Søsterferjene Bergenfjord og Stavangerfjord fra Fjordline topper miljøskipsindeksen, som i alt har 3194 registrerte skip. (Bilde: Espen Gees)

ENVIRONMENTAL SHIP INDEX

Ni av de ti mest miljøvennlige skipene i verden er norske

Får høyest score i miljøskipsindeks med over 3000 skip.

THE ENVIRONMENTAL SHIP INDEX (ESI)

  • The Environmental Ship Index (ESI) identifiserer skip som reduserer utslipp i større grad enn det som kreves av nåværende utslippsstandarder i International Maritime Organization.
  • ESI vurderer mengden karbondioksid (CO2), nitrogenoksid (NOx) og svoveloksyd (SOx) det enkelte skip slipper ut, og omfatter også et rapporteringsskjema for drivhusgasser.
  • ESI er en god indikasjon på hvor miljøvennlig havgående fartøy er, og skal bistå i å identifisere renere skip.
  • Indeksen er beregnet brukt av havner for å belønne skip som deltar i ESI, men kan også brukes av rederier og skipseiere for å fremme egne skip.   
  • ESI er et prosjekt innen World Ports Climate Initiative (WPCI), hvor nøkkelhavner i hele verden har forpiktet seg til å redusere utslipp av klimagasser.
  • Det er skipseierne selv som registrerer skipene i indeksen, og det er frivillig å registrere seg. Informasjonen som blir gitt av skipseier blir ettergått, og administrasjonen i ESI kan i tillegg gjennomføre tilsyn.

Environmental Ship Index (ESI) identifiserer skip med lave utslipp og gir dem score etter hvor miljøvennlige de er. Av 3194 skip er det kun 50 som har en score som er høyere enn 50 poeng.

Av de ti mest miljøvennlige skipene er hele ni av dem norskeide. Det siste er et svensk skip.

Best av alle

Helt øverst er det fem norskeide skip som troner, med de LNG-drevne søsterferjene Bergensfjord og Stavangerfjord til Fjord Line helt på topp.

På de tre neste plassene følger norske Seven Viking fra Eidesvik, Bergen Star fra Bergen Tankers og Normand Arctic fra Solstad Offshore.

Med på listen er også Viking Lady. Skipet har installert både brenselcelle og batteripakke for å utforske hybrid framdrift. Skipet har, i likhet med de fleste forsyningsskip med LNG-framdrift dual fuel-motorer fra Wärtsilä.

Les også: Norge har ledet an på LNG-skip. Nå kommer verden etter

Eksosen fra LNG-motorene om bord på Stavangerfjord og Bergensfjord er fri for svovel og sot og dermed ikke synlig. CO2-utslippene er 35-30 % lavere enn fra dieselmotorer og NOx-utslipp redusert med ca. 85%.
Eksosen fra LNG-motorene om bord på Stavangerfjord og Bergensfjord er fri for svovel og sot og dermed ikke synlig. CO2-utslippene er 35-30 % lavere enn fra dieselmotorer og NOx-utslipp redusert med ca. 85%. Tore Stensvold

16 norske

I alt er det 16 norskeide skip på listen over de 50 mest miljøvennlige skipene (se den fullstendige listen under).

Poengscoren regnes ut i fra mengden karbondioksid (CO2), nitrogenoksid (NOx) og svoveloksid (SOx) det enkelte skip slipper ut, og omfatter også et rapporteringsskjema for drivhusgasser. I tillegg blir skip som har mulighet for å koble seg til landstrøm premiert.

Miljøskipsindeksen skal fungere som en indikasjon på hvor miljøvennlig havgående fartøy er, og skal bistå i å identifisere renere skip.

Indeksen kan brukes blant annet av havner som vil belønne miljøvennlige fartøy, eller av rederier og skipseiere selv for å fremme skipene sine.

Det er flere havner i Norge som gir avgiftslettelser til skip med god score i ESI.

Les også: Denne fergen skal gå på vindkraft

Grafen viser utviklingen i skipene som er registrert i miljøskipsindeksen de siste årene. Stadig flere miljøvennlige skip kommer til. Per 1. januar 2015 var det 50 skip med en score på over 50, 178 med en score mellom 40 og 50, 551 med en score mellom 30 og 40 poeng og 863 skip med en score på 20-30 poeng (Trykk på bildet for å forstørre det). Environmental ship index

LNG-effekt

Det er flere skip som kjører på flytende naturgass (LNG) på topplisten.

Det er kanskje ikke så rart med tanke på at gassmotorene slipper ut 25–30 prosent mindre av klimagassen CO2 og reduserer de helseskadelige NOx-utslippene med rundt 85 prosent. LNG-motorene har heller ikke svovel- (SOx) og partikkelutslipp.

Og siden Norge har ledet an i å ta i bruk LNG (flytende naturgass) som drivstoff for fartøy, kan forklaringen på den norske miljødominansen blant de registrerte skipene ligge her.

Hittil seiler 57 skip utstyrt med LNG-motorer, de fleste norske, men ytterligere 78 på vei ut i sjøen fram mot 2018. Både Kina og USA satser på LNG.

Over 90 poeng

Bergensfjord og Stavangerfjord topper altså listen med henholdvis 93,9 og 93,5 poeng.

Bilfergene er begge drevet utelukkende på LNG. Da sistnevnte ble satt i drift i 2013 var det den første cruisefergen i verden som har en såkalt single LNG-motor.

Det vil si at de ikke trenger pilotinjeksjon av diesel eller olje for å tenne gassen, slik dual fuel-motorene trenger.  Motorene er levert av Rolls-Royce.

