INDUSTRI

Ny, toppmoderne sjøtrafikksentral skal hindre skipsulykker i Oslofjorden

Snart klar for åpning.

Horten VTS er den andre trafikksentralen som får helt nytt utstyr.
Horten VTS er den andre trafikksentralen som får helt nytt utstyr. Bilde: Kongsberg Norcontrol IT
Tore StensvoldTore StensvoldJournalist
21. apr. 2015 - 06:00
Vis mer

Et topp moderne overvåkings- og varslingssystem for skipstrafikken inn Oslofjorden er snart klar for åpning.

Kystverket er i gang med å fornye radarer og systemer som overvåker skipstrafikk på de fem stedene det er etablert VTS (vessel traffic service). I fjor høst ble Kvitsøy VTS i Rogaland oppgradert. Nå er Horten VTS i sluttfasen.

Skreddersyr alarmer

Sjøtrafikksentralsjef Nils Petter Andersen i Horten er fornøyd med å få oppgradert utstyret. Kontrakten på oppgraderingen gikk til Kongsberg Norcontol IT.

– Vi er ikke helt i mål ennå. Kongsberg Norcontrol jobber iherdig med å legge inn spesifikke alarmer, tilpasset det vi ønsker oss her i Horten, sier Andersen til teknisk Ukeblad.

Offisiell åpning av sentralen er 30. april. Kystverkets kystdirektør Kirsti L. Slotsvik, sjøsikkerhetsdirektør Arve Dimmen og representanter fra Samferdselsdepartementet vil være til stede.

Kystverkets sjøtrafikksentraler (VTS) er viktige for å unngå farlige situasjoner, grunnstøtinger og kollisjoner som kan føre til akutt forurensning.

Les også: Målet: Norge skal være verdensledende på miljøvennlige skip

Bøyelastere

Plasseringen av de fem sentralene er styrt etter sikkerhetsvurderinger knyttet til petroleumsaktiviteter og farlig last.

Trafikksentralen i Horten ble plassert der på grunn av tett trafikk med oljetankere til og fra Essos anlegg på Slagentangen.

Hver måned ankommer rundt 15 bøyelastere med olje. Hvert skip kan ha noe over 100.000 kubikkmeter olje. En grunnstøting og forlis kan ha katastrofale konsekvenser.

Full City-ulykken blir en dråpe i havet. Da var det bare skipets drivstofftanker som punkterte og forårsaket et utslipp på rundt  700-800 kubikkmeter.

Les også: Kystverket skal fange drivende skip med lasso

Det er 13 trafikkledere som jobber skift på Horten VTS. Over 100.00 passeringer av både farlig last og mange passasjerskip overvåkes. Systemet programmeres til å gi alarm ut fra ulike kriterier, spesialtilpasset de behov Horten VTS definerer.
Det er 13 trafikkledere som jobber skift på Horten VTS. Over 100.00 passeringer av både farlig last og mange passasjerskip overvåkes. Systemet programmeres til å gi alarm ut fra ulike kriterier, spesialtilpasset de behov Horten VTS definerer.

1300 inngrep

I tillegg til trafikken til Slagentangen er det mye passasjer og godstrafikk både til Oslo, Drammen, Halden og Glomma gjennom trange passasjer.

I fjor var det rundt 100.000 skipsbevegelser som ble overvåket fra Horten VTS. I rundt 1300 tilfeller grep en av de 13 trafikklederne inn i fjor. 

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Trer frem med omstilling som innstilling
Trer frem med omstilling som innstilling

– Antall ganger vi griper inn varierer mellom 1000 og 1600 i året. Vi kan ikke si med sikkerhet hvor mange alvorlige situasjoner med uunngåelig grunnstøting eller kollisjon vi klarte å avverge i fjor, men det var helt klart noen, sier Andersen.

Med det nye systemet vil sikkerhet bli enda mye bedre, mener han.

Les også: Nytt bølgevarsel er så godt at det brukes til å planlegge seilingsruter

Oversikt: Trafikkleder Torgeir Lund har kontroll på alle skip i den nordlige del av Kvitsøy trafikksentrals dekningsområde. Han er strålende fornøyd med det nye utstyret.
Oversikt: Trafikkleder Torgeir Lund har kontroll på alle skip i den nordlige del av Kvitsøy trafikksentrals dekningsområde. Han er strålende fornøyd med det nye utstyret.

Analyserer og filtrerer

VTS-systemet kobler informasjon fra flere kilder, både radarer, AIS (automatic identification system – med informasjon om skipet, destinasjon, kurs og tekniske detaljer), videokameraer, værmeldinger og VHF.

Kystverket investerer 50 millioner kroner på nye radarer og 30 millioner kroner på nytt VTS-utstyr.

Sjøtrafikksentralen i Horten er den andre i rekken av fem sentraler som skal moderniseres innen 2018. Overvåkingssystemet C-Scope er utviklet og levert av Kongsberg Norcontrol IT.

Bedre radarerSolid: Den nye elektroniske radaren på Kvitsøy ble løftet på plass med helikopter.
Bedre radarerSolid: Den nye elektroniske radaren på Kvitsøy ble løftet på plass med helikopter.

Bedre radarer

Radarene er av type «solid state» – faste, digitale radarer som ikke roterer. Danske Terma leverer radarene. De sender og fanger opp mellom 1000 og 20 000 ekko i sekundet og har en rekkevidde opptil 25 nautiske mil.

Kystverket skal nå slippe å bekymres seg over de gamle radarene med magnetron som slites sakte, men sikkert, og gir dårligere og dårligere bilde.

I tillegg har de nye radarene antenner med sirkulær polarisasjon som påvirkes betydelig mindre av regn, slik de gamle gjorde.

Horten VTS ble etablert i 1999 og har i tillegg til de 13 trafikklederne og sjøtrafikksentralsjef Nils Petter Andersen en teknisk sjef.

Verktøy for null-visjon

Kystdirektør Kirsti L. Slotsvik understreker at Kystverket har en nullvisjon for sjøulykker og at sjøtrafikksentraltjenesten er en spydspiss i det forebyggende arbeidet.

– Det at vi nå har fått en topp moderne sjøtrafikksentral i Oslofjorden bidrar til å styrke sjøsikkerheten i et av våre travleste farvann. Samtidig vil vi kunne yte enda bedre informasjons- og navigasjonstjenester overfor skipsfarten, sier Slotsvik i en pressemelding. 

Les også: Her manøvrerer de megaskroget på millimeteren

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.