INDUSTRI

Skangass skal fylle LNG fra skip til skip

Skal levere gass fra et lite LNG-fartøy til to større tankskip.

Her ligger «Coral Anthelia» side om side med en av Terntanks nye produkttankskip på 15.000 dødvekttonn og fyller LNG på dekkstankene.
Her ligger «Coral Anthelia» side om side med en av Terntanks nye produkttankskip på 15.000 dødvekttonn og fyller LNG på dekkstankene. Bilde: Skangass
Tore StensvoldTore StensvoldJournalist
10. des. 2014 - 10:33

Avtalen er inngått mellom Skangass og North European Oil Trade (NEOT).

Dette er den første LNG skip-til-skip-bunkringskontrakten som er inngått i Norden, og en av de første i Europa.

Skangass skal i utgangspunktet bruke «Coral Anthelia», en kombinert LNG/LPG/LEC-tanker på 6500 m³, til å bunkre to olje- produkttankere som NEOT har på langtids certeparti fra Terntank.

Les også: Bygger testbasseng for oljevernutstyr

Kaldt

Naturgassen må holdes på minus 163 grader for å være flytende. Det er utfordrende å bunkre gjennom nedkjølte slanger og rør mellom to skip som begge vil bevege noe på seg i sjø.

Skangass vil derfor bygge et eget bunkringsfartøy som er bedre egnet for slike operasjoner.

– Vi er i forhandlinger om finansiering og bygging av et bunkringsskip som vil være klart tidlig 2017, opplyser administrerende direktør Tor Morten Osmundsen i Skangass til Teknisk Ukeblad.

Les også: Nytt spesialskip får norsk kraft

Svensk terminal

Coral Anthelia er bygget 2013/14 og er 115 meter lang og 16,8 meter bred.

Coral Anthelia skal hente gassen fra Skangass sin nyåpnete terminal i Lysekil i Sverige og skal leveres til Terntank-skipene i regionen rundt Lysekil-Göteborg-Skaw.

Det svenske rederiet har nylig bestilt fire tankskip, hver på 15.000 dødvekttonn, med LNG-motorer, fra Avic Dingheng Shipbuilding i Kina. Det første leveres våren 2016.

De nye Terntank-skipene skal ha dual fuel-motorer fra Wärtsilä. I gassmodus vil de ha utslipp som er under kravene i ECA, som fra 1. januar har krav til maks 0.1 prosent svovel.

LNG-skipene vil ha 90 prosent lavere SOx-utslipp, 80 prosent lavere NO-utslipp og ned mot 35- 40 prosent lavere CO2-utslipp, ifølge Terntank.

Gassmotorene til Wärtsilä er av typen saktegående DF-motorer med lavt gasstrykk, Wärtsilä 5RT-flex 50 DF. De tilfredsstiller IMO Tier III utslippskrav.

Hvert skip får en hovedmotor som opprinnelig er på 9.000 kW, men omgjort så effekten er på ca. 6.000 kW. Det blir direktedrift av en propell med stor diameter.

Les også: Batteriekspert om batterier på skip: – En blindvei

Ny æra

– Dette er vår første skip-til-skip bunkringsavtale og vi er svært fornøyde med å bli valgt som LNG-leverandør for NEOTs nye skip, sier Osmundsen.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Trer frem med omstilling som innstilling
Trer frem med omstilling som innstilling

Han tror dette bare er begynnelsen på en ny æra.

– LNG har et stort potensial som drivstoff for skip. Derfor er vi bestemte på å videreutvikle infrastrukturen som må til for å tilby markedet LNG på en attraktiv måte. Skip-til-skip vil være den logiske utviklingen for bunkring av LNG i framtiden siden skipene som bruker LNG som drivstoff stadig blir større, sier Osmundsen.

Tankbil blir smått

Han mener LNG-bunkringsbehovet vil øke i takt med at skipene som bruker LNG blir større, og de vil anløpe havner uten egen LNG-terminal.

– Fylling fra tankbil blir litt for smått. Skip-til-skip-bunkring er det beste alternativet. Det går raskere og de levere størrre mengder, sier Osmundensen.

LNG vil være et godt alternativ for rederier som seiler i ECA-områder, der Nordsjøen og Østersjøen inngår.

LNG-motorer tilfredsstiller uten ekstrautstyr de nye utslippskravene fra 1. januar og nye IMO-krav som vil gjelde også uten for ECA i framtida.

– Vi mener at LNG-teknologien vil hjelpe oss til å sikre en kontinuerlig operasjon i Østersjø-regionen fordi vi møter kravene fra SECA (”Sulphur Emission Control Area”). Skangass har vist en stor vilje til å sikre forsyninger av LNG til våre to nye skip på tidscerteparti. Vi er overbevist om at dette vil fungere raskt når vi starter operasjonene, sier Satu Mattila, Chartering Manager hos NEOT, i en pressemelding.

Les også: Fra nyttår får mange skip strengere drivstoffkrav. Bransjen frykter motortrøbbel

Flere terminaler

Skangass har tatt strategiske skritt for å utvikle LNG-infrastrukturen i det nordiske markedet.

I oktober ble en ny mottaksterminal åpnet i Lysekil i Sverige. En annen mottaksterminal er under bygging i Pori, Finland.

Selskapet deltar også i planene om en LNG-terminal i Tornio, Finland. I Fredrikstad har selskapet en liten terminal, Øra Gassterminal.

Direkteleveranser

Lysekil-terminalen, nord for Göteborg, er bygget i samarbeid mellom Skangass og kunden Preem.

Gassen skipes fra Risavika til Lysekil-anlegget, som har en kapasitet på 30.000 kubikkmeter. Gjennom rørledning fra terminalen leveres naturgass til Preems raffineri.

Skangass skal levere inntil 200 000 tonn LNG i året til Preem. En annen kunde ved Lyskil er stålprodusenten SSAB. Stålselskapet skal bruke naturgassen som erstatning for fyringsolje som brensel i en av oppvarmingsovnene.

Gass fra Rogaland

Skangass har en langtidskontrakt for leveranse av LNG fra selskapet Risavika LNG Production som er heleid av Lyse.

Risavika har en årlig produksjon på 300.000 tonn LNG. Gassen som brukes i produksjonen kommer gjennom et femti kilometer langt høytrykksrør fra Kårstø, nord for Stavanger.

Skangass er eid av finske Gasum (51%) og Lyse (49%).

Les også:

Verftet bommet - nå må fergene slankes med 2.500 tonn

Motorprodusentene gasser på med LNG-motorer

Denne fergen har verken drivstofftanker eller påkjøringsrampe  

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.