Her er prototypen av Volvos elbil, den såkalte C30 DRIVe. Om et par år håper Volvo å ha en versjon med rekkeviddeforlenger på veien. (Bilde: Volvo)

Volvo C30 med brenselceller

Det er Powercell Sweden og Volvo som går sammen om å utvikle prototypen av en elbil med brenselcelle-rekkeviddeforlenger.

Prosjektet har nå fått statlig utviklingsstøtte, opplyser Powercell i en pressemelding .

Reformer hydrogen fra bensin

På mange måter er bilen ganske lik andre brenselcellebiler (FCV) med tanke på at de alle har elektrisk framdrift. Men der FCV-er stort sett har ganske små batteripakker og desto større hydrogentanker, har Volvoen motsatt innfallsvinkel.

Første fullblods hydrogenbil er her

Den har en litiumionebatteripakke som holder til 60-70 kilometers kjøring. På langturer kommer rekkeviddeforlengeren til hjelp.

I motsetning til FCV-ene, blir ikke C30 DRIVe Electric Range Extender utstyrt med hydrogentanker. I stedet kan bilen tanke helt ordinær bensin som dampreformeres til hydrogen, og som igjen genereres til strøm av en 30 kW brenselcellestabel.

I forhold til prototypen av elversjonen av C30, som har en rekkevidde på 160 kilometer, så er batteripakken halvert. Her har i stedet reformer og brenselceller fått plass.

Slipper infrastruktur

I utgangspunktet høres det unektelig noe ineffektivt ut å gå veien om reformering av hydrogen fra bensin, i stedet for å bare benytte en forbrenningsmotor som aggregat, slik for eksempel GMs Volt/Ampera og diverse andre prototyper som Audi A1 e-tron gjør.

Powercell og Volvo påpeker imidlertid at løsningen de har valgt vil gi drastisk utslippsreduksjon av både NOx, SOx, CO og partikler. Og dessuten at drivstofforbruket er mindre, uten at de viser i pressemeldingen til hva de sammenligner med. CO2-utslipp kan de derimot ikke påberope seg å kutte ned på når bilen går i rekkeviddeforlengelsesmodus.

Selskapene peker på fordelen med å kunne prøve ut brenselceller for transport uten at hydrogeninfrastrukturen er bygget ut. Sverige har per i dag kun én hydrogenfyllestasjon. Den ligger i Malmö.

I første omgang har Energimyndigheten (tilsvarende norske NVE) gitt økonomisk støtte til forstudiet. Volvo og Powercell har som mål å bygge to prototyper klare for testing i 2012.

Dette er batteripakken i elversjonen av Volvo C30. Versjonen med rekkeviddeforlenger får erstattet halve batteriet med reformer/brenselceller. Illustrasjon: Volvo

Les også: – Brenselceller er konkurransedyktige om 15 år