En ombygd Audi A2 med Kolibri-batterier ankom tirsdag morgen Berlin etter å ha kjørt 600 kilometer fra Munchen uten lading. (Bilde: Lekker Energie)

600 kilometer på en lading

  • Motor

Tesla har lovet drøyt 480 kilometer rekkevidde på sin Model S, som skal komme på markedet i 2012. Men det ser ikke ut til å være nødvendig å vente så lenge for en bil med elmotor og “normal” rekkevidde.

Tyske Mirko Hannemann (27) kjørte tirsdag fra Munchen til Berlin i en Audi A2 bygget om til elektrisk drift – uten å lade på turen.

600 kilometer

Distansen er på omtrent 600 kilometer, og ifølge det tyske nyhetsnettstedet UPI hadde Hannemann fortsatt batterikraft nok til en tur rundt i byen da han kom frem.

Hannemann kjørte i snitt i snaut 90 kilometer i timen og hadde kupévarmen på stort sett hele veien.

Audien var betalt av det tyske kraftselskapet Lekker Energie og det tyske finansdepartementet.

Bedre

En ny batteriteknologi skal ligge bak rekordrekkevidden.

Teknologien er utviklet av Hannemanns selskap DBM Energy, og de hevder den både skal ha større energitetthet, høyere effektivitet (97 prosent) og lavere pris enn vanlige litiumionebatterier.

Med et høyspentuttak kan batteriene lades fullt på seks minutter. Det er fortsatt litium som er hovedbestanddelen, men DBM hevder sikkerhetsrisikoene forbundet med litiumceller er eliminert med deres batterier.

Et logistikkfirma har for øvrig satt batteripakkene fra DBM Energy i gaffeltruckene sine, og disse gjennomfører nå 28-timers shift uten lading.

Klare

Ifølge Hannemann skal batteriene være klar til masseproduksjon umiddelbart.

– Vi er klare for samtaler med bilindustrien, sier han.

Tyskland satser for øvrig hardt på elbiler.

Drøyt fire milliarder kroner er satt av til utvikling og forskning på bærekraftig transport, blant annet utvikling av ladeinfrastruktur og bedring av batteriteknologien.

Les også: Så langt holder Nissans elbil