MSC OSCAR

Dette er verdens største containerskip

Se video: Kan ta 19.224 containere.

MSC Oscar

  • Rederi: Mediterranean Shipping Company (MSC).
  • Verft: Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering
  • Lengde: 395.4 meter
  • Brede: 59 meter
  • Dypgang: 16 meter
  • Kapasitet: 19.224 TEU
  • Klasseselskap: DNV-GL

CSCL Globe

  • Rederi: China Shipping Container Lines, China
  • Verft: Hyundai Heavy Industries
  • Lengde: 99.67 meter
  • Brede: 58,6
  • Dypgang: 16 meter
  • Kapasitet: 19.000 TEU
  • Klasseselskap: DNV-GL

Maersk Triple E-klasse

  • Rederi: Ap Möller Maersk
  • Verft. DSME
  • Lengde: 399 meter
  • Bredde: 59 meter
  • Dypgang: 15,5 meter
  • Kapasitet: 18.270
  • Klasseslskap: ABS
  • Levert første av 20: Juni 2012

Sjøfartsnasjonen Sveits og rederiet Mediterranean Shipping Company (MSC) kan skryte av å ha verdens største containerskip.

MSC Oscar har plass til 19.224 standard 20-fots containere (TEU) og er nå ferdig bygget ved Daewoo Shipping and Marine Engineerings verft i Okpo, Geoje i Sør-Korea. DNV GL er klasseselskap.

Skipet er det første i en serie på tre søsterskip og settes i drift i løpet av denne måneden. Skip nummer to i serien, MSC Oliver, leveres i 2016.

Overtar teten

MSC Oscar er litt større enn det som inntil nylig var verdens største containerskip, kinesiske CSCL Globe, med kapasitet på 19.100 TEU.

CSCL Globe overtok tetposisjonen som verdens største containerskip etter Maersks Triple E-serie.

Maersk har hittil mottatt 13 skip av en bestilling på 20. Første i serien ble levert i 2013.

Alle skipene har en kapasitet på 18.270 TEU.

Les også: Kystverket har lett og lett etter argumenter mot skipstunnel – finner ingen

MSC Oscar bukseres etter sjøsetting.
MSC Oscar bukseres etter sjøsetting. Picasa

Fire x Ullevaal

MSC-skipene er 395,4 meter lange og 59 meter brede. Det tilsvarer om lag fire fotballbaner etter hverandre.

Maersk sine Triple E-skip er også bygget av DSME ved Okpo-verftet i Geoje, og måler 400 meter i lengden og 59 meter i bredden.

Ifølge Lloyd's List har japanske MOL planene klare for en serie på seks containerskip med plass til i overkant  av 20.000 TEU.

I så fall er det sannsynlig at også OOCL bestiller en serie på seks tilsvarende skip for å sette inn i en Asia-Europa-loop gjennom alliansen G6.

Rederiet Evergreen skal også være i planleggingsfasen av ultrastore containerskip.

Les også: Her tester de verdens lengste og mest avanserte teleskopbru

CSCL Globe fikk bare noen uker i 2014 æren av å være verdens største containerskip med 19.000 TEU kapasitet.
CSCL Globe fikk bare noen uker i 2014 æren av å være verdens største containerskip med 19.000 TEU kapasitet. Wiki Commons

24.000 på tegnebordet

Containerskipene blir bygget stadig større. Spørsmålet er om lavere oljepris og noe lavere økonomisk aktivitet i kjølvannet kan bety utsettelse av gigaskipsplanene.

Men det blir i så fall bare en midlertid stans,  skriver Lloyd's List.

Ifølge det ærverdige tidsskriftet og eksperter de har snakket med, går grensen på 24.000 TEU.

Les også: Tabbe gjorde at batterifergen måtte tilbake på verftet

Havnene som skulle motta Maersk sine 18.000 TEU-skip måtte installere nye, større kraner. Det nyter nå MSC og andre godt av.

Trangt om plassen

Planer og tegninger for så store skip skal være i arbeid. Det som begrenser størrelsen er i første rekke kaianlegg, kraner og logistikk.

Før Maersks Triple E-skip ble satt i trafikk, måtte kaianlegg og kraner på dens rute fra Asia til Europa utvides. Allerede nå er det problemer med tid og plass i containerhavnene.

For 19 år siden ble verdens første skip med kapasitet på 6.000 TEU lansert. Det ble verdens første "Post-Panamax"-containerskip, det vil si at det ikke kan passere Panamakanalen.

Regina Maersk ble bygget ved Ap Møller Maersk sitt eget Odense-verft i Danmark. Skipet målte 318 meter i lengden og 43 meter i bredden.

Maersk satte i 2006 selv neste rekord med Emma Maersk på 397 meters lengde og 56 meters bredde. Kapasiteten var 15.550 TEU.

Det var siste store containerskip levert fra Odense-verftet. Sør-koreanske verft dominerer storskipssegmentet fullstendig. Maersk forlot sitt eget verft og giikk til DME for å bygge sin Triple E-serie.

Les også:

Batteriekspert om batterier på skip: – En blindvei  

Denne fergen har verken drivstofftanker eller påkjøringsrampe  

Skipstrafikken ble firedoblet fra 1992 til 2012