Glipp: Kjøreåpningen på ferjer skal være 2,5 meter i høyden, har Statens vegvesen bestemt. Den beskjeden fikk ikke verftet av Norled. (Bilde: Tore Stensvold)

AMPERE

Tabbe gjorde at batterifergen måtte tilbake på verftet

Glemte å fortelle om høydekrav - måtte heve kjørerampe.

ZEROCAT BATTERIFERJE

 

  • Verdens første nullutslipps bil- og passasjerferje (E39 Lavik-Oppedal)
  • Verft: Fjellstrand
  • Eier: Norled
  • Kapasiteter: 120 biler, 360 passasjer
  • Lengde: 80,8 meter
  • Bredde: 20,8 meter
  • Framdrift: 2 stk. Rolls-Royce azipull
  • Kontroll og styringssystemer: Siemens
  • 10 tonn batterier – fra Corvus
  • Batterikapasitet: 2 x 500 kWh (Hurtigladere land: 300 kWh)
  • Ladesystem: 2 stk. – Stemmann pantograf og Cavotec plugg
  • Fortøyningssystem: Cavotec vakuum
  • Skal fra 1. januar 2015 trafikkere Lavik–Oppedal på E39
  • Hastighet: 10–12 knop
  • Overfart: 20 minutter
  • 34 anløp hvert døgn. 10 minutter ladetid–ca. 30 sekunder på oppkobling

En tabbe førte til at batterifergen Ampere måtte på verksted og kappe av 40 cm aluminium og heve taket over kjørerampe.

En litt flau og lattermild teknisk direktør i Norled innrømmer flausen.

– Det er litt pinlig, men ingen krise. Det var en beskjed vi fikk fra Statens vegvesen om justering av kjørehøyden fra 2,10 meter til 2,5 meter som ikke ble gitt videre til verftet, sier Sigvald Breivik til Teknisk Ukeblad.

Les også: Nye sikkerhetskrav kan bety slutten for gassferge til Nesodden

Bagatell

Verftet hadde ingen problemer med å rette opp i feilen, selv om fergen egentlig var ferdig og pent malt.

– Det var ingen stor eller vanskelig jobb. Det var godt med plass oppunder himlingen. Vi måtte bare flytte på noen rør og lamper for å heve taket, sier salgs- og markedsdirektør Edmund Tolo i Fjellstrand til Teknisk Ukeblad.

Les også: Svarer batteriskeptikerne: – Bare begynnelsen på en batterirevolusjon

Edmund Tolo foran Ampere, før tabben med den litt for lave gjennomkjøringsrampen ble oppdaget.
Edmund Tolo foran Ampere, før tabben med den litt for lave gjennomkjøringsrampen ble oppdaget. Tore Stensvold

Tester

Batterifergen Ampere er verdens første store bil- og passasjerferje som kun skal gå på strøm. Fra 1. januar skal den etter planen settes inn i sambandet Lavik-Oppedal på E39 i Sogn og Fjordane. Fergen befinner seg fortsatt i Hardangerfjorden og ved verftet i Omastrand der den testes og mannskap gjør seg kjent med den.

– Det er alltid noe ting som må justeres og ordnes, og det er det vi holder på med nå. Vi skal overlevere ferjen til Norled i neste uke, sier Tolo.

Norled opplyser at alt ligger an til at første tur med passasjerer og biler skjer 1. januar 2015.

– Kaianleggene er klare og strømmen er satt på, sier Breivik.

Les også: Raser over anbud til dieselferger

Verdens første: Norsk teknologi har fått et forsprang på batteriferger. Myndighetene satte krav til utslipp og energieffektivitet. Norled og Fjellstrand presenterte denne fergen med plass til 120 biler og360 passasjerer.
Ampere har plass til 120 biler og 360 passasjerer. Fjellstrand

Sveler eller ikke sveler?

Ampere er bygget som katamaran i aluminium. Den har plass til 120 biler og 360 passasjerer.

Norled lover at det skal bli mulig å få normal fergeservering i salongen med 140 sitteplasser. Over salongen går for øvrig overkjøringsrampen som nå har fått økt kjørehøyde.

Onde tunger satte ut rykter om at det ikke var nok strøm til å la svelejernet gå på batterifergen. Det kan Norled avkrefte.

Vi har strøm nok – det blir sveler til passasjerene, sier Breivik.

Les også: Nå skal denne verdensrekordholderen pensjoneres

Vakuum-fortøying

Fergen går i ti til tolv knop over Sognefjorden og bruker 20 minutter på turen. Fergen blir ladet i de 10 minuttene den ligger til kai, for øvrig fortøyd med vakuum.

Dieselferger ligger vanligvis og trykker mot kaia ved hjelp av motorkraft og propeller, men Ampere må spare på energien og suges derfor fast mens ladingen foregår via pantograf eller spesialplugg.

Les også:

Kan kutte ut to av tre motorer med nytt system

Nytt spesialskip får norsk kraft

Skangass skal fylle LNG fra skip til skip