vil bilen automatisk kjøre utelukkende på el i hastigheter opp til 100 km/t. Da vil bensinmotoren overta. Det samme vil skje når batteriet er cirka 85 prosent tappet.

Toyota: To mil er nok el-rekkevidde

Tre ladbare Toyota Prius av denne typen skal settes inn i et treårig testprosjekt i Norge som starter nå. Foto: Per Erlien Dalløkken