Før Coral Anthelia rakk å bli to år, er den nå ombygget til å gå på dual fuel, både gass (fra lasten) og diesel eller marine oljer. (Foto: Anthony Veder)

CORAL ANTHELIA

Bygget om fra diesel til gass på fem uker

Coral Anthelia kan nå nyttiggjøre seg sin egen last.

Coral Anthelia

  • Skipstype: LNG/LPG/LEG carrier
  • Bygget: 2013
  • Lastekapasitet: 6500 m³
  • Lengde: 115 meter
  • Bredde: 16, 8 meter
  • Oprinnelig motor: MaK M43C diesel
  • Ombygget: MaK 43 Dual Fuel

For knappe to år siden fikk det nederlandske rederiet Anthony Veder overlevert skipet Coral Anthelia.

Skipet er spesialbygget for transport av nedkjølt gass, etylen- og naturgass (LNG).

Diesel til gass

Skipet, med plass til 6.500 kubikkmeter gass, ble levert med en konvensjonell seks-sylindret MaK M43C-dieselmotor.

Høsten 2014 ble skipet leid ut til Skangass, som skal bruke det til LNG-transport og gassbunkring, det vil si drivstoffylling fra sjøsiden til skip med gassmotor.

Bunkringsoppgavene skal fra februar 2017 utføres med en spesialbygget LNG-bunkringsfartøy som nå er kontrahert.

Det skal operere innenfor ECA-området (emission control areas) i Nordsjøen og Østersjøen. En måte å møte utslippskravene for svovel (maks 0,1 prosent), er å bruke gass som drivstoff.

Les også: Norge har ledet an på LNG-skip. Nå kommer verden etter

Coral Energy seiler med flytende, nedkjølt naturgass (LNG) for norske Skangass.
Coral Energy seiler med flytende, nedkjølt naturgass (LNG) for norske Skangass. Anthony Veder

Nesten ny MaK

Rederiet ville ikke bytte ut den halvannet år gamle motoren og fikk MaK-leverandør og fabrikant med på å bygge om motoren til en kombinert gass- og dieselmotor, dual fuel.

Dermed kan skipet "spise av lasten", det vil si nyttiggjøre seg gassen som koker av.

Oppgaven viste seg å være svært utfordrende, skrive rederiet i en pressemelding.

Løsningen ble tett samarbeid mellom Anthony Veder, verftet Damen Shiprepair Rotterdam (Van Brink shipyard), Bolier (MaK-forhandler), Croon Elektrotechniek (elektrokontraktør), Leemberg (rørinstallasjon) og Eekels (skipsautomasjon).

Til tross for kompleksitet og utfordringer, ble ombyggingen gjort unna på litt under fem uker, skriver rederiet i en pressemelding.

Les også: Skrogvinge sparer 30 prosent drivstoff

Gass-spesialister

Nederlandske Anthony Veder har spesialisert seg på spesialskip for frakt av petrokjemiske gasser (propylen, etylen, butan, vinylklorid), flytende petroleumsgasser (LPG), naturgass (LNG), ammoniakk og CO2.

Fra før har Anthony Veder Coral Energy i flåten. Det er spesialutviklet og tilpasset norske Skangass sine behov.

Skangass leier LNG-tankeren på 15.000 m³ til å frakte LNG mellom Risavika ved Stavanger, Øra i Fredrikstad og Nynäshamn i Sverige. Skipet er altså dobbelt så stort som Coral Anthelia.

Coral Energy ble levert med en dual fuel-motor, det vil si som kan gå på gass eller marine oljer, eller en blanding. Coral Energy har isklasse ICE 1A for å kunne gå i nordlige farvann med inntil 0,8 meter tjukk is.

Les flere nyheter om flytende naturgass (LNG).