Clear Blue Ferry: Et fergekonsept Rolls-Royce har jobbet med der funksjon og energisparing har stått i fokus. (Bilde: Rolls-Royce)
Fergekonseptet til Rolls-Royce uten lasteramper og med utskiftbare LNG-tanker. (Bilde: Rolls-Royce)
Visjon: Rolls-Royce har tegnet inn sin framtidsvisjon av mer energieffektive ferger i Oslo havn. (Bilde: Rolls-Royce)
LNG: Gassmotorer med direktedrift og hybrid-oppsett for Blue Ferry Concept. (Bilde: Rolls-Royce)
Design: Nytt skrogdesign for Clear Blue Ferry. (Bilde: Rolls-Royce)

ROLLS-ROYCE CLEAR BLUE FERRY

Denne fergen har verken drivstofftanker eller påkjøringsrampe

Rolls-Royce brukte lean-metoden.

Rolls-Royce har etablert et tverrfaglig lag for å se på hvordan skip kan se ut i fremtiden.

Laget kalles Blue Ocean Team og består av ingeniører med vidt forskjellig bakgrunn.

Prosjektleder Henrik Sjöblom er flyingeniør.

– Vi har sett at skipene blir mer og mer komplekse. Vi putter inn mer og mer utstyr og motorer og hybridsystemer for å generere mer kraft. Vi stilte oss det grunnleggende spørsmålet: Hva skal skipet brukes til, hva er grunnleggende for funksjonen?, sier Sjöblom til Teknisk Ukeblad.

Fergekonsept

Som et eksempel tok teamet for seg en typisk ferge med plass til 1000 passasjerer, 1950 meter filbane for biler og rullende materiell, maksfart 19 knop og en lengde på overfart tilsvarende to-tre turer i døgnet.

Konseptet Clear Blue Ferry skiller seg åpenbart ut fra vanlige ferger.

– Vi brukte lean som prosjektmetode og gikk gjennom alt ombord for å spare inn materialer og fjerne energibrukere, sier Sjöblom.

Med seg i teamet har han både hydrodynamiker, industridesigner og skipsingeniører.

Les også: Norsk verft bygger luksusyacht som kan navigere i drivis

Fergekonseptet til Rolls-Royce uten lasteramper og med utskiftbare LNG-tanker.
Fergekonseptet til Rolls-Royce uten lasteramper og med utskiftbare LNG-tanker. Rolls-Royce

Settes på land

Den mest synlige endringen er påkjøringsramper og fergelem. De er fjernet fra skipet og satt på kai. Ifølge Sjöblom er det helt unødvendig at skipet skal frakte på rampene.

De er tunge og krever energi for operasjon. Fergen har gassmotor, men ikke innebygde drivstofftanker. Drivstoffet er lagret på mobile tanker, på dekk. Dermed spares også mye rør. Det er bare noen av endringene Sjöblom nevner.

– Det er mange flere. Poenget er at skipet krever mindre i investering og er billigere i drift, sier Sjöblom.

Rolls-Royce har foreløpig ingen kunder som betaler for framtidsideene.

Les også: Skipstrafikken ble firedoblet fra 1992 til 2012

Prosjektleder Henrik Sjöblom i Rolls-Royce - Blue Ocean Team.
Prosjektleder Henrik Sjöblom i Rolls-Royce - Blue Ocean Team. Tore Stensvold

Pirrer bransjen

– Vi utfordrer bransjen og kunder. Vi pirrer nysgjerrigheten og har samtaler med flere som kan ende opp i reelle prosjekter, sier Sjöblom.

Under Tekna-konferansen «Teknologiutvikling og drift av hurtigbåter og ferger» trakk han også fram prosjekter som er mer nær i tid.

– Vi har stor tro på hybriddrift, både ved miks av ulike drivstofftyper, og ved bruk av batterier. Da kan vi fjerne en motor, påpeker Sjöblom.

 

Les også:

Se video av monsterskipet som er på vei mot Norge

Daewoo skal bygge verdens største isbrytende tankskip

Slik kan skip seile lydløst i Arktis