Toyota viste fram sin prototyp på en ladbar Prius på årets Frankfurt-messe. I løpet av 2010 settes den i trafikk i et testprogram som for Nordens del ledes fra Norge. (Bilde: Per Erlien Dalløkken)
De tre ladbare Priusene kommer til Norge først i mai/juni, men prototypen ble vist fram på bilmessen i Frankfurt i fjor. (Bilde: Per Erlien Dalløkken)

Toyota: To mil er nok el-rekkevidde

En ladbar versjon av dagens Prius-modell, også kalt plug-in-hybrid, kan komme i vanlig salg tidligst i 2012. Trolig skjer det først i 2013.

Da vil den kun ha kapasitet til cirka 20 kilometers rekkevidde med utelukkende eldrift. Ifølge Toyota er dette et kost/nytte-kompromiss:

– Det er ingen problem å lage en Prius med langt større rekkevidde, men det ville betydd at bilen måtte ha batterier som tar mer plass, trenger lengre tid på å lade, veier mer og ikke minst koster mer, påpeker Michel Gardel som er miljødirektør i Toyota Motor Europe.

Tre testbiler til Norge

Det er nettopp blant annet spørsmål knyttet til rekkevidde som skal vurderes når Toyota nå starter demonstrasjon av 600 ladbare Priuser rundt om i verden.

Dette har Teknisk Ukeblad omtalt flere ganger de siste to årene:

Ruller ut ladbar Prius

Ladbar Prius klar for Norge

Toyota tester plug-in i Norge

Plugger i norsk strøm

190 skal testes i Europa, hvorav tre kommer til Norge i et samarbeid mellom Toyota Norge, Energi Norge og Oslo kommune (trafikketaten). I tillegg har Transnova bevilget tre millioner kroner til det treårige prosjektet, og Transportøkonomisk institutt (TØI) er involvert på forskningssiden.

Bilene kommer til Norge i mai/juni.

Holder til elektrisk pendling

– Det vil bli full elektrifisering av bilparken, men ikke på noen år ennå. En ladbar Prius representerer den mest troverdige veien mot nullutslippsbilen, sier direktør Lars-Erik Årøy i Toyota Norge.

Prius i ladbar versjon vil tidligst kunne kjøpes i 2012. Den vil se identisk ut som dagens tredjegenerasjons Prius, med unntak av en ladekontakt. Foto: Per Erlien Dalløkken

Han forteller at testprogrammet skal måle virkelige utslipp og forbruk på biler i vanlig bruk og i yrkesbruk. Og ikke minst avdekke barrierer som eventuelt kan stå i veien for at folk vil ta i bruk denne typen hybrid.

– En gjennomsnittlig pendlerdistanse i Norge er på under to mil. Når batteriene i tillegg kan fullades på 1,5-2 timer, har vi her å gjøre med en bil som er mer enn framtidsmusikk, sier den norske toyotasjefen.

Tidligere plug-in-tester i Toyotas regi har vist at 80 prosent av turene var på under 25 km og 55 prosent av bilturene var på under 10 km.

14 tusen kroner mindre i avgift

Ifølge Toyota har den ladbare hybriden et CO2-utslipp på 59 gram per kilometer. Ladbare hybrider måles ved et gjennomsnitt av to kjøreturer der den ene er med fulladet batteri og den andre med flatt batteri.

Dagens Prius har et CO2-utslipp på 89 g/km. Når Toyota nå har batteri nok til å presse den ned 30 gram er det neppe helt tilfeldig: For eksempel er 60 g/km grensa i Frankrike for å oppnå maksimalt skattefradrag – fem tusen euro.

I Norge vil éngangsavgiften med dagens system bli cirka 14.000 kroner mindre – cirka 20.000 i stedet for 34.000 kroner for dagens Prius, ifølge Årøy.

Moms har han imidlertid ingen forhåpning om å slippe.

Les også: Fisker etter avgiftslette

5,2 kWh

Toyota startet allerede i 2007 et testprogram for ladbare hybrider i samarbeid med EDF i Frankrike. Da var plattformen andregenerasjons Prius (den forrige modellen) og batteriene var nikkelmetallhydrid på 2,6 kilowattimer.

Nå er det altså den nye Priusen med litiumionebatterier. De produseres av fellesselskapet Toyota og Panasonic (daværende Matsushita Electric Industrial) etablerte i 2007.

Batteripakken er på 5,2 kWh som betyr at den kan lades på et par timer med standard husholdningsstrøm.

Bare el i 20 km/<100 km/t

Michel Gardel forklarer hvordan mykvaren i den ladbare hybriden er satt opp:

– Når batteriet er fulladet vil bilen automatisk kjøre utelukkende på el i hastigheter opp til 100 km/t. Da vil bensinmotoren overta. Det samme vil skje når batteriet er cirka 85 prosent tappet. Da vil bilen gå over til å fungere identisk med dagens Prius, blant annet med regenerativ bremsing, sier han.

Toyota og General Motors har hver sin tilnærming til plug-in-teknologi. Mens GM satser på helelektrisk drivlinje med større batteripakke og aggregat, vil Toyota altså fortsette med sin parallell/serie-hybridteknologi.

Les saken: Full krasj mellom Toyota og GM

– GM har et fornuftig og bra system de også, innrømmer Toyota-sjefen.

TESTER I NORGE: Toyota-sjefene Michel Gardel (t.v) og Lars-Erik Årøy.
Miljødirektør Michel Gardel i Toyota Motor Europe (t.v) og direktør Lars-Erik Årøy i Toyota Norge. Foto: Per Erlien Dalløkken Per Erlien Dalløkken