INDUSTRI

Skrogvinge sparer 30 prosent drivstoff

«Hull Vane».

Tore StensvoldTore StensvoldJournalist
27. feb. 2015 - 06:00

Det nederlandske selskapet Van Oossanen Naval Architects har patentert en vinge, «Hull Vane», som monteres på skroget under hekken på skip.

Vingen sørger for å heve hekken litt opp av vannet og redusere draget fra hekkbølgen.

Sjøtesting

Teorien er bevist i praksis, ifølge Heesen Yachts, som har bygget og levert en luksusyacht med foilsystemet.

Sjøprøver med yachten M/Y Alive i fjor høst viste at farten økte med 0,5 knop utover det beregnede. Yachten, som også har en ny skrogform, oppnådde 16,4 knop i toppfart.

Drivstoffbesparelsen var på hele 30 prosent sammenlignet med et vanlig deplasementsskrog, ifølge verftet.

Det var 0,7 meter bølger og 3–4 knop sørvestlig vind under sjøprøvene. Yachten ble overlevert eieren i november i fjor.

Les også: Fraktforening advarer: Tørrlast kan bli flytende og senke skip

Fire effekter

«Hull Vane» er en fast foil, montert under akterenden på et skip.

Den påvirker blant annet hekkbølgemønsteret, trimming, gir hydrodynamisk løft som er delvis rettet framover og reduserer pitch og heave. Skrogets motstand i vannet blir dermed redusert.

Reduksjonen i drivstofforbruk, eller økning i hastighet, vil variere for ulike skipstyper, skrogformer og størrelser.

Skipsdesigner Van Oossanen Naval Architects mener besparelsen vil ligge på mellom 5 og 20 prosent.

Les også: Ni av de ti mest miljøvennlige skipene i verden er norske

Illustrasjon av Hull Vane - skrogvinge.
Illustrasjon av Hull Vane - skrogvinge.

Mellomstore skip

«Hull Vane» er utviklet av Dr. Ir. Pieter van Oossanen og patentert i de mest toneangivende maritime nasjoner.

Han mener systemet passer for mellomstore skip som ikke går veldig fort, blant annet forsyningsskip, ferjer og containerskip.

Foilen kan ettermonteres på eksisterende skip og har ingen bevegelige deler.

M/Y Alive med skrogvingen i verkstedet hos Heesen Yacht  før sjøsetting.
M/Y Alive med skrogvingen i verkstedet hos Heesen Yacht før sjøsetting.

Norsk forløper

Hurtigbåtverftet Fjellstrand utviklet på begynnelsen av 90-tallet et liknende system, men med aktive foiler.

Det bidrar til å løfte  hurtiggående katamaraner delvis opp av vannet.

Systemet er ifølge Fjellstrand en stor suksess og er videreutviklet. Et slikt foilsystem er blant annet brukt til vindservicefartøyene Windserver.

Les også: Slik skal ny 2-i-1-løsning flytte mer gods fra vei til sjø

Windserver - spesialfartøy for service av vindturbiner. Utviklet og bygges av Fjellstrand. Foilen i midtre skrog sees litt bak baugen, mens de to ytre skrog har foilene akter.
Windserver - spesialfartøy for service av vindturbiner. Utviklet og bygges av Fjellstrand. Foilen i midtre skrog sees litt bak baugen, mens de to ytre skrog har foilene akter.

Innovasjonsfinale

«Hull Vane» fra Van Oossanen Naval Architects er en av ni finalister i en innovasjonskonkurranse i regi av KIVI, kongelig forening for nederlandske ingeniører.    

Vinneren kåres 18. mars, på Ingeniørenes dag (Dag van de Ingenieur).

Med i finalen er også en oppfinnelse TU har skrevet om tidligere, en tiltsluse som slipper igjennom båter med høye master uten å måtte heve bruer.

Oppfinnelsen er som en container med slusevegg i hver ende. Containeren vippes slik at vannstanden med båt senkes så mye at fartøyet med mast kan passere under bruer.

Les også:

Maersk setter ny container-rekord

Ulstein verft feirer 100 skip med X-Bow

Det kapteinen har i hånda kan bli det viktigste sikkerhetsverktøyet for en skipper  

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.