Ifølge Morten Larsen, teknisk direktør og prosjektansvarlig i Fjord Line, er det nettopp LNG-motoren som gjør at ferjene er hakket mer miljøvennlige enn de andre skipene på listen.

– De kjører kun på LNG, mens de fleste andre LNG-skip har dual fuel-motorer. Det trekker opp, sier han til Teknisk Ukeblad.

Les også: Ulstein verft feirer 100 skip med X-Bow

I Viking Lady er det i demonstrasjonsprosjektet nå installert et 500 kWh litiumionebatteri, satt sammen av 6,5 kWh-moduler. Full hybridisering vil trolig kreve et batteri med 2-3 MWh kapasitet.
Havets Prius er Viking Lady kalt. Rederiet Eidesvik går foran og tester hybrid-framdrift med brenselcelle og batteri på det LNG-drevne forsyningsskipet. Steen Donsby

Oppgraderer

Fjord Line jobber i tillegg kontinuerlig med å oppgradere skipene sine.

– Det har vært en sterk utvikling siden Stavangerfjord og Bergensfjord ble prosjektert, og vi finner stadig nye måter å forbedre dem på. For eksempel er det skjedd en utrolig utvikling innen LED-lys siden prosjektet ble startet, og her ser vi et forbedringspotenisal. Vi jobber hele tiden med å finne nye måter å redusere energiforbruket og annet som kan være bra for miljøet, forklarer Larsen.

Han synes det er positivt at Stavangerfjord og Bergensfjord havner på toppen av listen til ESI, men mener det ikke er et mål i seg selv.

– Målet vårt har vært å gjøre dem mest mulig miljøvennlige, og det er en utvikling vi fortsetter med, påpeker han.

Han mener likevel miljøskipsindeksen er nyttig, og skulle ønske det var flere skipseiere og havner som benyttet seg av den.

– Det er frivillig å være med i dag, og det er spesielt få havner som bruker indeksen. Her er det en jobb å gjøre. Kanskje burde havner tvinges til å gi rabatt til miljøvennlige skip? Da tenker jeg både på norsk, europeisk og verdensbasis, sier Larsen.

I Norge er det kun Kystverket og havnene i Oslo, Kristiansand og Stavanger som gir miljørabatter med bakgrunn i Environmental Ship Index.

Les også: Dette er verdens største containerskip

Topp 50

Her er den fullstendige listen over skipene med en score på 50 og over:

Bergensfjord Fjordline 

93.9 

Stavangerfjord Fjordline 

93.5 

Seven Viking Eidesvik AS 

92.5 

Bergen Star Bergen Tankers as 

85.6 

Normand Arctic Solstad Offshore ASA 

83.7 

TERNVAG Terntank Rederi A/S 

83.1 

Coral Energy Skangass As 

80.5 

Viking Queen Eidesvik AS 

78.6 

Viking Lady Eidesvik AS 

78.6 

Viking Energy Eidesvik AS 

78.6 

Al Areesh Teekay Shipping (Glasgow) Ltd 

78.3 

Al Daayen Teekay Shipping (Glasgow) Ltd 

78.3 

Viking Princess Eidesvik AS 

78.1 

Viking Prince Eidesvik AS 

78.1 

Viking Avant Eidesvik AS 

76.6 

STENA SCANDINAVICA Stena Line Scandinavia 

73.3 

Volstad Supplier Volstad Shipping AS 

71.6 

Volstad Princess Volstad Shipping AS 

71.6 

Volstad Surveyor Volstad Shipping AS 

71.6 

STENA GERMANICA Stena Line Scandinavia 

70.2 

Bergen Nordic Bergen Tankers as 

70.0 

Celebrity Constellation Celebrity Cruise Lines 

66.8 

Tharsis Tharsis Sea-River Shipping 

64.7 

Europa 2 Hapag-Lloyd AG 

60.4 

ASIATIC SPRING United Arab Shipping Company 

59.1 

HYUNDAI BUSAN Hyundai Merchant Marine Co., Ltd. 

57.7 

Bit Viking Tarbit 

57.1 

Timbus Rörd Braren Bereederung GmbH & Co KG 

56.7 

Cellus Rörd Braren Bereederung GmbH & Co KG 

55.9 

OLYMPUS Sirius Shipping AB 

55.0 

OOCL Berlin OOCL 

54.6 

Oslofjord Fjordline 

54.6 

HANJIN NAMU HANJIN SHIPPING 

54.2 

HANJIN AMI HANJIN SHIPPING 

54.0 

HYUNDAI PRESTIGE Hyundai Merchant Marine Co., Ltd. 

53.8 

Cap Capricorn Hamburg Süd 

53.5 

PAN UNITY Pan Ocean co. ltd 

53.3 

EJNAN NYK Line 

53.1 

Adamas V.O.F Rederij van Donderen 

53.0 

COSCO Fortune Seaspan Corporation 

52.7 

THALASSA DOXA EVERGREEN MARINE CORP.(TAIWAN)LTD. 

52.5 

COSCO BELGIUM cosco container lines 

52.4 

MSC ALGHERO Mediterranean Shipping Company 

52.1 

Rhine Express 1 Wilson EuroCarriers AS 

52.0 

RHINE EXPRESS 2 Wilson EuroCarriers AS 

51.7 

Darya Kirthi Chellaram Shipping (Hong Kong) Limited 

51.3 

HYUNDAI PLATINUM Hyundai Merchant Marine Co., Ltd. 

51.1 

UASC TABUK United Arab Shipping Company 

51.1 

EVER LOGIC EVERGREEN MARINE CORP.(TAIWAN)LTD. 

50.4 

LUSAIL NYK Line 

50.0