- Uttrykket "morsom å kjøre" handler ikke bare om høyt dreiemoment, men også at du kan sitte bak rattet med god samvittighet, sier sjefingeniør Frank Weber i General Motors. (Bilde: Per Erlien Dalløkken)

Full krasj mellom Toyota og GM

General Motors og Toyota, verdens to største bilprodusenter, har forskjellige tilnærminger til hvordan bilparken skal utvikles i en mindre miljøfiendtlig retning.

Det kom tydelig fram under et av de best besøkte foredragene under EVS 24 i Stavanger torsdag.

– Løser ingenting

Toyota vil videreutvikle parallellhybridteknologien de benytter i dag, også i plug-in-versjon. Det imponerer ikke konkurrenten i GM:

– Slike hybrider vil bedre drivstofføkonomien, men de går ikke i kjernen på problemet, sa Frank Weber som er sjefingeniør i GM-konsernet og dessuten ansvarlig for utviklingen av Chevrolet Volt/Opel Ampera.

Weber mener han selv har en bedre problemløser med disse søsterbilene. Nemlig en elbil med forbrenningsmotoraggregat som kan generere ekstra strøm ved behov. Elbil med ekstra rekkevidde (extended range electric vehicle – E-REV) foretrekker GM at den kalles.

Les også: – Dette er ingen hybrid

For folk flest

– Dette er måten vi ønske å gjøre elbil relevant for en større forbrukergruppe. En bil som er kapabel til å være nummer én-bilen.

Opel Ampera
Det er fortsatt to og et halvt år til Opel Ampera kommer i salg. Dessverre, vil mange mene. Foto: Per Erlien Dalløkken Per Erlien Dalløkken

– I stedet for å tenke at en elbil må være helt annerledes en resten av modellsortimentet, har vi forsøkt å gjøre den så lik og kompatibel som mulig. Vi har beholdt hjulavstanden og den fundamentale strukturen fra våre andre kompaktbiler. Men det har vært nødvendig med en omstilling også internt. Den hundre år gamle tradisjonen med forbrenningsmotorer sitter ganske dypt i våre tusenvis av ingeniører. Også de må elektrifiseres, forteller Weber.

Foretrekker små batterier

Graham Smith, som er nestleder i Toyota Motor Europa, kan imidlertid skilte med erfaring og salgstall. Når tredje generasjon Prius i disse dager slippes i Europa, har modellen for lengst passert én million solgte biler.

Fjerde generasjon Prius blir en ladbar hybrid, også kalt plug-in-hybrid.

– Vi kommer til å fortsette å foretrekke små batterier. Det handler om å redusere vekt, ladetid og kostnader. I tillegg vil mindre aggressiv lading sammenlignet med rene elbiler øke levetiden, antall ladesykluser, på batteriene, fortalte Smith.

Han påpekte at Toyotas visjon for å nå null utslipp handler om en kombinasjon av andregenerasjons biodrivstoff og fornybar kraft.

Snart prøve-Priuser

Toyota har i dag en del Priuser som er bygd om til å bli ladbare på testing i London og Paris. Disse har imidlertid en batteripakke på bare 2,6 kWh som holder til knapt ti kilometer kjøring med kun el. På den serieproduserte plug-in-hybriden blir batteriet større, men ikke nødvendigvis så mye større. Og det vil fortsatt være en parallell (serie) hybrid der både elektromotoren og bensinmotoren er koblet på drivlinja.

– Vi vurderer fortsatt kost-nytte-balansen i batterispørsmålet. Testresultater fra Paris viser at 55 prosent av turene var på under 10 km og 80 prosent på under 25 km, påpekte Smith.

Han fortalte at et tresifret antall slike prøve-Priuser skal komme til Europa for leasing mot slutten av året, og håper at noen av dem kan testes i Norge.

Les også: Toyota tester plug-in i Norge

Ikke noe offer

– Vi har også vurdert batteriet med utgangspunktet: Hvor lite kan det være for at bilen for det meste kjører på el? Vi kom fram til at 60 km rekkevidde er passe så lenge aggregatet sørger for å fjerne «rekkeviddefrykten». Forbrukere elsker ny teknologi, men de er sjelden villige til å ofre noe, sa Frank Weber.

Chevrolet Volt skal komme for salg i november 2010, mens Opel Ampera etter planen skal komme etter et knapt år senere.