DANSK DYNAMISK: Henrik Fisker bak rattet på sin konseptbil han viste fram på årets Frankfurtmesse: Fisker Sunset - en takløs versjon av Fisker Karma som er nesten produksjonsklar. (Bilde: Per Erlien Dalløkken)
DANSK PÅ ROSER: Fisker Automotive er ikke spesielt rammet av finanskrisa, hevder Henrik Fisker. - Det skyldes at vi er i en utviklingsfase og har ingen modeller som står i butikkene usolgt. Vi følger skjema og er godt finansiert, sier Fisker. (Bilde: Per Erlien Dalløkken)
KRAFTIG HYBRID: Fisker Karma har klare likheter med Aston Martin. Ikke så snodig ettersom Henrik Fisker designet DB9 og V8 Vantage. (Bilde: Per Erlien Dalløkken)

Fisker etter avgiftslette

Fisker Karma

Ladbar seriehybrid (plug-in-hybrid) som skal settes i produksjon i mai 2010, side-om-side med Think City hos Valmet Automotive i Finland, og med aluminiumramme fra Hydro på Raufoss

Har to elektromotorer (én på hvert bakhjul) med en samlet effekt på 300 kW (402 hk). Energien lagres i en litiumionebatteripakke fra EnerDel på 22 kWh som igjen får strøm fra en toliters GM turbo bensinmotor på 197 kW. Samlet dreiemoment er 1 300 Nm. Rekkevidden er 80 km med kun el, i såkalt «stealthmode». Ytterligere 40 mil med bensinaggregatet i sving. Akselerasjonen oppgis til seks sekunder på 0-100 km/t, mens toppfarten er 200 km/t.

Oppgitt drivstofforbruk er på 0,35 liter per mil med et CO2-utslipp på 83 gram per kilometer (SAE-måling – Society of Automobile Engineers)

Er den første modellen fra Fisker Automotive, som er et joint venture mellom Fisker Coachbuild og Quantum Technologies, stiftet i 2007. Produksjonen skal etter planen etter hvert skaleres opp til 1 200 biler i måneden

Henrik Fisker er inntil nå mest kjent for å ha designet blant annet BMW Z8 og Aston Martin-modellene DB9 og V8 Vantage

Elbilinsentiver

Engangsavgiften på bil består i dag av et effektelement, et vektelement og et CO 2-element

Elbiler er i dag fritatt for både engangsavgift, moms, årsavgift og bomavgift

I fjor hentet staten inn 55 milliarder kroner i samlede bilavgifter, ifølge NAF

Bellona mener at særlig effektavgiften har liten miljørelevans og ønsker derfor å erstatte den med en styrket CO 2-avgift.

Fra 2009 er det 0-sats for utslipp til og med 120 g CO2/km. I tillegg gjøres det fradrag i avgiften på 500 kroner per gram CO2 som ligger under 120 g/km

FRANKFURT: Det mener den kjente danske bildesigneren og hybridmakeren Henrik Fisker.

Kan gå foran

Han peker på at Norge sammen med Danmark har verdens kanskje beste virkemidler for rene elbiler. Imidlertid befinner de ladbare hybridene seg fortsatt i et avgiftsmessig limbo.

– Det kan Norge gjøre noe med ved å gå foran og lage offensive insentivordninger også for plug-in-hybrider, sier Fisker til Teknisk Ukeblad.

Fisker er ikke helt uhildet i saken. Han er grunnlegger og sjef for Fisker Automotive som om sju måneder starter produksjon av den ladbare hybriden Fisker Karma.





KRAFTIG HYBRID: Fisker Karma har klare likheter med Aston Martin. Ikke så snodig ettersom Henrik Fisker designet DB9 og V8 Vantage.
KRAFTIG HYBRID: Fisker Karma har klare likheter med Aston Martin. Ikke så snodig, ettersom Henrik Fisker designet DB9 og V8 Vantage. Per Erlien Dalløkken

80 km på bare el

Selv om den har potensial til å praktisere som ren elbil i det daglige, vil den med dagens regelverk avgiftslegges på linje med ikke-ladbare hybrider som for eksempel Toyota Prius.

Rene elbiler er fritatt fra både engangsavgiften og moms.

– Da reglene ble laget, så man ikke for seg denne type bil som kan kjøre åtte mil på bare elektrisitet og ha ytterligere rekkevidde med bensinaggregatet. Nå har myndighetene muligheten til å vise at de tenker på miljø og ikke bare statskassa, uttaler Fisker.

Fisker oppgir prisen på Karma til cirka 90 000 dollar, eller 550 000 norske kroner.

Ferdig registrert opererer imidlertid den norske forhandleren Ferdinand Motor med en salgspris på hele 1,3 millioner kroner basert på dagens avgifter.

Varsler endringer

Det vil komme endringer i avgiftssystemet for elektriske biler i neste års statsbudsjett, lover regjeringen.

Men om disse vil favorisere de ladbare hybridene vil ikke statssekretær Geir Axelsen i Finansdepartementet svare på før budsjettet legges fram 13. oktober.

– Norsk bilavgiftspolitikk er miljøvennlig og i forkant av den internasjonale utviklingen og regjeringen vil fortsette miljøvridningen. Allerede i statsbudsjettet for 2010 vil vi ta nye viktige skritt, sier Axelsen.

Les også: Norske bilavgifter gir mest CO2-kutt

Ingen plug-in-forslag

En ressursgruppe nedsatt av Samferdselsdepartementet kom i mai med sin handlingsplan for elektrifisering av veitransport. Gruppa, som ledes av EBL, har ikke foreslått noen endringer i avgiftene for ladbare hybrider.

Imidlertid foreslår gruppa at de ladbare hybridene skal få samme ordninger som elbiler unntatt tilgang til kollektivfeltet.

Det foreslås også støtte på 30 000 kroner til innkjøp av alle ladbare biler, alternativt en støtte på 1,80 kroner per wattime for batterier med en tetthet over 70 Wt/kg. For Fisker Karmas vedkommende ville det betydd 40 000 kroner i støtte.

Gruppa har også foreslått at alle ladbare biler skal ha samme moms på leasing som varebiler, samt at også ladbare hybrider skal få 50 prosent redusert firmabilskatt.

Premierer store batterier

Miljøstiftelsen Zero har lansert et eget forslag som premierer ladbare hybrider med store batterier.

Zero tar tak i vektkomponenten i engangsavgiften, som i utgangspunktet utgjør omtrent halve avgiften, og vil redusere denne med ti prosent for hver mil hybriden kan kjøre på utelukkende el.

Det vil si at Fisker Karmas rekkevidde kvalifiserer den til 80 prosent redusert vektgrunnlag.

– Jeg vil være overrasket dersom regjeringen ikke nå bruker muligheten til å gjøre det attraktivt for importørene å få inn ladbare hybrider til Norge, sier Zeros miljøbiltalskvinne Gøril L. Andreassen.