Store bølger behøver ikke å være noe problem for store skip, men drivstofforbruket øker og last kan skades. (Bilde: Wiki Commons)

BØLGEVARSEL

Nytt bølgevarsel er så godt at det brukes til å planlegge seilingsruter

Oppgradert tjeneste.

Barentswatch:

Portal med informasjon og tjenester for de nordlige områder. Etablert 2012. Bygges ut trinnvis. Ved å samordne informasjon og utvikle nye tjenester basert på kombinasjoner av data, skal BarentsWatch formidle et bedre faktagrunnlag og mer helhetlig bilde av aktivitet og tilstand i våre hav- og kystområder.

Portalen inneholder blant annet informasjon om temaer som klima og miljø, marine ressurser, olje og gass, sjøtransport og havrett. I tillegg finnes det her karttjenester, havneoversikt og nyheter fra rundt 25 samarbeidspartnere.

Kilde: Barentswatch

Av hensyn til sikkerhet, komfort for passasjerer og å minimere drivstofforbruk, vil en kaptein planlegge ruten i forhold til vær og andre varsler.

Skal det være noe poeng, må imidlertid varslene være til å stole på.

Et nytt og oppgradert bølgevarsel gir sikrere og mer nøyaktig prediksjon.

Tar med havbunnstopografi

Grunnlaget er havbølgedata fra Meteorologisk institutt og National Weather Service.

Disse forbedres ved å bruke bunntopografien i det aktuelle området og vindinformasjon. Havbunnsforholdene er med på å gjøre Stad til et svært vanskelig område å navigere i dårlig vær.

Bølgene blir svært spesielle og farlige. Derfor jobbes det for å etablere en skipstunnel for skip inntil Hurtigrute-størrelse.

Les også: Rederiene kaster seg over de ultrastore containerskipene

Kapteiner: Nyttig

Varselet oppdateres fire ganger i døgnet.

I en informasjonsvideo om bølgevarsleren, sier både en kaptein på Hurtigruten, en styrmann og en fiskeskipper at den nye tjenesten er nyttig.

– Bølgevarsel og værmelding er det vi sjekker på forhånd, både av komfort- og sikkerhetsmessige grunner, sier Knut Storø, kaptein på Hurtigruten.

Les også: Her seiler 100.000 skip

Bølgevarsleren med valgt resierute forbi Stad merket i brunt. Røde piler viser at signifikant bølgehøyde er over 3 meter. Grafen viser signifikant bølgehøyde som brun og maksimal bølgehøyde i grått. Det er med andre ord et voldsomt uvær på det valgte tidspunkt med opp i 12 meter høye bølger.
Bølgevarsleren med valgt reiserute forbi Stad merket i brunt. Røde piler viser at signifikant bølgehøyde er over 3 meter. Grafen viser signifikant bølgehøyde som brun og maksimal bølgehøyde i grått. Det er med andre ord et voldsomt uvær på det valgte tidspunkt med opp i 12 meter høye bølger. Skjermdump

Rutevalg

Overstyrmann Espen Pedersen fra Boreal Transport, som blant annet kjører hurtiggående katamaraner mellom Tromsø og Harstad, er fornøyd.

– Vi vil aller helst ha et så nøyaktig bilde av bølgene til enhver tid, med et godt bølgevarsel kan vi velge den optimale ruta allerede før avgang, sier Pedersen i videoen.

Bølgevarseltjenesten omfatter nå store områder rundt Rolvsøy, Vestfjorden, Folda og Trondheimsleia.

I den nye versjonen er også visning og navigasjon på portalen oppgradert, opplyser Kystverket.

Les også: Ni av de ti mest miljøvennlige skipene i verden er norske

Nytte og fritid

Bølgevarsel er spesielt rettet inn mot passasjertrafikken til sjøs, men er også et godt verktøy for både fritidsbåter og fiskeflåten, ifølge Barentswatch.

Bakgrunnen for tjenesten er ulykken der hurtigbåten ”MS Sleipner” grunnstøtte ved Ryvarden fyr den 26. november 1999.

Båten gikk fra Haugesund og hadde kurs mot Bergen. I etterkant av ulykken anbefalte regjeringen at det skulle plasseres bølgevarslere på utsatte steder langs kysten med stor hurtigbåttrafikk.

Bølgevarseltjenesten er utviklet for Kystverket og Barentswatch av forskningsstiftelsen Polytec.

Les også:

«Viking Neptun» er det største skipet de har bygget noen gang

Bygget om fra diesel til gass på fem uker

Her tester de verdens lengste og mest avanserte teleskopbru