To moderat store Maersk containerskip i havn.
Rutetrender for global transport, basert på AIS-informasjon. (Bilde: WikiCommons)

SKIPSTRAFIKK

Skipstrafikken ble firedoblet fra 1992 til 2012

– Bekymringsfullt, sier forsker.

Mellom 1992 og 2002 var økningen av skipstrafikk over de store havområdene 60 prosent. Det siste tiåret har trafikken eksplodert, viser en ny studie.

Størst var økningen over Det indiske hav, der trafikken økte med 300 prosent fra 1992 til 2002.

Eneste område med nedgang i trafikken, er utenfor Somalia etter 2006. Økende piratvirksomhet fikk trafikken til å gå ned.

Forurensning

Det er geofysiker Jean Tournadre ved French Institute for the Exploitation of the Sea i Plouzané i Bretagne i Frankrike som har gått gjennom satellittdata i perioden som har funnet de oppsiktsvekkende tallene.

Forskere er bekymret over at det fører til mer forurensning av havområder som ikke er overvåket og ikke grundig undersøkt.

– Det er bekymringsfullt at trafikken øker i alle fjerntliggende havområder når vi vet at skipstrafikk er årsak til store utslipp både til sjø og luft, sier Tournadre ifølge The Maritime Executive.

Les også: Se video av monsterskipet som er på vei mot Norge

Skipsruter: De meste trafikkerte skipsrutene vises som gult. Dette er basert på AIS, som ikke er 100 % korrekt ettersom få satellitter kan ta i mot slike signaler.
Skipsruter: De meste trafikkerte skipsrutene vises som gult. Dette er basert på AIS, som ikke er 100 % korrekt ettersom få satellitter kan ta i mot slike signaler. Wiki Commons
x

NO

NASAs Goddard Flight Space Center setter stor pris på de nye funnene.

Dataene kan gi verdifull innsikt i skipstrafikkens innflytelse på det marine økosystemet og hjelpe til å lage bedre modeller for forurensning i atmosfæren.

Luftforurensningen har økt i områdene skipene passerer på rute mellom Asia og Europa, det vil si Kina-Sumatra-Sri Lanka.

Her er det målt 50 prosent økning av nitrogendioksid i atmosfæren de siste 20 årene.

Les også: Slik kan skip seile lydløst i Arktis

Høydemåler og isfjell

Skipsovervåkingssystemet Automatic Identification System (AIS) dekker ikke de åpne havområdene godt nok til å få et riktig bilde av skipstrafikken over alt.

Det problemet løste Tournadre ved å bruke altimeter-målingene fra satellitter. Han begynte opprinnelig å bruke altimetermålinger for å finne isfjell, men så at han også kunne trekke annen informasjon ut.

Altimetermålinger går ut på å sende radarpulser fra satellittene og tolke pulsen som kommer tilbake. Signalene som sendes tilbake er ulike om de reflekteres av land, isfjell eller skip.

Les også: Optimistene tror på byggestart for skipstunnelen på Stad i 2018

Hapag-Lloyd containerskip med plass til 8.749 TEU. Skipet er 335 meter langt og 43 meter bredt. Det er på 103.662 dødvekttonn. De nye Triple E-klasseskipene til Maersk kan ta 18.300 TEU og er 400 meter lange og 59 meter brede.
Hapag-Lloyd containerskip med plass til 8.749 TEU. Skipet er 335 meter langt og 43 meter bredt. Det er på 103.662 dødvekttonn. De nye Triple E-klasseskipene til Maersk kan ta 18.300 TEU og er 400 meter lange og 59 meter brede. Wiki Commons

Under radaren

Han hentet data fra 20-årsperioden 1992–2012 og klarte å isolere skipssignaler og bryte ned over tidsperioder og havområder.

Tourade tar et lite forbehold om at hans tolkning kan inneholde feil, blant annet har skipene de siste årene blitt atskillig større, spesielt gjelder det containerskip, og derved er lettere å se.

Med andre ord kan mindre skip rett og slett ha «gått under radaren» ved de første årenes målinger.

Han har beskrevet sine funn i en studie som skal publiseres i Geophysical Research Letters, et magasin utgitt av American Geophysical Union.

Les også:

Fra nyttår får mange skip strengere drivstoffkrav. Bransjen frykter motortrøbbel  

Cruiseskip? Nei, det er PGS' nye seismikkskip  

Denne tanken har æren for noen av verdens beste skip