Bred last: Batterifergen er 20,8 meter bred og 80,8 meter lang og kan ta 120 biler og 360 passasjerer. (Bilde: Tore Stensvold)

BATTERISKIP

Batteriekspert om batterier på skip: – En blindvei

Hurtiglading er drepen, mener Paul Oskar Rosenquist.

Rosenquist bygde opp bedriften Ladac, som var spesialister på batteriladere og laderegulatorer. Den er nå solgt til Defa.

Han sammenlikner batteribruk med barneoppdragelse.

– Du må ha tålmodighet og god tid. Slik det legges opp til med batteriferger, har du ikke det. Hurtiglading er drepen for et batteri, sier Rosenquist.

Banner i kirken

Han deltok denne uka på Tekna-konferansen «Teknologiutvikling og drift av hurtigbåter og ferger».  Der var det en rekke innlegg om batteriferger og hybride skip.

Rosenquist var ikke like populær blant tilhørerne. Troen på batteri som et viktig middel for miljøvennlig skipsfart er stor. Rosenquist tror tilhengerne ikke har sett nok på energitetthet og levetid på batterier.

– De som regner med 10 års levetid på batteriene, vil bli skuffet. Det er en teoretisk beregning ut fra at batteriene lades ut sakte og lades opp uten at temperaturen i cellene øker. For meg ser det ikke ut til at de får tid til det, sier han til Teknisk Ukeblad.

Edmund Tolo fra Fjellstrand har bygget batterifergen Ampere for Norled. Han sier at innvendingene fra Rosenquist er kjent og tatt hensyn til.

Les også: Denne fergen har verken drivstofftanker eller påkjøringsrampe

Skeptisk: Kjemiingeniør Paul Oskar Rosenquist har liten tro på rene batteriskip.
Skeptisk: Kjemiingeniør Paul Oskar Rosenquist har liten tro på rene batteriskip. Tore Stensvold

Tapper ikke

– På batterifergen Ampere har vi derfor installert en stor batteripakke på 1 MWh. I vanlig drift vil vi kun bruke 15 prosent av batterikapasiteten. Da blir levetiden en helt annen enn om vi skulle tappet helt ned og ladet helt opp igjen, sier Tolo til Teknisk Ukeblad.

Rosenquist fnyser av batterileverandørens levetidsgaranti. I realiteten er det Panasonics litiumione-«lap top»-celler, lansert i 2012, som er satt sammen til store pakker.

– De har vært så kort tid på markedet, så jeg synes det er underlig at de kan garantere mange års levetid. Antakelig vil den reelt bli på 5-6 år, sier han.

Der tror Tolo at han tar feil.

– Vi har fått garanti på 10 år, og det forholder vi oss til. Men det betyr at vi må kjøre en fornuftig profil og ikke tappe batteriet for mye, sier Tolo.

Les også: Norsk verft bygger luksusyacht som kan navigere i drivis

Prinsesse Benedikte er 142 meter lang og drøye 24 meter bred. Den tar 1140 passasjerer og over 360 biler samt trailere og tog. En motor og batteripakke er nok til å holde 14 knops fart mellom Rødby-Puttgarden.
Prinsesse Benedikte er 142 meter lang og drøye 24 meter bred. Den tar 1140 passasjerer og over 360 biler samt trailere og tog. En motor og batteripakke er nok til å holde 14 knops fart mellom Rødby-Puttgarden. Scandlines

Hybrid fornuft

På konferansen fortalte Siemens om Scandlines som har fjernet ett av fem generatorsett på fire ferger som går mellom Rødby i Danmark og Puttgarden.

Motoren på 95 tonn er tatt ut og inn er en batteribank på 15 tonn satt inn.  Som regel klarer hvert av skipene seg med ett generatorsett i drift på jevnt turtall og 85 prosent belastning.

Overskuddskraft mates inn i batteribanken. Kraft fra batteriene brukes til å ta effekttopper.

– Det er en bedre måte å bruke batteribanken på. Da står batteriene og smålader uten at temperaturen øker. Da vil levetiden bli lengre og du utnytter energitettheten i det fossile brenselet, sier Rosenquist.

Les også:

Miljøvernerne jubler over denne ferga

Se video av monsterskipet som er på vei mot Norge

Cruiseskip? Nei, det er PGS' nye seismikkskip